ח"כ זוהיר בהלול התייחס הערב (שבת) לראשונה לסערה שעורר השבוע, ובמהלך אירוע שבת תרבות שהנחה בעכו אמר: "לפני 1948 היה כאן מנדט בריטי. האצ"ל, הלח"י וההגנה יצאו לרחובות אל מול חיילי המנדט כדי לחולל את מדינתם. מדוע לפלסטינים אסור?". כזכור, ח"כ בהלול עורר סערה כשסירב להגדיר את הפלסטיני מחברון שדקר חייל צה"ל ונורה למוות כמחבל. בהלול הסביר כי "המילה מחבל הופכת להיות כוללנית והופכת כל פלסטיני לכזה". בשל כך, זכה בהלול לגינויים מקיר לקיר כולל מיו"ר מפלגתו, יצחק הרצוג, ששוחח עמו ונזף בו.
 
האירוע נפתח בפנייתו של בהלול לאורח התוכנית, ח"כ אבי דיכטר: "היתה סערה במדינה - כולם תהו מה דעתכם על הצהרותיו של ח"כ זוהיר בהלול?". על כך השיב לו ח"כ דיכטר: "אתה יודע זוהיר, לא היית חושב לומר את הדברים שלך בפרלמנט המצרי בשום פנים ואופן. בפרלמנט הצרפתי גם לא היית מעז לומר אותם. כחבר בקונגרס גם בשום פנים ואופן לא. אתה יודע מה, ביני ובינך, אפילו ברמאללה לא היית מעז".
 
על כך השיב לו בהלול: "נדמה לי שאהוד ברק אמר ב-1999 שאם היה פלסטיני הוא היה מחבל. ציפי לבני, עוד לפני שחברנו לתנועה ולמחנה הציוני, אמרה ב-2006 שלא כל מי שנלחם נגד החיילים הוא טרוריסט. למה התנפלתם על זוהיר ולא עליהם?"

אבי דיכטר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
אבי דיכטר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


בהלול הוסיף ואמר כי הוא מקיים הפרדה בין חיילים לאזרחים: "אמרתי שמי שפוגע באנשים חפים מפשע, שנכנס לבית שיש בו ילדים ונשים ישנים וקוטל את חייהם - אפשר לכנותו בכל הכינויים, כולל טרוריסט ומחבל - אבל חיילים? הם הסמן של הכיבוש. מה יעשה פלסטיני שכבר 49 שנה נאנק תחת עול הכיבוש, מקפח את חייו, מחפש את חירותו ועצמאותו ולא מקבל?", כך תהה חבר הכנסת. "זה לא מותר לפלסטינים כדי להשיג את העניין הנשגב הזה? גם האצ"ל, הלח"י וההגנה יצאו לרחובות אל מול המנדט הבריטי וחייליו כדי לחולל את מדינתכם הנהדרת, אז למה לפלסטינים אסור?", אמר בהלול.
 
ח"כ דיכטר השיב לו: "הגישה שלפיה פיגוע שבו חייל שנשחט בתחנה מרכזית בעפולה עת חיכה לאוטובוס אינו טרור, היא גישה מסוכנת שבה נציג רשמי של כנסת ישראל נותן לגיטימציה לטרור נגד אזרחים ישראלים לובשי מדים. מי שמתכנן רצח או פגיעה באזרח כמו גם בחייל הוא טרוריסט. ב-45 השנים בתפקידי במאבק מול טרור, לא מצאנו לזה הגדרה אחרת. טרור זה כמו חמור, או שאתה קושר אותו או שאתה רוכב עליו, וכרגע אתה רוכב עליו", אמר דיכטר.
 
דיכטר התייחס גם לאמירות שנשמעות לאחרונה מפי חברי הכנסת הערבים בכנסת וטען כי ישנו ניסיון פרלמנטרי לתת לגיטימציה לארגוני טרור וטרוריסטים פלסטינים. "האמירה של זוהיר אינה שונה מזו של איימן עודה שנותן לגיטימציה למנהיג החמאס שייח יאסין", אמר. במהלך דבריו דרש דיכטר מח"כ בהלול לחזור בו מאמירתו. בעקבות כך ביקש בהלול לעדן את דבריו וטען כי הוא מצדד במאבק ולאו דווקא ברצח.
 

"אינו חלק מהמחנה הציוני"

 
מוקדם יותר היום, איתן כבל, חבר הכנסת מטעם המחנה הציוני, התייחס באירוע לאמירתו של בהלול, שטען כי "הדוקר מחברון הוא לא מחבל". כבל תקף בחריפות את בהלול ואמר "לצערי, באמירתו בהלול קבע למעשה שהוא אינו חלק מהמחנה הציוני". כבל המשיך ואמר כי "אם אדבר במושגים שהוא מכיר, מעולם הספורט, לא רק שהוא לא שיחק קבוצתי, הוא ידע שאמירתו תפגע בקבוצה, ולמרות זאת הוא לא שתק - ובכך הוא הוסיף חטא על פשע".

ח"כ איתן כבל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ח"כ איתן כבל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
בתחילת השבוע, בהלול עורר סערה לאחר שהתראיין בגלי צה"ל ואמר כי הפלסטיני שדקר חייל צה"ל בעיר חברון ונורה אחרי שהיה כבר מנוטרל, אינו מחבל. "המילה 'מחבל' הופכת להיות כוללנית והופכת כל פלסטיני לכזה", הסביר בהלול את עמדתו. לדבריו בכדי לקדם תהליכים מדיניים בין ישראל והפלסטינים חייב להיות שינוי בהתייחסות המילולית ולהגדרות הניתנות במהלך הפיגועים, ובשל כך הוא בחר שלא לכנות את הדוקר - מחבל. "כל מי שנאבק למען חירותו ולמען עצמאותו הוא מחבל בעיני הישראלים", טען.

"מבחינת העם, כל פלסטיני שנאבק את מאבקו כדי להסיר את עוולות הכיבוש, נחשב מחבל", ציין, "אני מסכים שהדוקר הוא רוצח, אבל הוא לא מחבל. הבעיה שלי היא שהמילה הזו הופכת לכוללנית מדי והופכת כל פלסטיני למחבל".
בהלול גם עשה הבחנה בין מקרים שבהם מותקפים אזרחים לבין פיגועים המכוונים כלפי חיילי צה"ל ומתקנים צבאיים. "הסכמתי שמי שגודע את חייהם של משפחה שלמה הוא מחבל", הדגיש בהלול. "הם גם מחבלים וגם רוצחים שראויים לכל העונשים. כל אדם שרצח מישהו, שגדע את חייו של חף מפשע או ארב למשפחה שחוזרת מעבודתה הוא מחבל". לדבריו, "האנשים שתקפו משפחות בשנתם, לא יכולים להיחשב כמחבלים אם הם תוקפים מחנה צבאי".
יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני הגיב בחריפות לסערה שעוררו דבריו של ח"כ בהלול וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "מנהיגים בבית היהודי שמובילים את קמפיין הגזענות ואת הניסיון לשחרר את החשוד ברצח בדומא עדיף שיפסיקו להטיף לנו מוסר ויסתמו את הפה". עוד כתב הרצוג: "ולגופו של עניין - הבהרתי לח"כ זוהיר בהלול שאני דוחה ומגנה בתוקף את האמירות שלו ושעמדת 'המחנה הציוני' היא שמחבל הוא מחבל הוא מחבל, ולא משנה אם יצא לרצוח ערבים או יהודים".
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לדברי ח"כ בהלול, וכתב בעמוד הפייסבוק שלו כי "דבריו של ח"כ בהלול מבישים. חיילי צה"ל מגינים בגופם על חיינו מפני מרצחים צמאי דם. אני מצפה מכל אזרחי ישראל, ובייחוד מחברי הכנסת, להעניק להם גיבוי מלא".