ההחלטה הדרמטית בבג"ץ לביטול מתווה הגז הטבעי הביאה לתגובות דרמטיות לא פחות:  שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר כי "מדובר בהחלטה אומללה. החלטה שהשלכותיה השליליות על פיתוח משק הגז, על הביטחון האנרגטי, על כלכלת ישראל, ועל אובדן ההכנסות למדינת ישראל ואזרחיה, עלולות להיות קשות ביותר- ואולי אף בלתי הפיכות".



השר שטייניץ יצא נגד החלטת בית המשפט העליון וטען כי החלטתו היא בלתי סבירה ואפילו לא דמוקרטית: "לאחר שנים של עיכובים, גיבשתי עם כניסתי לתפקיד את מתווה הגז למען אזרחי ישראל. העובדה ששישה חודשים לאחר אישור המתווה בממשלה בכנסת, ומספר שבועות לאחר התנעת התהליך לפיתוח לוויתן - בית המשפט העליון מחליט להחזיר אותנו לאחור, היא בעיני בלתי סבירה. עם כל הכבוד לבית המשפט העליון, לעניות דעתי התערבות מסוג זה בהחלטות הממשלה והכנסת לא הייתה מתרחשת בדמוקרטיות מערביות אחרות במצב דומה".



מהצד השני של המתרס, ח"כ שלי יחימוביץ' התרגשה עד דמעות כששמעה על החלטת בג"ץ: "יש שופטים בירושלים. נצחנו נצחון סוחף ועצום. שופטי בג"צ ביטלו את "פסקת היציבות" ועמה בטל בעצם מתווה הגז כולו. יודעת שלמנהיגות אסור לבכות... אבל יש לי דמעות בעיניים", כתבה בעמוד הפייסבוק שלה.



"שוב מתברר שלפעמים מה שנראה דמיוני מתגשם, אם עובדים קשה, מתמידים ומאמינים", כתבה יחימוביץ', "החלטת בג"צ היסטורית ודרמטית, והיא מעצבת את אופיה של מדינת ישראל ערכית, דמוקרטית, כלכלית, סביבתית. פסקת היציבות שנתניהו בישל עבור חברות הגז הייתה מלכתחילה מעוותת ונטולת כל הגיון חוקתי, והיא הפכה את חברות הגז לטריטוריה נפרדת עם חוקים משלה ועם חסינות ועוצמה שלא קיימות בעולם הדמוקרטי החופשי".
 
"למרות מסע האיומים והלחצים האדירים, הכסף הרב שנשפך לטובת הקמפיינים של חברות הגז, סוללות עורכי הדין, היחצ"נים, הלוביסטים והמומחים, העובדה שנתניהו הפעיל את כל כובד משקלו ואת כל אימתו וכוחו – שופטי בגצ בחרו היום להגן על הפרדת הרשויות ועל שלטון החוק בישראל, לבלום את הדורסנות חסרת-המעצורים שהופעלה לטובת טייקוני הגז, ולהציב תמרור 'עצור' בוהק כדי להגן על הציבור ועל הדמוקרטיה הישראלית", סיכמה יחימוביץ'.

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, שעתרה עם סיעת מרצ באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר נגד מתווה הגז, הגיבה גם היא להחלטת בג"ץ ואמרה כי "מדובר בהישג אדיר בזכות העתירות שלנו, של חברי כנסת נוספים וארגוני החברה האזרחית. בית המשפט לא נבהל מנסיון רה"מ להלך עליו אימים והגן היום בגופו על הציבור ועל כספו מול מעשה הנבלה שנקרא "מתווה הגז" וכל כולו עשיית יד אחת של הון שלטון כדי לשדוד את משאבי הטבע של ישראל מאזרחיה".
 
"נתניהו שם את מלוא כובד משקלו על המתווה הכושל הזה", הוסיפה גלאון, "הגיע לבית המשפט והעיד בפעם הראשונה אי פעם עבור ראש ממשלה, אמר שכל מה שהוא רוצה הוא משיג, איים שאם המתווה נפסל זה יחזק את איראן וירסק את הכלכלה - המתווה זה הוא והוא זה המתווה. לכן לאור הכשלון הנחרץ והמהדהד הזה בספינת הדגל שלו הדבר היחיד שראוי זה שיתפטר".

ח"כ דב חנין הוסיף וכתב גם הוא כי "הציבור ניצח היום את נתניהו ואת חבריו הטייקונים. בג"צ פסל את מתווה הגז. זהו רגע משמח והוכחה שכשאנשים מתגייסים ויוצאים לרחובות - קולם נשמע וגם משפיע. וזה גם ניצחון במאבק הגדול של זמננו: דמוקרטיה או אוליגרכיה. 1:0 לטובים".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, הגיב בטוויטר וכתב: "החלטה נכונה ואמיצה של בג"צ. אסור לממשלה לכבול את ידיה ושיקול דעתה. ברכות למי שמובילות ומובילים את המאבק והעתירה, במיוחד איתן כבל ושלי יחימוביץ׳ וחכים נוספים מהמחנה הציוני  שהציבו גבול ציבורי ברור לטובת כלל אזרחיות ואזרחי ישראל".

שופטי בג"ץ החליטו לפסול את מתווה הגז


קודם לכן, הוחלט בבית המשפט העליון כי מתווה הגז נפסל. ברוב של ארבעה שופטים מול אחד, קבעו שהחלטת הממשלה לא חוקתית וכי סעיף היציבות הרגולטורית אינו יכול לחייב ממשלות עתידיות והוא עומד בסתירה לדמוקרטיה.

המתווה נשען על סעיף היציבות ובלעדיו החברות איימו כבר בעבר שהן לא יהיו מחויבות אליו. בג"ץ קבע שאם הממשלה רוצה להבטיח לחברות הגז הטבעי יציבות רגולטורית - עליה לחוקק בחקיקה ראשית בכנסת את הסעיף ובנוסף הורה לבטל את המתווה בתוך שנה.
 
העותרים הגיבו להחלטה הדרמטית של בית המשפט העליון, התנועה לאיכות השלטון, אדם טבע ודין והפורום הישראלי לאנרגיה, ואמרו: "אנו שמחים כי המאבק הממושך, אותו הובילו הארגונים האזרחיים ואליו נרתם הציבור הרחב, נשא פרי והצליח לבלום בישורת האחרונה מהלך בלתי הפיך שהיה נזכר לדיראון עולם. אנו מברכים על פסיקתו ההיסטורית של בית המשפט העליון שקיבל החלטה אמיצה אך הכרחית להגנה על הדמוקרטיה הישראלית. בית המשפט יצא להגנה על מערכת האיזונים והבלמים אשר בלעדיה שלטון החוק נתון בסכנה".
 
"להחלטת בג"ץ היום משמעויות סביבתיות-בריאותיות דרמטיות: פירוק משמעותו עידוד שימוש בגז והפחתת השימוש בדלקים מזהמים המזיקים לבריאות, וכך יתגשם החלום שבו הגז הטבעי יהווה ברכה סביבתית לכל תושבי ישראל. בית המשפט התיר את השלשלאות הבלתי חוקיות בהן ניסתה ממשלת ישראל לכבול את הרשות המחוקקת והממשלות העתידיות. אלמלא היה בית המשפט מתערב, אזרחי ישראל היו מוצאים עצמם כבולים במשך שנים קדימה לקרטל מונופוליסטי אימתני תוך סיכון הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל", סיכמו העותרים לבג"ץ.

יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל הגיב בראיון לערוץ הראשון ואמר: "אני מתרגש, אפשר להגיד שיש שופטים בירושלים, ועדת הכלכלה סביב היציבות הרגולטורית היה מונח לשופטי בגץ, שאמרו אמירה חדה. אני מכנס את ועדת הכלכלה לאלתר. המתווה חוזר כעת לכנסת. הגז לא נשאר באדמה, שכיוון שאחרי כל כך הרבה זמן ממשיך לזרום מתמר. יש החלטה דרמטית של בג"ץ, העניין מאוד לא פשוט, בסופו של תהליך, תצלח הדרך ונתווכח על העניינים האחרים. אם סעיף היציבות יאושר בחקיקה זה הרע במיעוטו. אינני מבין למה לא ללכת דרך החקיקה. הם חשבו שהם יכולים לעקוף, ניסו לעשות הפוך על הפוך, והכל התהפך עליהם. הכל נפתח מחדש".

אחת מנהיגות המאבק: "בשורה אדירה"


אורלי בר לב, אחת ממנהיגות המאבק נגד המתווה אמרה בראיון לערוץ הראשון: "לא היו לנו ציפיות גדולות, קיווינו שבג"ץ יבין את גודל המשקל, ואנחנו שמחים לגלות שהאופן הלא דמוקרטי בו המתווה הזה הועבר, עם הסעיף של היציבות ומוציאים את השליטה מהידיים של הממשלה, וזה אכן כך. זאת בשורה אדירה ל-30 אלף איש, שלא ויתרו והתעקשו לקום מול הממשלה, שמשאבי הגז שייכים לציבור הישראלי וצריך לפי האינטרס הציבורי. אנחנו נהיה בכל מקום שבו צריך להיות. בתקשורת, ברשתות, ברחוב ובכנסת. עוד בדצמבר 2014, כשיצאנו לדרך, כשהממונה על ההגבלים דיבר על פירוק המונופול, המטרה היא שהמתווה הזה יתפורר. בג"ץ בא ומתייצב לצידנו ואומר שהמאבק הוא נכון. זה הישג גדול עבורינו".

מעמותת צלול להגנת הסביבה נמסר בתגובה להחלטת בג"ץ בנושא מתווה הגז כי זהו "הישג חשוב במאבק דמוקרטי אל מול הניסיון להעלות את טייקוני מונופול הגז אל מעל החוק. צלול קוראת לממשלה לנצל הזדמנות זאת של חשיבה מחדש שנכפתה עליה בידי בג״ץ  ולהקדיש זמן גם למנגנוני שמירה על הים בתהליך הקידוחים: להוסיף דרישות של ביטוח וערבויות שיגנו על כלכלת ישראל מפני אסון דליפה אפשרי, לזרז את המוכנות לטיפול בדליפות בים ולהפריד בין הסמכויות של משרד האנרגיה והגנת הסביבה".
 
הרכב מורחב של חמישה שופטי בג"ץ מסרו את החלטתם בעתירות נגד מתווה הגז הטבעי שחתמה הממשלה עם חברות קידוחי הגז דלק ונובל אנרג'י. חודשיים חלפו מאז הדיון הראשון בעתירות בו התעקש ראש הממשלה נתניהו בעצמו, המשמש גם שר הכלכלה, להופיע בפני בג"ץ ולהגן על המתווה בעיקר מנימוקים ביטחוניים ומדיניים.
 
העותרים, שורה של ארגונים חברתיים וסביבתיים בהם התנועה לאיכות השלטון ואדם, טבע ודין, נתלים בהערות השופטים למדינה בדיון הראשון כי עדיף לממשלה להעביר את "סעיף היציבות" בחקיקה בכנסת. מדובר על מעין תעודת ביטוח שניתנה לחברות הקידוחים על ידי הממשלה לפיה תנאי המתווה - ובכלל זה המיסוי והמכסות לייצוא גז טבעי - לא ישונו בעשור הקרוב. היינו, החלטה שתכבול את ידיה של כל ממשלה עתידית בתקופה זו.