בכירים בצה"ל ובמשטרה וחברי כנסת ליוו היום (ראשון) בדרכו האחרונה את תת אלוף מוניר עמאר, ראש המנהל האזרחי שנהרג בסוף השבוע בהתרסקות מטוסו בגליל. אלפים הגיעו לחלוק כבוד אחרון לעמאר בבית העלמין בג'וליס, ביניהם: הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, וחברי הכנסת יצחק הרצוג, ציפי לבני ועמיר פרץ ושרים מהרשות הפלסטינית. עם  הגעתם של אלפים להלוויה, בניהם לא מעט מתושבי הכפרים הדרוזיים ובעיקר מהכפר ג'וליס, חסמה המשטרה מבעוד מועד את הדרכים לכפר.



"אהבתי את החיוך של מוניר, חיוך שתמיד ליווה אותנו, הגעגוע הוא קשה כבר עכשיו", אמר בנו של מוניר מוראד עמאר, זמן קצר לפני תחילתו של הטקס. "מוניר יישאר בלב שלנו עמוק עמוק, שנים לא נשכח אותו לעולם וככה ננציח אותו חי איתנו. עוד אמר בנו "אבא עזר לכולם מכל הלב, הוא נתן הרגשה טובה לכל אחד ומעולם לא התנשא, היה צנוע. הקו המוביל והמוטו של חייו היה 'כבד את מי שסביבך שמור על יחסים טובים, כי רק ביחד אפשר להצליח'".



בני משפחה אחרים וחברים הוסיפו דברי פרידה. "אף אחד לא יכול היה לשער שאסון כזה קרה לנו כשמוניר נהרג. קשה לתאר במילים כמה זה כואב ואכזרי", אמר ואסים עלי, קרוב משפחה של המנוח. קרובת משפחה אחרת הוסיפה: "מקווה שאנחנו בכפר, המשפחה שלו כאן ומשפחת צה"ל הגדולה, ידעו לעבור את התקופה הזאת. הוא תמיד אמר לנו כשפגש אותנו. 'אני כאן לרשותכם תמיד, תבקשו ותעמידו אותי במבחן'".



"לחם וסיכן את חייו למען המדינה"


שר הביטחון יעלון נשא דברים בהלוויה ואמר כי "דווקא בעת הזו נוכחותו של מוניר בחיינו הייתה כה חשובה. דמותו הצנועה, אך המשמעותית כל כך, אמורה לשמש לנו מצפן מוסרי וערכי ולהאיר עבור כולנו את הנתיב בו חובתנו לפסוע. נתיב של סובלנות וסבלנות איש כלפי רעהו. נתיב של הכרה באדם באשר הוא אדם, ללא הבדל דת, גזע או מין. נתיב של מלחמה חסרת פשרות באויבינו, אך גם מלחמה חסרת פשרות באלימות, בגזענות ובשנאת האחר רק משום שהוא אחר".



מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי סיפר על הקשר האישי והמקצועי עם עמאר: "בפגישותינו האישיות שיתפת אותי בהתלבטויות הפיקודיות והאישיות, דנו מה בין פיקוד לניהול, כיצד מנהלים ומפקדים על אזרחים וקצינים יחדיו, ומהו ניהול מומחים וכיצד מתנהלים בעולמות אפורים כאשר לכל החלטה השלכות מדיניות ובינלאומיות וכיצד מנהלים ומפקדים על אזרחים וקצינים יחדיו, מהו ניהול מומחים וכיצד מתנהלים בעולמות אפורים, כאשר בכל החלטה השלכות מדיניות ובינלאומיות. התחלת את התפקיד באינטנסיביות, חריצות מסירות ויסודיות, הגעת במשך חודשיים כל יום שישי להשלים וללמוד ולצמצם פערים עד שנאלצתי להורות לך לא להגיע לעבודה בימי שישי, כך גם בשישי האחרון.".



הרצוג אמר כי תא"ל עמאר היה דוגמא ומופת למסירות ומנהיגות והוסיף כי "הדרך שעשה מוניר לאורך שנותיו הארוכות בצבא ההגנה לישראל מסמלת את אותו קשר בל יינתק בין מדינת ישראל לבין העדה הדרוזית. תא"ל עמאר היה שליח אמת של הקשר הזה ושליחותו פרצה דרך ושברה תקרות זכוכית לרבים אחריו. מתקופת שירותו בסדיר בגדוד חרב, דרך הפיקוד על הגדוד והתפקידים הרבים שנשא תמיד ידע שעל כתפיו מונחת אותה שליחות מבורכת של הידוק המחויבות והקשר העמוק".



לבני התייחסה לדבריו של סגן שר הביטחון, אלי בן דהן,  שאמר על מוניר שהיה "ידיד ישראל" ואמרה כי "כולנו כאן משפחה אחת ואני חייבת לומר, מוניר לא היה ידיד ישראל, אלא חלק מעם ישראל. הוא לחם וסיכן את חייו למען המדינה".



בתוך כך נמשכת חקירת התאונה האווירית במשרד התחבורה. חוקרים של המשרד החלו לאסוף את שברי המטוס שבו נהרג תא"ל אמר. השברים הועברו לבית דגן למשטח המטוסים כדי ששם ניתן יהיה לחקור ולבדוק. בשלב זה החקירה נמשכת, טרם נקבעה סיבת התאונה וכל כיווני החקירה נבדקים.



פינוי טייס המטוס הקל שהתרסק בצפון. צילום: מדברים תקשורת
פינוי טייס המטוס הקל שהתרסק בצפון. צילום: מדברים תקשורת