למעלה מ-100 מנופאים הפגינו הערב (שבת) מול מגדל קרית הממשלה בתל אביב, במחאה על בטיחות לקויה הקיימת לטענתם בעת עבודתם בגבהים.


המנופאים דורשים לקבוע סף בטיחות לעבודתם, כך שבעת שנושבות רוחות חזקות, הם לא יידרשו להפעיל את המנוף.



בין השלטים שנשאו המנופאים המוחים נראו: "מנופים מיושנים מסכנים את חיינו", "לממשלה אין עניין בפועלי בניין", "מנופאים דורשים תנאים" ו"רק על המנוף אנו על הגובה".




הפרה גסה של החוק


כזכור, לפני כחודש הוגשה תביעת פיצויים על ידי מנופאית שלטענתה פוטרה, בשל סירובה לעלות על המנוף בעת שנשבו רוחות עזות. התביעה התקדימית הוגשה על ידי ההסתדרות לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע נגד חברת הבנייה מכלוף בכור ובניו, שפיטרה את קטי קרקולוב לאחר שסירבה לסכן את חייה ולהמשיך את עבודתה על מנוף ביום בו נשבו רוחות חזקות במיוחד. בבקשה נטען כי מכלוף בכור ובניו העסיקה את קרקולוב באופן הפוגע בכבודה, המנוגד לחוק והמסכן את חייה, ולכן עליה לפצותה ב-500 אלף שקלים לפחות.



קטי קרקולוב
קטי קרקולוב



תקנות הבטיחות בעבודה קובעות מפורשות כי לא יופעל עגורן צריח שעה שנושבת רוח בעלת חוזק העלולה לסכן את יציבותו או את העובדים בו או בקרבתו, וכי החובה לקיום ההוראות מוטלת על העגורנאי. למרות הוראה נוספת, הקובעת כי לא תינתן לאדם הוראה לפעול בניגוד לתקנות, טוענים בתביעה כי מכלוף בכור ובניו בחרה להפר בגסות את תקנות החוק כשהורתה לקרקולוב ולעובדים אחרים לסכן את חייהם ולהמשיך בעבודה על המנוף בניגוד לשיקול הדעת שהפעילו, כפי שדורש מהם החוק. מלבד תקנות אלו, לא שמרה החברה על בטיחות העובדים גם בהתאם לסעיפי ההסכם הקיבוצי בענף הבנייה, החל עליה.




התנאים הקשים של עובדי הבנייה


התביעה שהוגשה מאפשרת הצצה למתרחש בכל ענף הבנייה ולתנאי העבודה הקשים עמם מתמודדים העובדים. מדוח שפרסם המוסד לביטוח לאומי לפני מספר חודשים עולה כי בחמש השנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות עבודה בענף הבנייה, ובשנת 2014 בלבד נהרגו 31 עובדים מהענף, 27 מתוכם בנפילה מגובה.