המיליארדר הישראלי לב לבייב, בעל השליטה בחברת אפריקה ישראל הנמצאת ערב הסדר חוב שני, ובה מושקעים כספי הפנסיה של רבים מאזרחי ישראל, הוקלט בעת דיון פנימי בחברה כשהוא משתמש בשפה גסה כלפי ראשי המשק הישראלי ומביע את דעתו על הבנקים. ההקלטה נחשפה הערב (שישי) על ידי איילה חסון ב"חדשות שישי" של ערוץ 10. לדברי לבייב, "אני מחרבן על כל הבנקים. למה אותי הם לא הזיזו אפילו סנטימטר, כל המשבר הזה, אני לא חייב כלום לאף אחד. אני משתין על כל הבנקים מלמעלה. אין לי חובות, בניגוד למה שכולם חושבים, לשום בנק בעולם. אני משתין על רקפת (רוסק עמינח, מנכ"ל בנק לאומי) מלמעלה".

עוד חשפה חסון בערוץ 10 כי גורמים באפריקה ישראל הזהירו את לבייב מהרכישה הפרועה של הקרקעות והנכסים ברוסיה. אפריקה רכשה בשנים האחרונות נכסים רבים במדינה ואף הנפיקה את חברת הבת שלה, אפי פיתוח, בבורסת לונדון בשווי שבעה מיליארד דולרים. בסך הכל, לבייב השקיע בכ-30 פרויקטים ברוסיה – רובם כשלו. חוב החברה למחזיקי אגרות החוב שלה, בעלי הפנסיות אזרחי ישראל, נאמד בכ-3.6 מיליארד שקלים. משכורתו של לבייב נאמדת בכ-12 מיליון שקלים בשנה.
 
בניגוד לאופן שבו נשמע לבייב מדבר בחדרי חדרים, במסיבות עיתונאים הוא נשמע מעט אחרת: "אני כל יום מבקש בתפילות שלי סליחה מבורא עולם ומקהל האנשים שאני פוגש", כך אמר במסיבת עיתונאים השבוע. "אנחנו צריכים להיות צנועים ופושטים ולהגיד לא גנבתי, לא רימיתי, עשיתי את הטוב ביותר. חשוב לי שהמשקיעים שקונים את המניות של אפריקה ישראל יהיו שקטים ורגועים", סיכם.
 
בעוד שכלפי חוץ שומרים באפריקה על עסקים כרגיל, בתכתובות פנימיות של בכירי החברה ממאי 2009 שנחשפו ב"חדשות שישי", סגן יו"ר החברה, נדב גרינשפון, כתב לשלומי פלס, עוזרו האישי של לבייב: "לבייב רק מתלונן, מלכלך על כולנו. מטומטמים וגנבים... משתולל, לא מקשיב לאף אחד ומבצע עסקאות יקרות של רכישת קרקעות. אבי ברזילי מפנה אותו שלא לבצע את העסקאות. אני זוכר שברזילי צלצל אלי כמו מטורף ואמר... לדבר עם לב שלא לקנות במחיר הזה".

אבי ברזילי, משנה למנכ"ל אפריקה נכסים ומנכ"ל אפי אירופה. צילום: יח"צ
אבי ברזילי, משנה למנכ"ל אפריקה נכסים ומנכ"ל אפי אירופה. צילום: יח"צ


חברת אפריקה ישראל מסרה את תגובתה ל"חדשות שישי": "מרבית ההשקעות בוצעו לפני שנים רבות בהלימה לשוק באותה תקופה. לאורך שנות פעילותו למר לבייב יש מערכת יחסים טובה עם כל הבנקים בישראל. שיחות פרטיות הנערכות בין אנשים פרטיים בדל"ת אמותיהם הן פרטיות. הקלטתן והבאתן לידי כלי תקשורת נוגדת את חוק הגנת הפרטיות".
 

הפסדי ענק

השבוע דווח כי המשקיעים עדיין מושפעים מהפסדי הענק של אפריקה, ואף דורשים להנזיל את הונם. הבנק הרוסי שלח לחברה מכתב התראה בקשר לחוב שלה, ועל רקע זאת מנייתה ירדה ביום רביעי השבוע ב-8.15%.

לראשונה מאז הסדר החוב שלה בשנת 2010, רואי החשבון של אפריקה הצמידו השבוע לדוחותיה הערת "עסק חי", המתריעה על חשש אמיתי לקיומה ולשרידותה של החברה. בנוסף לכך, בכדי לעמוד בתשלומים למחזיקי האג"ח, אפריקה מכרה במהלך 2015 את בניין הטיימס בניו יורק, מכירה שגררה הפסד של כ-384 מיליון שקל.
 
את שנת 2015 סיימה אפריקה עם הפסד של 1.7 מיליארד שקלים. הרווח מהשכרה והפעלת נכסים של החברה הסתכם בשנת 2015 בכ-536 מיליון שקלים, ירידה של 18% לעומת שנה שעברה. חובות החברה למחזיקי אגרות החוב עומדים על סך 3.6 מיליארד שקלים, בשעה שהיא מחזיקה ביתרות נזילות של 580 מיליון שקל. החברה נדרשת לשלם כ-150 מיליון שקלים ב-2016, וכ-550 מיליון שקלים ב-2017 למחזיקי אגרות החוב והבנקים.