אחרי סאגה שנמשכה עוד מהכנסת הקודמת, בשל התפטרות השר הקודם להגנת הסביבה עמיר פרץ והתפזרות הכנסת לבחירות מוקדמות מאוחר יותר, הצליח (שני) המשרד להגנת הסביבה להביא לאישור פה אחד של חוק השקיות לקריאה השלישית בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. מדובר באחד החוקים הסביבתיים-צרכניים המשמעותיים של השנים האחרונות שאמור לשים סוף לתרבות ה"שקיות חינם" לכל דורש בקופות המרכולים. שקית הניילון נחשבת כבר שנים בעולם המפותח לאחד המוצרים המזיקים ביותר לסביבה, משום שמדובר במוצר לא מתכלה הנאסף ברוחות בדרך כלל אל הים וגורם למוות מייסר ולמוטציות של רבבות בעלי חיים ברחבי העולם, מעבר לזיהום הסביבה.



לקראת אישורו בכנסת הקודמת, שהתעכב מאז כאמור, יצא המשרד להגנת הסביבה בקמפיין פרסומי שנגנז בינתיים לטובת העלאת המודעות של הציבור לחשיבות החוק ולא בכדי. הצרכן הישראלי צורך יותר מ-2.2 מיליארד שקיות ניילון מזהמות בשנה - כ-275 שקיות בשנה לצרכן אחד. במסגרת החוק החדש תופסק חלוקת שקיות בחינם ברשתות השיווק וכל שקית תעלה עשר אגורות לפחות.



"כיום מוציאות רשתות השיווק יותר מ-88 מיליון שקלים בכל שנה על חלוקת שקיות, סכום המגולגל אל הצרכן באמצעות מחירי המוצרים. המחיר שיגבו הרשתות עבור השקיות יועבר לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה וישמש בין היתר להסברה על החוק החדש" אומרים במשרד להגנת הסביבה ומדגישים: "בתוך שנה ורבעון ייקבעו יעדים לחוק במטרה לעקוב אחר יישום החוק. כמו כן קיימת אפשרות לשר להרחיב את החוק לכלל בתי העסק ולהעלות את מחיר השקית לצרכנים".



"צעד חשוב לשמירה על הסביבה"


השר להגנת הסביבה, אבי גבאי (כולנו), אומר: "אנחנו עושים צעד חשוב לשמירה על הסביבה, ובלי להכביד על יוקר המחייה". השר לשעבר ויוזם החוק, ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר: "מדובר בניצחון גדול לאיכות הסביבה בישראל. החוק יחולל מהפכה של ממש אשר תציב אותנו בשורה אחת עם המתקדמות במדינות העולם. אין שום סיבה בעולם שישראל תישאר מאחור ולא תתקדם לשימוש בשקיות בד רב-פעמיות. אני מברך את השר אבי גבאי, שהמשיך את הטיפול בהצעת החוק שיזמתי בזמנו ואשר בוטלה על ידי נתניהו ממניעים של נקמנות פוליטית לאחר שהתפטרתי מהממשלה".



המשרד להגנת הסביבה ערך סקרים לפיהם יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת השקיות בחינם. יעקב פוליצר, מבעלי רשת המרכולים "האחים פוליצר" אומר ל"מעריב אונליין": "זה יכול להיות דווקא חוק טוב. יהיה קשה בהתחלה כי אנשים לא רגילים לזה, התרגלו לקחת שקיות כאוות נפשם. יקח זמן לישראלים להתרגל לדבר הזה ואני צופה הרבה קיטורים בקופות. גם היום יש מעט לקוחות שמגיעים עם שקיות בד מהבית. גם אנחנו משווקים שקיות בד בנפח גדול משל שקית ניילון ויכול להיות שנגיע למסקנה שישתלם לנו ליצר יותר כאלה ולשים אותן בקופות".



מנגד, גרסת החוק גוררת לא מעט ביקורת מצד ארגונים סביבתיים, שהיו שותפים לגיבוש החוק, בצד הברכות על הצעדת ישראל לעולם המתוקן. במועצה לישראל יפה אומרים: "יעילותו של החוק במתכונתו הנוכחית תוכח רק על פי מבחן התוצאה בשטח ואין לברך על המוגמר. המחיר הנמוך שנקבע לשקית לא יוביל לדעתנו להפחתה משמעותית בכמות השקיות הנצרכת ואנחנו מחויבים להביא לשינוי החקיקה ככל שיידרש". בעמותת "צלול" אומרים: "אנחנו נאבקים שנים למען חוק אמיץ ובלתי מתפשר אבל זה לא החוק שעבר. כשכל שקית תעלה 10 אגורות בלבד, וללא יעדים או סנקציות, נדמה שזה חוק שנוסח כדי לעבור בכנסת בקלות, והוא ישאיר את הציבור אדיש".



גם ח"כ יעל כהן פארן, נציגת התנועה הירוקה במחנה הציוני, אמרה: "חוק השקיות מצעיד את ישראל קדימה אך עשר אגורות לשקית זה לא מספיק. חייבים לצאת במסע הסברתי ולחלק סלים רב פעמים בחינם לציבור הרחב, כמו שהוצג בחוק המקורי".