הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי של הכנסת בראשות ח"כ עאידה תומא־סלימאן דנה הבוקר (רביעי) בנושא ההפרדה בין יולדות יהודיות וערביות בבתי חולים, סוגייה שעלתה לדיון פוליטי וציבור לאחר דבריו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' בנושא. פרופסור דורית הוכנר, מנהלת מחלקת יולדות בהדסה הר הצופים נדרשה לסוגיה ואמרה: "אנחנו מתחשבים בבקשות של יולדות, כאשר יולדות חרדיות לא יירצו להיות באותו החדר, נתחשב בבקשה הזו. זו לא גזענות". ד"ר לינה קאסם, מרופאים לזכויות אדם, סיפרה על ההפרדה בבתי החולים והתייחסה לבית החולים שערי צדק: "כשמיילדת מביאה תינוק ערבי שנולד לתינוקייה, אומרים לה 'מה הבאת, עוד מחבל'? אני שמעתי את זה באוזניים שלי".



עוד הוסיפה קאסם: "יש הפרדה ברורה בין יהודים לערבים. כשמדובר במישהי ערביה, הם אומרים אני מעבירה לך 'דוברת'. זה נכון שהמדיניות של בית החולים לא תומכת בגזענות, אך האווירה הכללית של הצוות הוא גזעני בצורה מאוד בוטה, במיוחד בשערי צדק. תעבירו שם לילה ותקשיבו לאווירה הכללית - לא קוראים לאישה בשמה אלא אומרים 'האתיופית', 'הרוסייה', 'הערבייה'. האישה הערבייה מקבלת יחס מזלזל, שמים אותה בסוף המסדרון וכשיש מצב חירום לוקח זמן להגיע אליה. יש לזה השלכה רפואית על בריאותה של אותה אישה". 

בדיון לקחו חלק בין היתר נציגי משרד הבריאות, יו"ר איגוד מנהלי בתי חולים, ההסתדרות הרפואית בישראל וכן עמותות וארגונים שונים ביניהם עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נעמ"ת, רופאים לזכויות אדם ועוד.  

הדיון בוועדה היום. צילום: דיון על הפרדת היולדות בוועדה לקידום מעמד האישה


"בגרמנית זה נשמע יותר אותנטי'"

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אמר בפתח הדיון: "אנחנו מודים לסמוטריץ' על חשיפת פרצופה האמיתי של הגזענות. סמוטריץ' ואשתו כנראה לא קראו את ההיסטוריה היהודית. מומלץ שיחזור כמה עשרות שנים אחורה, שידע מאיפה המילים האלה באו, כי בגרמנית זה נשמע יותר אותנטי". ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) הזהיר כי המגמה עלולה להידרדר: "הפרדה בין היולדות על בסיס לאום הינה בלתי חוקית ובלתי מוסרית. מי שממציא צידוקים ועוטף את ההפרדה הזו בטיעונים של 'התאמה תרבותית' סופו  לשקוע באפרטהייד. אנו נגיע למצב שהיה עד שנות ה-60 בארצות הברית, עם שני ברזים אחד לשחורים ואחד ללבנים". חברו למפלגה ג'מאל ז'חאלקה הוסיף: "יש סוגים שונים של גזענות, יש גזענות ארסית, מלוכלכת, בזויה - כל מיני סוגים. הדברים שהוא (סמוטריץ') אמר הם מהסוג המלוכלך הבזוי והנחות. צריך להגיד גם כאן שלא מדובר בחופש ביטוי אלא באקט פלילי שיש להעניש עליו. היועץ המשפטי לממשלה צריך לחקור את סמוטריץ' ולעמידו לדין באשמה של הסתה לגזענות". גם חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן המפלגה יצאה נגד הדברים שאמר הח"כ מהבית היהודי ואמרה: "אשתו של סמוטריץ' יכולה להיות מורה לתורת הגזע".

ג'בארין פנה היום ליועץ המשפטי לממשלה ודרש כי היועץ יפתח בחקירה פלילית נגד בתי חולים  שמקיימים הפרדה כזו. 
ח"כ רוויטל סוויד (המחנה הציוני), הפנתה אצבע מאשימה אל הממשלה, ואמרה: "זה מתחיל כשאומרים 'שהערבים הנוהרים בהמוניהם לקלפיות', לצערי זה אומר שפני הדור כפני הכלב. יש מדיניות כתובה שהיא שוויונית ויש גזענות לא כתובה. החולה הוא החברה, והחברה חולה כי הראש חולה". עוד סיפרה סוויד על החוויות האישיות שלה בעת שהייתה מאושפזת: "הייתי במחלקה אורתופדית ושכבתי ליד חולה ערבייה, זה היה כל כך טבעי והרופא האורתופדי שניתח אותי בבית החולים מאיר בכפר סבא היה ערבי ואפילו לא חשבתי על זה. ובאמת בלידות - לא הייתה לידי יולדת ערבייה ואולי זו באמת מדיניות שאיננה כתובה". עוד אמרה: "צריך להודוות לסמוטריץ' ואשתו רויטל על האמירה הגזענית האיומה שבזכותה הנושא עלה על הפרק. מעתה המדיניות הלא כתובה לא תהיה יותר ומעכשיו כולנו ניתן את הדעת על כך".  

לא הגיע לדיון. בצלאל סמוטריץ'. צילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90

 
שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (המחנה הציוני) הגיעה גם כן לדיון, ובמהלכו אמרה: "מערכת הבריאות היא דוגמא ומופת לדו קיום, אחוז האוכלוסייה הערבית שעובד שם הוא הגדול במשרדי הממשלה, כי שם אין אפליה. ההפרדה בין יולדות עומדת בניגוד ובסתירה מוחלטת לחוק בריאות ממלכתי, גם לאתיקה ולמוסר, אבל קודם כל לחוק".

מארגון רופאים לזכויות אדם נמסר בתום הדיון כי "הפרדת יולדות על רקע אתני לאומי נחשפה כבר פעמים רבות בתקשורת - בעדויותיהן של יולדות, רופאות ומיילדות. ואולם, הממסד הרפואי, במיוחד מנהלי בתי החולים וההסתדרות הרפואית בישראל, בחרו שלא להתעמת עם נושא זה ואף להכחיש את הטענות. במקום לומר באופן ברור שההפרדה פסולה ומזהמת את מערכת הבריאות, העדיפו להסתתר מאחורי טענת ההתחשבות ב'העדפות של היולדות'. התנהלותם הרפה גרמה לכך שרעה חולה זו לא טופלה כלל. מערכת הבריאות אינה תוכנית כבקשתך ואסור שתהיה חממה לגזענות, ועל ראשיה מוטלת האחריות לתקן את המצב".

נדאל עותמאן, מנהל המטה למאבק בגזענות שהמשתתף גם הוא בדיון, אמר: "בשנים האחרונות אנחנו עובדים על מנת לחשוף את ממדי הגזענות בארץ גם האישית וגם הממסדית וזאת במטרה להעמיד מראה בפני הציבור ומקבלי ההחלטות על החברה שלנו. בזמן שכולכם התעסקתם בסמוטריץ' שכחתם את הסיפור האמיתי, ישנם בתי חולים בארץ המפרידים בין יהודים לערבים באופן החשוך והגזעני ביותר, עלינו להמשיך ולפעול באופן נחרץ על מול אותם מוסדות על מנת להפסיק את הפרקטיקות הפסולות האלו". כמו כן הוסיף עותמאן: "אנחנו נגביר ונרחיב את שיתופי הפעולה על מנת לטפל בתופעה ובמקביל נקדם פעילות ציבורית על ידי הקמת פורומים אזוריים ומקומיים ליצירת מרחבי עשיה ומאבקים משותפים בגזענות על מנת לקדם חיים משותפים בניגוד לאותן תופעות פסולות".

"אשתי לא מעוניינת ב'חאפלות' אחרי הלידה"


סערת ההפרדה בבתי החולים עלתה לכתורות בעקבות דבריו של חבר ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) על כך שאשתו איננה מעוניית ב"חאפלות" כאשר היא יולדת. סמוטריץ' אינו חוזר בו מדבריו על "החאפלות הערביות ההמוניות בחדרי הלידה". בשיחה עם "מעריב־השבוע"  הסביר סמוטריץ': "בסך הכול הבעתי הבנה לרגשות הבריאים של העם, שחש ריחוק מהציבור הערבי. העם בישראל שרוי כבר מאה שנה במלחמה ובתחושות ריחוק הגיוניות ולגיטימיות".

על הסערה שחוללו דבריו אמר: "אני לא מופתע. כולנו שבויים כבר הרבה מאוד שנים בתרבות הפוליטקלי קורקט שמכתיבה כאן באגרסיביות קבוצה קטנה שאומרת לנו מה מותר ומה אסור לחשוב. אני מאמין שהציבור מאס בכך". סמוטריץ' דחה על הסף את הטענות כי דבריו הם גזעניים: "העיקרון הוא פשוט. אני אוהב את אוהבי ושונא את שונאי. לא ייתכן שעם ישראל יסבול מטרור אינסופי וגם יוכפש כגזען וחשוך. הפחד והרצון לריחוק כפי שבא לידי ביטוי בבתי החולים הוא מובן ולגיטימי על רקע הקונפליקט והמציאות המלחמתית שלנו מול הערבים. אין לזה דבר וחצי דבר עם גזענות או אפרטהייד".