שופטי בג"צ החליטו אתמול על ביטול מתווה הגז ונתנו לממשלה ארכה בת שנה להעביר בחקיקה בכנסת את "פסקת היציבות" הבעייתית. שר התיירות יריב לוין ממפלגת השלטון "הליכוד" ביקר בחריפות את השופטים ואת החלטתם, ולא בפעם הראשונה. השר לוין התראיין לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM".

"ההחלטה הזויה, השופטים אינם מבינים את תפקידם ואינם ראויים לו. זו תמונת המצב לצערי הרב מאוד. מעבר לשאלות מבנה משטרי ודמוקרטיה יש כאן עניין מהותי שהוא בעיני בלתי נסבל. יושב לו קומץ כזה של שופטים, נוטל לעצמו סמכויות להתערב ברגל גסה בהחלטות שהן בסמכות הממשלה באופן המובהק ביותר, ואיננו נושא כמובן בשום אחריות. הרי עכשיו הגז יישאר באדמה, הכסף שנועד לצרכים חשובים, בעיקר בתחום הרווחה - איננו, ומי ייתן את הדין על זה? בוודאי שלא השופטים. אני חושב שמצב של אפס אחריות ונטילת מלוא הסמכות, הוא בלתי נסבל".

שופטי בג"צ שומרים על הדמוקרטיה, בכך שקבעו ש"סעיף היציבות" אינו קביל במדינה דמוקרטית
"הם עושים בדיוק ההפך", סתר אותו השר לוין, "הם אונסים את הדמוקרטיה ברגל גסה. דמוקרטיה איננה שלטון השופטים, איננה מקום שבו הם מחליטים במקום הדרג שנבחר למשול, או קובעים מדיניות. בית המשפט נבחר בשיטה הכי לא דמוקרטית שאפשר להעלות על הדעת, בחדרי חדרים, בשיטת 'חבר מביא חבר', תוך שהשופטים בעצמם שולטים בתהליכי המינוי של עצמם. כאשר בית משפט כזה אומר לכנסת שהוא זה שמחליט גבי חוק המסתננים, ומסכל מהלך שלטוני מהותי, עושה אותו דבר לממשלה עם הגז, ובדרך מחליט מי יהיה ראש רשות המיסים ומי יכול להיות רמטכ"ל, בשיטה הזו אפשר למסור את המפתחות לבית המשפט ואין צורך לקיים בחירות".
 
"אני רוצה בית משפט שעוסק בענייני שפיטה ולא בענייני מדיניות או השקפות עולם", דרש השר, "תהליך בחירת השופטים צריך להיות כזה שיאפשר גיוון מבחינת השקפתם ביחס לתפקידם, חלוקת הסמכויות וקו הפרדת הרשויות. אי אפשר להיתמם פה, יש קו מאוד ברור בין התערבות השופטים בכל דבר ובכל עניין, לבין טענתם שהם כביכול עוסקים רק בשיפוט מקצועי ולכן הם צריכים לבחור את עצמם. הם לא יכולים להחזיק את המקל בשני קצותיו. אין אף דמוקרטיה בעולם שבה השופטים מעורבים בהליכי הבחירה, בטח לא מכתיבים את התוצאה כפי שזה נעשה כאן.



"אני מציע לשנות את הרכב הועדה לבחירת שופטים, ליטול מהם את המונופול והשליטה על תהליכי המינויים, להפוך אותם להליכים שקופים, ולקבוע עקרונות של היעדר התערבות בנושאים שיש להם השלכות תקציביות - כך נהוג בכל הדמוקרטיות המתוקנות בעולם".


על הפיתרון הפוליטי למתווה הגז אמר השר לוין: "יש לנו בעיה קשה. הפסיקה הזו מעמידה אותנו במקום שהוא מאוד מאוד בעייתי. מקוממת במיוחד העובדה שהם מפרסמים את פסק הדין בשבוע האחרון של מושב הכנסת, כאשר אין יכולת טכנית, אפילו מבחינת לוחות הזמנים, להשלים את החקיקה בתוך המושב הזה, לפני שיוצאים לחודשיים פגרה".

"אני אפילו לא מדבר על העניין הפוליטי של השגת רוב. כרגע אין רוב, זה נכון, יש כמה אפשרויות לנסות לייצר את הרוב הזה. הראשונה היא להרחיב את הממשלה, השנייה היא להגיע להבנה נקודתית עם אחת מסיעות האופוזיציה בעניין הזה, ויש גם אפשרות לבקש מהשר חיים כץ, שמנוע מלעסוק בנושא, להתפטר מהכנסת לפי 'החוק הנורווגי' ולהכניס חבר כנסת אחר במקומו ואז כן יהיה רוב".

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו