משרד החינוך מעדכן את רפורמת הבגרויות של שר החינוך לשעבר, שי פירון, בשל עומס רב של בגרויות שנוצר בכתה י"א. בעקבות תלונות מצד מנהלי תיכונים, משרד החינוך החליט לשנות את תוכנית הבגרויות של שר החינוך לשעבר. צוות משותף של מורים, תלמידים, הורים ומנהלים קבע כי ייפתח מועד חורף בכיתה י"א לבחינות הבגרות בלשון והיסטוריה. עוד בעדכונים, אוכלוסיות ייחודיות ימשיכו להיבחן במגוון מקצועות החובה בחורף י"א, כפי שהיה השנה.
 
עוד נמסר כי השנה, באופן חד פעמי, תינתן לתלמידי כיתות י"א בלבד הזדמנות להיבחן במועד נוסף במקצוע ההיסטוריה. מועד זה מתווסף למועד שכבר קיים בלוח הבחינות. תלמידים שיבחרו להיבחן בשני המועדים, הציון הגבוה מהשניים הוא שייקבע.
 
באופן חד פעמי, תינתן אפשרות למועד בחינות נוסף במקצוע מדעי המחשב לתלמידי כיתות י"א וי"ב בלבד. מועד זה יהיה בנוסף למועד הבחינה אשר מופיע בלוח המבחנים. החלטה זו, מסבירים במשרד, התקבלה בעקבות בקשות רבות מצד תלמידים ליצור הקלה בלוח המבחנים של קיץ תשע"ו.
 

כדי לאפשר לתלמידים להטיב את היערכותם לקראת בחינות הבגרות, החליט המשרד השנה באופן חד פעמי כי תלמידי שכבת י"א בלבד יהיו מחויבים בהיקף של 75 שעות למעורבות חברתית, במקום 90. היקף שעות זה יהיה תקף למהלך השנים י"א וי"ב (תשע"ו-תשע"ז).
 

להקל על העומס

כדי להקל על העומס, המשרד יימנע ככל האפשר מלשבץ שתי בחינות חובה במהלך שבוע אחד. כמו כן, המשרד יפרסם את לוח הבחינות כבר בתחילת השנה, ובפריסה שנתית מלאה. המשרד ישלח בתחילת שנת הלימודים לוח מבחנים לכל השנה, על מנת לאפשר למנהלים להיערך. בנוסף, הוחלט לקיים חשיבה מחודשת על מודל לוח ההיבחנות.
 
במסגרת תוכנית טו"ב  (טכנאים ובגרות), מסלול לימודים מכיתה ט' עד כיתה י"ב שבסיומו זכאים הבוגרים לתואר טכנאי ולתעודת בגרות, תוכניות הסמכה יוכרו כמקצוע בגרות ברמה של 5 יחידות לימוד. נוהל זה ייכנס לתוקף כבר בקיץ תשע"ו. בנוסף, עבור תלמידים שלומדים במגמות טכנולוגיות ויבקשו להרחיב את אחד ממקצועות החובה, המקצוע המוביל שלהם יהפוך למקצוע פנימי במקום בחינה חיצונית.
 
ההחלטה בדבר השינויים התקבלה לאחר סדרה של דיונים מקצועיים שנערכו בראשות מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, ובהמשך לכנסי המנהלים שהתקיימו במחוזות לאורך חודש פברואר 2016. כמו כן, ההחלטות התייחסו לסדרת המפגשים שקיים המשרד עם צוות י"א, אשר הוקם בשיתוף פעולה בין משרד החינוך ומועצת התלמידים והנוער הארצית בחודש דצמבר 2015, שבו השתתפו נציגי מנהלים ומורים, נציגי הפיקוח, נציגי מועצת התלמידים, ארגוני ההורים ונציגי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות.
 

שינוי משמעותי

אליאב בטיטו, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, מסר: "אנו מברכים את משרד החינוך על קבלת המלצותינו ומודים על האפשרות לקחת חלק בעיצוב עתיד החינוך של מדינת ישראל. מדובר בבשורה של ממש בעבור תלמידי כיתות י"א הנוכחים וכל התלמידים העתידיים. אנו רואים בעקרונות הרפורמה התחלה לשינוי משמעותי בדרך לחינוך אחר ומתקדם, ומאמינים כי ביחד נמשיך את התהליך ונהפוך את החינוך בישראל לזה העומד בחזית החינוך העולמית".
 
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי, מסר: "ביחס לכלל התלמידים – משרד החינוך צועד בכיוון הנכון, אולם חסרים צעדים נוספים, ובהם החזרת האפשרות להיבחן בבחינות בגרות בסוף כיתה י'. ביחס לתלמידי שכבת י"א ,משרד החינוך צועד גם כן בכיוון הנכון, אולם הצעדים מינוריים ולא יפחיתו בצורה משמעותית את הלחץ שבו נתונים תלמידי י"א. חשוב היה להפעיל מיקוד חומר על בחינות הבגרות, רעיון שהוצע על ידי התאגדות מנהלי בתי הספר ולא התקבל על ידי הנהלת משרד החינוך".
 
שר החינוך, נפתלי בנט, מסר: "ההקשבה למנהלים ולמורים היא שהביאה אותנו לקבל את ההחלטות החדשות. שמענו מהצוותים החינוכיים בשטח על העומסים והחלטנו על עדכונים חדשים שיקלו בצורה משמעותית על התלמידים ויאפשרו יותר גמישות ביכולת התכנון של פעילות בית הספר. אנחנו מאמינים במנהלים ובמורים ונעשה כל שאפשר על מנת לסייע לעבודתם ולהצלחתם".