עובדי קבלן ופעילים למען העסקה ישירה הפגינו היום (שני) מול משרד האוצר בירושלים בדרישה: "הוציאו אותנו מעבדות לחירות". זאת מפני שבישראל קיימים מאות אלפי עובדי קבלן שרובם לא מקבלים שכר כלל בימי חג הפסח וחול המועד. המפגינים הדגישו: "הממשלה הולכת לכיוון של העסקה קבלנית, קוראים לציבור לסייע בהתארגנות עובדי הקבלן".



כ-100 עובדי קבלן, סטודנטים לעבודה סוציאלית מכללת תל חי ומאוניברסיטת בן גוריון, פעילים של הקואליציה הארצית להעסקה ישירה ונשים מרהט ומעמותת "באר שובע" בדרום הפגינו בצהרים מול משרד האוצר תחת הכותרת "כן לעבודה לא לעבדות". זאת במחאה על כך שמאות אלפי עובדי קבלן בישראל נמצאים מתחת לקו העוני ונזקקים לחבילות מזון לחג, משום שרבים מהם אינם יכולים לפרנס את עצמם. רובם המכריע של אותם עובדים לא מקבלים תשלום עבור ימי החג וכך נוצר מצב שמשכורתם על החודש בו חל חג הפסח מקוצצת בכמחצית.



רכזת הקואליציה הארצית להעסקה ישירה, אורנה עמוס, אמרה בהפגנה: "הסיטואציה בה אדם שעובד כל השנה לא מסוגל לפרנס את עצמו ולהעביר את החג בשמחה, היא סיטואציה בלתי נסבלת. אנחנו קוראים לממשלה לשבור את מעגל העוני הזה בראש ובראשונה במעבר להעסקה ישירה ובהפסקה לאלתר של שכירת עוד ועוד שירותים קבלניים, שבקצה שלהם יש עובדים מנוצלים. אי אפשר להמשיך להעלים עין מהתופעה". במסגרת ההפגנה חולקו "חבילות מזון" לשרים. "המטרה היתה לתת להם להרגיש את איך זה לקבל חבילות מזון ולהדגיש את האבסורד", הוסיפה אורנה עמוס.



במהלך ההפגנה הצטרף למפגינים ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה להעסקה ישירה בכנסת השתתף גם הוא בהפגנה ואמר: "בקרוב נציין מסביב לשולחן הסדר את היציאה מעבדות לחירות בזמן שהמדינה ממשיכה להפוך עוד ועוד עובדים לעבדים, ללא ביטחון תעסוקתי, ללא זכויות סוציאליות. תופעת עובדי הקבלן היא נצלנית, פוגענית והיא גם לא משתלמת. למרות זאת המגזר הציבור ממשיך להוביל במגמה זו ולא נעשים מאמצים אמיתיים לקלוט עובדי קבלן חזרה כעובדים מן המניין. הממשלה אף הפילה את הצעת החוק שלי בעניין במושב הכנסת האחרון. אני מתכוון להמשיך להיאבק על כך לצד העובדים כדי שעובדים בישראל לא יהיו עבדים".




גיוס המונים לטובת עובדי הקבלן


בתוך כך, בשבועות האחרונים, הקימה הקואליציה הארצית להעסקה ישירה קמפיין גיוס המונים, "הד-סטארט", לטובת גיוס כספים לפרויקט חדש של הקמת קבוצות מנהיגות בקרב עובדי קבלן. מטרת הפרויקט היא לתת לעובדי הקבלן את הידע, הכוח והכלים להתמודד עם המאבק לשמירה על זכויותיהם ולהוביל להעסקה ישירה. עד כה גויסו כ-30 אלף שקל במסגרת הקמפיין, כאשר המטרה היא להגיע ל-60 אלף שקל.



רק במגזר הציבורי והממשלתי לבדו מועסקים היום 600 אלף עובדים בקבלנות בהם גם אקדמאים רבים, מורים ועובדים סוציאליים. זאת בניגוד לסברה הרווחת כי מדובר בעיקר בעובדי כפיים, שמירה וניקיון. הסטודנטים שהצטרפו להפגנה הכריזו על עצמם כ"עובדי הקבלן של העתיד" ומי מהם שכבר החל את ההתנסות המעשית מעיד על העסקה 'לפי צורך' וללא כל יציבות תעסוקתית וצבירת זכויות.