קרן איתן, מומחית לארגון וסידור הבית, בעלת חברת "בלאגן", לא תשכח לעולם את היום ההוא. "הגעתי לבית של עורך דין מאוד מפורסם, שהזמין אותי לסדר את המחסן הענק שלו", היא מספרת. "אי אפשר היה אפילו לדרוך על הרצפה מרוב עומס. כל דבר שלא השתמשו בו - מיטות, כיסאות, בגדים, כלים - היה זרוק במחסן הענק הזה. כמו כן, הפטיש של בעל הבית היה להקליט כל תוכנית בווידיאו ולשמור את הקלטות. כל קירות המחסן היו מלאים מדפים צרים עם הקלטות האלה".



איך השתלטת על הבלגן?
"הרמנו דברים מהרצפה והחלטנו אם להשאיר או לזרוק. בסופו של דבר, ביום אחד סידרנו את כל המחסן. חלק הלך לפח, וחלק הוערם על משאית שיצאה לתרומה".



איתן, 41, תושבת כפר אדומים, נמנית עם אותם בעלי מקצוע שהביקוש לשירותיהם עולה במיוחד לפני חג הפסח, הוא גם החירות. "אנשים רוצים להגיע לפסח מוכנים וערוכים, ובתקופה זו יש לי עלייה של כ־30%־40% בעבודה", היא מספרת. "אנשים רוצים בעיקר לעסוק במיון הדברים ולזרוק כל מה שהם לא צריכים. הרבה פעמים בפסח הם גם רוצים שהתהליך של הסידור ילווה בניקיון, למשל ניקוי של יחידות האחסון מאבק. אבל הדילול הוא הדבר שהכי חשוב להם בתקופה זו. הם מתעקשים על כך שלא יהיו חפצים מיותרים בבית".



"אנשים אוהבים להתענג על מנות בשר משובחות". מורן פינטו. צילום פרטי
"אנשים אוהבים להתענג על מנות בשר משובחות". מורן פינטו. צילום פרטי



את מנצלת את הביקוש ומעלה מחירים בתקופה זו?
"לא. אנחנו עובדים במחירים שעתיים שזהים לכל עונות השנה".



אנשים רבים מוכנים לשלם כסף (ולפעמים אפילו הרבה מאוד כסף) כדי להקל על עצמם בכל הקשור להכנות לחג. זו גם הסיבה לכך שבעלי מקצוע העוסקים בניקיון, בבישול, בסידור וארגון הבית ועוד מוצפים בתקופה זו בפניות מלקוחות.



"תקופה זו היא בעצם השיא מבחינת עבודה גם מסיבה נוספת", מוסיפה איתן. "יש הרבה מעברי דירה בזמן הזה. אנשים אוהבים לסגור את הפינה הזו לפני החג ולעשות את ליל הסדר כבר בבית החדש. וכמובן שגם אלה שלא עוברים בית מזמינים אותנו לסדר להם ארונות בגדים, ארונות מטבח, ניירת, מחסנים וחדרי עבודה".



איתן לא רק מסדרת את הבלגן הקיים בבית, אלא גם פיתחה שיטה בשם "אפקט הסדר" שמלמדת אנשים להימנע בעתיד מבית מבולגן. "קודם כל, אדם צריך להבין אם סדר בשבילו זה עונש או שמחה", היא מסבירה את השיטה. "אחר כך אני מציעה לו לשים מצלמה ולצלם את עצמו בשעות הכי קריטיות מבחינת הבלגן, למשל כשמקלחים את הילדים או כשיוצאים לעבודה. השלב הבא הוא לצפות בצילומים ולתרגם זאת לכתב כדי להבין טוב יותר איך הוא מתנהג. השלב האחרון הוא 'הפנינג סדר'. זהו שלב חד־פעמי שבו הוא מחליט מה לזרוק ואיך לסדר את מה שנשאר. חשוב לי גם להבהיר ללקוחות שלא יתאבלו על מה שהם זורקים או תורמים, אלא שפשוט יתנתקו מכך".



"עלייה של כ־%30־40% בעבודה". קרן איתן. צילום: נטלי שור
"עלייה של כ־%30־40% בעבודה". קרן איתן. צילום: נטלי שור



יש לך טיפ לסידור הבית?
"הסוד הוא לסדר לפי קטגוריות, כלומר בגדים עם בגדים, ספרים עם ספרים (למעט ספרי בישול שנמצאים במטבח), ניירת עם ניירת, ושלכל דבר יהיה המקום שלו. אני גם מציעה לעשות שגרת סדר. כמו שלמשל אדם דתי שצריך להתפלל בבוקר ימצא את הזמן לכך, הרי שכל אדם צריך גם למצוא בכל יום זמן לשגרת סדר. כלומר, להקדיש כמה דקות לסידור הבית".



איתן, הגובה עבור שירותיה 300 שקלים לשעת עבודה הכוללת שני אנשי צוות, גם הקימה קבוצה בפייסבוק בשם "לסדר את הבית זה פשוט וקל עם קרן איתן". כמו כן, היא מעבירה קורס באינטרנט בשם "אפקט הסדר, שינוי בהרגלים לחיים מאושרים", בעלות של 2,750 שקלים. "רבים לא יודעים איך לסדר את הבית, ואני נותנת להם ערכים ואתגרים שקשורים לסדר", היא מסבירה.



"פרופורציות ורוח טובה"


גם אנסטסיה טומקוב, 25, תושבת אור יהודה שעוסקת מגיל 15 בניקיון בתים, חווה בימים אלו עלייה בביקוש לשירותיה. "בתקופה זו יש אצלי עלייה של כ־70% בעבודה", היא מעידה, "ויש ימים שאני מתחילה לעבוד בשמונה בבוקר ומסיימת בעשר בלילה. זו תקופה מאוד לחוצה. כמו כן, אם ביומיום אנשים מבקשים ניקיון סטנדרטי, כמו לנגב אבק, לשטוף רצפה, לנקות שירותים ומקלחות, הרי שלפני פסח זה הרבה יותר יסודי. הם מבקשים לנקות חלונות, להוציא החוצה את כל התכולה של ארונות המטבח, לנקות את הארונות באקונומיקה, לשטוף את כל הכלים והסרוויסים שבתוך הארונות. זו עבודה הרבה יותר קשה".



"לפעמים אני אפילו עושה תמונות של לפני ואחרי". אנסטסיה טומקוב. צילום פרטי
"לפעמים אני אפילו עושה תמונות של לפני ואחרי". אנסטסיה טומקוב. צילום פרטי



את אוהבת את העבודה הזו?
"כל עבודה היא קשה, אבל צריך לקחת את זה בפרופורציות וברוח טובה. חוץ מזה, ברגע שאת אוהבת את מה שאת עושה, אין סיבה שזה יהיה קשה. אני גם אוהבת שאני מחליטה לעצמי מתי אני עובדת ומתי אני לא עובדת, וזה גם כסף טוב, אני לוקחת 60 שקל לשעה. הרבה אנשים מתפלאים שבחרתי בעבודה הזאת, שואלים אותי למה אני לא הולכת ללמוד משהו ולהתפתח. אבל כל דבר בזמנו, וכרגע זה העיסוק שמתאים לי. אני אוהבת להיכנס לבית, לראות אותו מבולגן עם מלא אבק, וכשאני מסיימת - לראות אותו מבריק. לפעמים אני אפילו עושה תמונות של לפני ואחרי, כדי להראות לבעל הבית איך זה היה".



מי שרוצה להיעזר בשירותיה של טומקוב יכול לאתר אותה ב־helpbook.co.il, לוח דרושים לבית ולמשפחה. מעבר לניקיונות, טומקוב גם מכבסת, מגהצת ומקפלת.



איך נראה הבית הכי מבולגן שעבדת בו?
"הגעתי לבית שבו היו שני ילדים בגיל גן ובית ספר. בפעם הראשונה שנכנסתי לשם, חשבתי שאני עומדת להתעלף. זה נראה כאילו לקחו את כל מה שיש בבית וזרקו אותו על הרצפה. בכל מקום שאת הולכת את מוצאת גרב, נייר טואלט, משחקים. הייתי ממש צריכה לסלול לעצמי את הדרך. בסופו של דבר הצלחתי להתגבר על זה, ויצאתי מהמקום עם שמחה בלב, שהנה הצלחתי להפוך את הבית לבית נורמטיבי שאפשר לחיות בו".



אחרי פסח תרשי לעצמך לנוח?
"אני לא נחה אף פעם. רק בשישי־שבת אני צוברת כוחות לשבוע חדש".



גם שולמית כהן, 60, תושבת בני ברק, העוסקת בגיהוץ, מעידה כי "לפני חגים תמיד יש יותר עבודה. אני מגיעה לבתים של אנשים לגהץ, או שאנשים מביאים אלי את הבגדים הביתה", היא מספרת. "בפסח אנשים לא פנויים לגהץ בעצמם, כי יש להם עיסוקים רבים לקראת החג. בדרך כלל הם מבקשים שאגהץ להם את החולצות, גם של המבוגרים וגם של הילדים".



"הזדמנות מיוחדת"


את פסח כמובן אי אפשר לעבור ללא שפע של בישולים וארוחות משפחתיות. לכן גם מבשלים חווים פריחה בתחום בתקופה הזו. "הלקוחות עורכים בעצמם את הקניות, ואני מגיעה אליהם הביתה כארבעה ימים לפני החג ומבשלת להם את כל הארוחה", מספרת מורן פינטו, 33, תושבת ירושלים, בעלת קייטרינג בוטיק "אניני טעם", שבין היתר בונה ללקוחותיה את התפריט לארוחת החג וכמובן גם מבשלת אותו תמורת כ־300 שקלים לשעת עבודה.



כמה זמן לוקח לך להכין ארוחת חג?
"זה יכול להתחיל בחמש שעות ולהימשך עד עשר שעות, תלוי במספר האורחים וסגנון הארוחה. אני מכינה הכל - מנות ראשונות, סלטים, מנות עיקריות, קינוחים. רק סלט ירקות לא אכין, כי הוא ייהרס אם יעמוד במקרר ולא יאכלו אותו באותו היום".



מהם המאכלים הכי מבוקשים לפסח?
"אנשים מאוד אוהבים להתענג על מנות בשר משובחות, כמו נתח של כתף מספר חמש או שוק טלה, ואני מכינה את זה בכל מיני וריאציות".



"השבוע שלפני החג הוא הכי סוער בשנה". גבריאל פליישמן. צילום: הדס פרץ
"השבוע שלפני החג הוא הכי סוער בשנה". גבריאל פליישמן. צילום: הדס פרץ



יש חוויית בישול מיוחדת שזכורה לך במיוחד?


"הייתה מישהי שבעבר בישלתי לה לפסח. המטבח שלה היה גדול, מפואר, מאוד נקי ומצוחצח. פתאום היא פתחה דלת שהייתה בתוך המטבח ולעיני התגלה מטבח נוסף שהיה גם גדול ומפואר, וכלל תנור, מקרר, מיקסרים. זה היה מטבח נסתר ומיוחד לבישולי פסח בלבד, וזה היה מראה ממש לא ייאמן".



"השבוע שלפני החג הוא הכי סוער בשנה", מספר גבריאל פליישמן ("גבריאל מבשל") שמבשל בביתו אוכל לאנשים שדבקים בטרנד הבריאות ורוצים להתענג גם בארוחת החג על מאכלים טבעוניים וצמחוניים. בימי חול מספק פליישמן, 36, תושב תל אביב, שירותי משלוחים של אוכל בריא למשפחות, ואילו בפסח הוא מסדר להן את ארוחת ליל הסדר תמורת תשלום ממוצע של כ־60 שקלים לסועד.



מה כולל תפריט טבעוני של ארוחת חג?
"עלי גפן ממולאים, תבשיל לוביה בחרובים וג'ינג'ר, מג'דרה עם תאנים, תבשיל חומוס עם דלעת ומנגולד, אורז פרא עם ירקות, קציצות ירקות אפויות ללא גלוטן. זהו אוכל בריא, צבעוני, טעים ושמח, וגם אנשים אוכלי בשר נהנים ממנו. העלייה במודעות לתזונה בריאה ואורח חיים בריא מתבטאת גם בשולחן החג".



"לפני פסח אנשים גם מתעניינים בשדרוג הבית", מספרת אורית לוי, 45, תושבת תל אביב, העוסקת בהום סטיילינג. "אנשים תמיד רוצים לרענן את הבית שלהם, אבל לפני פסח הם מרגישים שזו הזדמנות מיוחדת. הם רוצים להרגיש שהם מגיעים לחג עם צבע חדש. כמו כן, לפני פסח יש גם יותר מבצעים בחנויות, מה שמאפשר לקנות מוצרים לבית במחיר זול יותר".



"אנשים רוצים להרגיש שהם מגיעים לחג עם צבע חדש". אורית לוי. צילום: יסכה בן שלמה
"אנשים רוצים להרגיש שהם מגיעים לחג עם צבע חדש". אורית לוי. צילום: יסכה בן שלמה



לוי השכילה לנצל את המומנטום של פסח למינוף עסקיה. "עשיתי הגרלה בדף העסקי שלי בפייסבוק", היא מספרת, "וכתבתי שמי שישתף ויעשה לייק, ישתתף בהגרלה של פגישת ייעוץ חינם. פסח זה זמן מצוין להגיע לעוד קהלים ולקוחות, ואת גם רואה שאנשים כותבים בתגובות משפטים כגון 'פסח הגיע, איך בא לי לשנות'".



מה רוב האנשים רוצים לשנות בביתם לקראת פסח?
"לפעמים רוצים לשדרג חדר אחד, איזו פינה בבית. לרוב הדרישה היא להתחיל מהחלל הציבורי - הסלון, המטבח, פינת האוכל - ואחר כך ממשיכים לשאר החדרים".



בניגוד לצפוי, הלקוחות של לוי אינם בהכרח אנשים עשירים. "אני עובדת עם אנשים בעלי תקציבים יותר נמוכים ואני רואה בזה ייעוד", היא מספרת ומפרטת ש"ליווי מלא לתהליך השדרוג שכולל בניית קונספט, בחירת חומרים וליווי בקניית הפריטים הדרושים יכול להגיע לכמה אלפי שקלים, תלוי בגודל הבית ובהיקף השינוי; ואילו פגישת ייעוץ חד־פעמית של שלוש שעות תעלה 600־1,000 שקל".



איך משדרגים את הבית בעלות מינימלית?
"הרבה פעמים אפשר לעשות זאת אפילו על ידי שינוי של העמדת הריהוט הקיים. למשל, בשבוע שעבר רק הזזנו למישהו בצורה שונה את השולחן של פינת האוכל, וכבר הייתה תגובה של 'וואו, איך זה נראה אחרת'. כמו כן, צביעת קיר או חלקו באיזשהו צבע, הדבקת טפט, החלפת או תליית וילונות, כריות חדשות ושטיח - אלה אמצעים שבעזרתם ניתן לשדרג את מראה הבית בלי להיכנס להוצאות מיותרות".



לוי מספרת שהיא גם שותפה בפרויקט יחד עם מחלקת הרווחה באחת הערים בארץ, שבו הם עושים "טיפול משפחתי" באמצעות עיצוב פנים. "מדובר במשפחות שבמכלול הקשיים שלהן, גם הבית שלהן זקוק לטיפול", היא מסבירה. "כשאת מצליחה בעזרת דברים קטנים להפוך את הבית שלהם לנעים יותר, זוהי תחושה נהדרת".



איזה טיפ את יכולה לתת לעיצוב שולחן החג?
"ראשית, כדאי להחליט על מניפת צבעים, כלומר שניים־שלושה צבעים שיובילו. כמו כן, החליטו על קונספט שיוביל את השולחן, למשל קריעת ים סוף ומוטיב של ים. אפשר למלא כוסות יין בחול ים, לשים נרות בתוך החול ולפזר צדפים על השולחן. הרעיון הוא לא לקנות דברים יקרים".