יום הדין של הנשיא לשעבר: השופט בדימוס דוד בר אופיר, יו"ר ועדת השחרורים בשב"ס וסגן נשיא בית המשפט בתל אביב לשעבר, התראיין הבוקר (ראשון) לגלי צה"ל בעניין החלטת ועדת השחרורים בבקשת הנשיא לשעבר משה קצב לשחרור מוקדם ואמר שלדעתו יש לשחררו. "השאלה על מה הוועדה תשים את הדגש", פתח ואמר השופט בדימוס בר אופיר, "יש פה שיקולים נגדיים - אם הדגש יושם על היעדר חרטה והיעדר הודאה, הכף תיטה נגד השחרור. אבל, צריך לזכור שבסופו של דבר כל מורשע בדין רשאי להחזיק בטענת חפותו עד סוף ימיו. מנגד, אם הדגש יושם על המסוכנות הנמוכה, על ההתנהגות ועל הגיל המבוגר, אני חושב שהכף תיטה לצד שחרור מוקדם".



עוד אמר בר אופיר: "אם אדם לא מתחרט בעיניי זה עניין ניטרלי ולכן צריך לבדוק את כל השיקולים האחרים באיזו מידה הם מטים את הכף לקראת שחרור מוקדם. אם הייתי צריך להחליט בעניין הזה אני חושב שהייתי מחליט לטובת שחרור מוקדם". לגבי הקורבנות שדורשות שקצב יישאר במאסר: "בהחלט צריך להתחשב בדברים שאמרו הקורבנות ומבחינה זו הדברים שהן אמרו מהוות שיקול יחד עם שאר השיקולים. לעניות דעתי, על פי הנתונים שמצטברים זה לזה, אני חושב שיש מקום לשחרור מוקדם".



"אני לא זוכר דיון כזה ארוך", הוסיף השופט בדימוס, "זה מראה עד כמה הוועדה התייחסה ברצינות לנושא. עד כמה היא שמעה בעניין וברוב קשב את הצדדים".



"גוויה מהלכת"


יצחק סלוקי, חברו של הנשיא לשעבר קצב, התראיין גם הוא לגלי צה"ל וסיפר על מצב קצב: "אחרי שהושיבו את קצב על הברכיים והביאו אותו לבכי, הוא ישר נכנס לחדרו ודיברתי עם אחיו אברהם. מצבו ידוע, קצב הוא גוויה מהלכת".



לגבי ההחלטה של ועדת השחרורים, הוא אמר: "לא עולה על דעתי ועל דעת כל אחד ששוחחתי איתו, שלקצב לא ינכו שליש. על פי חוק יש שניים וחצי קריטריונים - התנהגות טובה והתנהגותו הייתה למופת והשני - האם הוא מסוכן לחברה. קצב בן למעלה מ-71, הוא ילך אחרי שישוחרר לאנוס? הוא בקושי עושה פיפי".



"עכשיו יש פה סיפור חדש שאומרים לי שזה לא בדיוק בהתאם לחוק, אומרים הוא צריך להתחרט", המשיך סלוקי, "ריבון העולמים, איך אפשר לבקש מאדם שלא חושב שעשה דבר, להתחרט על מעשה שלא עשה. אתם השתגעתם? המערכת השתגעה? אני מפנה אותך למאמרו של פרופסור דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר והוא כותב בצורה חד משמעית, העניין שלבקש חרטה זה דבר הזוי. הוא לא הספיק לבטל את זה כשר המשפטים".



סלוקי אמר כי שואלים אותו הרבה למה הוא מגן על קצב למרות שבית המשפט החליט שהוא אנס והוא ענה: "אני עפר לרגלי השופטים, אני חושב שעדיין המערכת היחידה שפועלת טוב במדינה הזו זה בית המשפט, אבל אני חושב שקצב לא אנס, הוא לא טיפוס של אונס. אני לא משפטן אלא חקלאי אבל אני מכיר את קצב מילדות, למדתי עם הבחור הזה בבן שמן, הוא לא טיפוס של אונס. יש לי אישה נהדרת, שתי בנות ושבע נכדות, אילו חשבתי שקצב אנס הייתי מחכה לו עם עמוד תלייה במרכז העיר. כנראה היו איזשהם דברים שהכל היה בהסכמה אבל לא אונס. אני מאמין שהכל היה בהסכמה".



"אני לא מכיר את אודליה כרמון ואני לא מכיר את כל אלה שאומרות שהוא אנס אותן. העניין הוא שהוא ריצה כבר קרוב לארבע שנים וחצי, הוא לא ערער, קיבל מה שקיבל. כשאני ראיתי את הרכב השופטים במחוזי אמרתי לו שהוא הפסיד וגם אחר כך בבית המשפט העליון", אמר סלוקי והוסיף: "תלך לבדוק את השופטים ותבין לבד".



לסיכום הוא אמר: "אני מאוד מקווה שהשכל הישר וחוש הצדק והחמלה ויביאו לכך שקצב בליל הסדר יוכל לחגוג כאדם חופשי עם משפחתו".