לקראת הוועידה השנתית הרביעית לנגישות שתיפתח השבוע בסימן תרבות הפנאי של האנשים עם מוגבלויות בישראל, מפרסמת הבוקר (שלישי) עמותת "נגישות ישראל" סקר מקיף ומטריד המעלה מציאות מצערת – מרבית אתרי התיירות, הבילוי והנופש במדינה אינם נגישים לנכים, בניגוד לחוק. מתוצאות הסקר שעבורו נבדקו מאה אתרים, עולה כי 63 אחוזים מעשרות האתרים המרכזיים כלל אינם נגישים לאנשים עם מוגבלות. ביותר ממחצית מהאתרים אין שירותי נכים ומעל 80% מהאתרים לא נגישים לכבדי שמיעה. 



מדובר בעשרות מוזאונים, אטרקציות תיירותיות, אתרי טבע ולמקומות בילוי בהם נבדקו מספר פרמטרים שבלעדיהם אדם עם מוגבלות אינו יכול לבקר במקום: חניות נכים בקרבת הכניסה, הימצאות שירותי נכים שמישים, נגישות שביל הכניסה וקופות הכרטיסים, התאמת אביזרי שמע לכבדי שמיעה בקופות, נגישות ונוחות המסלול במקום, מקום לכסאות גלגלים באולמות הקרנה ופרסום הסדרי הנגישות באתרי האינטרנט של אתרי הבילוי.  


13 אחוזים מאתרי התיירות אינם נגישים לחלוטין

הדירוג נקבע לאחת משלוש רמות נגישות: אתר נגיש בו כל הפרמטרים מתקיימים: דרך נגישה, כניסה נגישה, שירותי נכים מאובזרים. אתר נגיש חלקית ואתר לא נגיש. רק 37 מקומות מתוך ה-100 שנסקרו נמצאו נגישים לאנשים עם מוגבלות. בין האתרים הלא נגישים נמצאים שוק מחנה יהודה בירושלים, פארק נחל חדרה, טיילת לואי בחיפה, מרכזי המבקרים ברמת הגולן, המצפה התת ימי באילת, ומוזיאון לח"י בתל אביב.



50 אחוזים  מאתרי התיירות נמצאו נגישים רק באופן חלקי. 13 אחוזים אינם נגישים לחלוטין. ב-27 אחוזים מהאתרים אין כלל חניות נכים. מחצית מהאתרים שנסקרו נמצאו ללא שירותי נכים או שירותים שנבנו באופן שאינו תקני, שמיש ונגיש. במחצית האתרים אין נגישות לכסאות גלגלים בקופות. 83 אחוזים לא נגישים לכבדי שמיעה.



יובל וגנר יו"ר עמותת נגישות ישראל, אומר על נתוני הסקר: "לצערנו עבור מעל ל-1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם לצאת לטייל ולבלות בארץ היא משימה כמעט בלתי אפשרית, משימה שהקשיים בה מתחילים עוד טרם היציאה מהבית לבילוי: כדי לדעת אם נוכל להגיע למקום אנו חייבים לבדוק באתרי האינטרנט את הסדרי הנגישות של מקום הבילוי אליו נרצה להגיע, אבל 68 אחוזים מהאתרים בסקר כלל אינם מפרסמים הסדרי נגישות באינטרנט".