הממשלה אישרה היום (ראשון) את התכנית  הלאומית ליישום היעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית, כחלק מהתחייבותה של ישראל בפני הפורום הבינלאומי למאבק בשינויי האקלים בעולם, בוועידת פריז. ההחלטה מחייבת את מדינות העולם להגיש את הצעותיהן לחלקן במאבק העולמי הפני הועדה. התכנית שאושרה היא גרסה רזה בהרבה מזו שהציע המשרד להגנת לסביבה לממשלה בקיץ האחרון, זאת לאחר התנגדויות במשרד האנרגיה. 

התכנית המפורטת ליישום ההתחייבויות של ישראל בדבר הפחתה של פליטות גזי החממה לרמה של 7.7 טון גזי חממה לנפש בשנה, כלומר הפחתה של כ- 25 אחוזים בגזי החממה, (במקום 6.9 טון לנפש והפחתה של לפחות 32 אחוזים עליה המליץ המשרד להגנת הסביבה), כוללת בעיקר הקמת שורה של ועדות וצוותים ליישום פרטיה אבל גם כמה יעדים מחייבים מאד ותחומים בזמן.
כמו כן,  על משרד האנרגיה יהיה להגיש לממשלה תכנית לאומית רב שנתית, עד חודש אוקטובר, שמטרתה להביא להתייעלות אנרגטית לצורך מימוש היעד עליו התחייבה הממשלה לשנת 2030 - ייצור 17 אחוזים מכלל כושר ייצור החשמל בישראל מאנרגיה מתחדשת, לעומת מעט יותר מ- 2 אחוזים כיום. וכן צעדים להשגת יעד צמצום צריכת החשמל.

בנוסף לכל, קובעות הדרישות כי על שר האנרגיה יהיה לפרסם את התכנית לצורך השגת יעדי ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת.  שר האנרגיה ושר האוצר יפרסמו  המלצות ליישום כלים כלכליים לעידוד תשתיות לשינוי תמהיל הדלקים במשק. כמו כן, כחלק מהסכמות ועידת פריז יידרש  מישראל גיבוש תכנית למתן ערבויות מדינה, בהיקף של 500 מיליון ש"ח לתקופה של עשר שנים מיום קבלת ההחלטה (לשנים 2016 עד 2025), להלוואות לשם השקעה בהתייעלות אנרגטית והפחתת פליטות גזי חממה במשק. זאת בנוסף להתחייבות הממשלה למימון 300 מיליון ש"ח עבור מענקים להשקעות בהתייעלות אנרגטית אחרי הקמת תכנית המענקים. בחינת שר האוצר את עדכון מדיניות המיסוי לפחת מואץ למוצרים חסכי אנרגיה והשלמתו במהירות האפשרית של הליך החקיקה למתן פטור ממס הכנסה ליחיד שהינו יצרן חשמל ביתי.

"ממשלת ישראל מורחת זמן", ח"כ פארן. צילום: יח"צ
"ממשלת ישראל מורחת זמן", ח"כ פארן. צילום: יח"צ

 
יושבת ראש ועדת המשנה של הכנסת למעקב אחר יישום החלטות ועידת פריז, ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני), טוענת כי בהחלטת הממשלה יש בעיקר אלמנט בולט אחד - דחיינות: "במקום לקבל החלטות אמיצות, ממשלת ישראל מורחת את הזמן וגוררת רגליים בתירוץ שקרי של ביטחון אנרגטי. התכנית היא אסופה של החלטות עבר שלא מומשו, חסרת מעוף וחזון. אם ישראל תמשיך לשרוף פחם כמו ששר האנרגיה שטייניץ רוצה, לא נעמוד ביעדים עליהם הממשלה התחייבה". היא מוסיפה: "אני דורשת שכל הצוותים יעמדו בלוחות הזמנים, ושיביאו שינוי משמעותי גם בהפחתת זיהום האוויר וגם בפליטות גזי החממה. ועדת המשנה בראשותי, תעקוב ותפקח אחר לוחות הזמנים שהציבה הצעת המחליטים". 

"גרסה מקוצצת ומרוקנת מתוכן"

שרי הממשלה המעורבים מיהרו דווקא לברך על ההחלטה. השר להגנת הסביבה, אבי גבאי (כולנו) אמר: "ישראל נמצאת בפתחה של מהפכה חסרת תקדים. התכנית משלבת הקטנת הנזק לסביבה, צמצום זיהום האוויר תוך יצירת צמיחה, חסכון כלכלי והתייעלות לעסקים ולרשויות ציבורית". שר האנרגיה, יובל שטייניץ (הליכוד) הוסיף: "מדובר בתכנית ארוכת טווח שכוללת צעדים אופרטיביים כגון מענקים, מנגנון ערבויות להלוואות וקידום תכנית מפורטת לעמידה ביעד לאנרגיות מתחדשות, שיובילו לחיסכון משמעותי למשק בשנים הקרובות, ויעודדו את המשך הפעילות בתחומים אלה". 
שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, אומר: "אנו מקווים שהתכנית שאנחנו מאשרים היום תביא קודם כל להפחתה בתחלואה שנגרמת מזיהום ובנוסף תביא להתייעלות וחיסכון כלכלי למשק. אנחנו מתכוונים להמשיך ולהשקיע משאבים ככל שידרשו על מנת להמשיך ולהפחית את זיהום האוויר ופליטת גזי החממה בישראל".

הפגנת ארגונים ירוקים מול ביתו של השר כחלון בחיפה. צילום: מגמה ירוקה
הפגנת ארגונים ירוקים מול ביתו של השר כחלון בחיפה. צילום: מגמה ירוקה

 
אבל הביקורת על ההחלטה אינה מגיעה רק מתוך הכנסת אלא גם מקרב ארגוני הגנת הסביבה. מרכז מאבק האקלים בארגון "מגמה ירוקה", אלי בריף, אומר למעריב: "לקראת חג הפסח, הגיע הזמן שישראל תצא מהעבדות המודרנית לפחם, נפט ודלקים מזהמים אחרים. בזמן שמדינות העולם עושות צעדים משמעותיים לכיוון של אנרגיות נקיות, ממשלת ישראל משתרכת הרחק מאחור. אנחנו צריכים תוכנית אמתית להפחתת פליטות מזהמות, ולא תכנית שבפועל הולכת להגדיל את היקף הפליטות המזהמות ב-14%, כמו התכנית שאושרה היום. אם ממשלת ישראל רוצה לתת מענה הולם למשבר האקלים המחריף, עליה לאמץ את אמנת האקלים הישראלית של ארגוני הסביבה ושל שדולת האקלים בכנסת". 
בריף המשיך ואמר: "התכנית גובשה ללא מעורבת של ארגוני הסביבה הישראלים אשר בפועל מובילים את המאבק למען שמירת האקלים. כדי לשמור על אקלים ומזג אוויר נורמליים עבורנו ועבור ילדינו עלינו לפעול יחד ומהר. לכן אנחנו מזמינים את הציבור הרחב להצטרף לתנועת האקלים הישראלית אשר תמשיך להוביל ולדחוף את הממשלה לקחת אחריות, ולאמץ לכל הפחות את התכנית השאפתנית של הועדה הבין משרדית להפחתת פליטות - אשר דורשת 32 אחוזי הפחתת פליטות, ו35 אחוזי אנרגיה מתחדשת עד שנת 2030. הציבור הרחב מוזמן לאירוע "יום כדור הארץ 2016 – פועלים יחד. שומרים על האקלים". 
בארגון הסביבה הבינלאומי גרינפיס תוקפים בחריפות את החלטת הממשלה ואומרים: "התכנית שאושרה היום בצהריים היא גרסה מקוצצת ומרוקנת מתוכן. התכנית כרגע מעמידה את ישראל בתחתית טבלת המדינות, קצת מעל לקוריאה הדרומית, גבון או אתיופיה. משרד האנרגיה מנסה בכוח לכבול אותנו לפחם ולעידן האבן. אנו מצפים לקריאה מחודשת של המפה ולמימוש מאגר אנרגיית השמש שיימצב את ישראל כשחקן מוביל". בגרינפיס אמרו עוד למעריב: "על הממשלה לקדם מידית מתווה אנרגטי סולארי כולל כדי להבטיח שבפעם הזאת נעמוד ביעדים שהוצבו. בראש ובראשונה יש להסיר את חסם המיסוי, האחראי לעובדה כי פחות משני אחוזים מהחשמל מיוצר מהשמש. מתווה סולארי לא רק ייתן מענה הכרחי לשינויי האקלים ויהפוך את ישראל לחסינה יותר לנזקי מזג האוויר, הוא אף יפחית את זיהום האוויר ויחסוך סכומי עתק לאזרחי המדינה ולכלל המשק".