תחקיר "מעריב־השבוע" מגלה כי רשתות מרכולים גדולות בארץ מטילות את האחריות לגילוי שטרות כסף מזויפים על כתפיהן של הקופאיות עצמן (וגם על מעט הקופאים שמועסקים ברשתות), שאף משלמות את המחיר, תרתי משמע, אם למרות הבדיקה התקבל בקופה שטר מזויף.



בימים האחרונים הקניות במרכולים נמצאות בעיצומן לקראת ארוחת ליל הסדר ביום שישי הבא. בבדיקה שערכנו השבוע, בסיועו של ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) בסניף של אחת מרשתות המרכולים הגדולות בארץ, התברר כי אחת הסיבות העיקריות לאטיות היחסית של התקדמות התור באחת הקופות הייתה העובדה כי הקופאית נאלצה לבדוק את שטרות הכסף של הלקוחות בקפדנות יתרה. לאחר בירור מקיף התברר כי הקופאיות מודעות לעובדה כי אם בקופתן יימצא שטר כסף מזויף, הרי שממשכורתן ינוכה הסכום הנקוב באותו שטר.
 
יצוין כי מכת הזיופים בארץ רק גדלה בחודשים האחרונים בעקבות כניסת השטרות החדשים של בנק ישראל למחזור בשוק. עובדה זו בהחלט נהירה לשלמה (שם בדוי), שמועסק זה שנים ארוכות ברשת שיווק גדולה בארץ. שלמה סיפר כי לצערו התגלו בקופתו בתקופה האחרונה מספר שטרות מזויפים: "אנחנו אמורים לבדוק שטרות כמו שמנחים אותנו, אבל בספירה של הקופאית הראשית התגלו בקופה שלי בכל זאת שטרות מזויפים בגובה של כמה מאות שקלים והיא אמרה לי למחרת 'אני מחזירה לך את השטרות, לא יודעת מה תעשה איתם אבל אתה יודע שנצטרך להוריד את זה מהמשכורת שלך'". 
 

מהמידע שעלה במסגרת הבדיקה התברר כי מדובר במדיניות שמיושמת ברשתות שונות ברחבי הארץ. רבים מהעובדים שעמם שוחחנו חששו לחשוף את המתנהל במקום עבודתם: "אנשים רק רוצים לגמור את היום בשלום. הרשת יודעת היטב שאין לנו לאן ללכת או משהו יותר טוב לעשות", הודתה בפנינו קופאית מרשת אחרת. לדבריה, "אנחנו מרוויחים 6,000 שקל ברוטו לחודש. מה אנחנו יכולים לעשות? לפעמים לא מנכים את הסכומים האלו מהמשכורת שלנו ואנחנו רק מקבלים אזהרה". חברתה הוסיפה כי "יש בשוק כיום שטרות חדשים עם סימנים חדשים, אז עשו לנו הדרכה אבל זה יכול לבלבל". 
 
ח"כ שמולי, שמודע לנושא, מגבש בימים אלו הצעת חוק, שאמורה להגן על זכויות העובדים החל מרשתות מרכולים וכלה במלצרים, שנאלצים אף הם לספוג מדי פעם קנסות במשכורתם: "זו פשוט חזירות לשמה", הסביר ח"כ שמולי בשיחה עם "מעריב־השבוע": "חלק מהרשתות האלו פשוט מצאו לעצמן מקור הכנסה נוח והתחילו לחלוב כסף מהעובדים שלהן באמצעות קנסות שרירותיים. מדובר בעובדי שכר מינימום שאין להם שום יכולת להתנגד לכל קנס שיוטל עליהם, גם אם הדבר מנוגד לחוק, פשוט מפני שאין להם שום אלטרנטיבה תעסוקתית. בכוונתי לפעול יחד עם ההסתדרות להרחבת ההגנה על העובדים האלה מול הרשתות הגדולות שפשוט דורסות אותם".
 
בתגובה לדברים נמסר מהרשתות שאליהן פנה העיתון כי הן "לא מכירות כל נוהל כזה", והכחישו כי מדובר במדיניות שמוכתבת מההנהלה.