היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה המליצה היום (רביעי) להגיש כתבי אישום נגד ראש עיריית רמת גן, ישראל זינגר ומי שכיהן כסמנכ"ל העירייה ואחראי התרבות (כיום מנהל מנהלת בורסת היהלומים) אמנון בוץ. הם חשודים בעבירות של מרמה והפרת אמונים. החקירה המסועפת של הפרשה החלה בדצמבר 2014, כאשר עשרות חוקרים פשטו על משרדי העירייה ובתיהם של זינגר, בוץ ובכירים נוספים בעירייה. הם נשלחו אז למעצר בית והורחקו לכחודש מבניין העירייה. במוקד החשדות היו עשרות מינויים פוליטיים לכאורה של פעילים למען בחירתו של פעילים במטה הבחירות של זינגר לתפקידים בכירים בעירייה לאחר הבחירות.



במשטרה ציינו שהסתיימה חקירת פרשה מסועפת ומורכבת וגובשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים נגד זינגר ובוץ, בהקשר להבטחות שנתנו לפעילים ולנותני שירותים, שסייעו בידם בקמפיין הבחירות לראשות העירייה באוקטובר 2013 ולמאמצים לממש את ההבטחות, אשר בחלק מהמקרים אכן מומשו. בהודעת המשטרה צויין עוד שגובשה תשתית ראייתית לביצוע עבירת מרמה והפרת אמונים על ידי בכיר במחלקת הפיקוח בעירייה, בהקשר לניגוד עניינים בו פעל במסגרת קשריו עם קבלן ברמת גן.



במסגרת החקירה המסועפת נחקרו זינגר, בוץ, והבכיר ממחלקת הפיקוח תחת אזהרה ובנוסף, נחקרו עשרות מעורבים נוספים, חלקם באזהרה, בוצעו חיפושים, נתפסו מסמכים בהיקפים נרחבים ובוצע מגוון רחב נוסף של פעולות חקירה. במשטרה טוענים שמחומר החקירה עולה, כי במהלך הברחיות לראשות העירייה שהתקיימו באוקטובר 2013, בהן התמודד זינגר על ראשות העירייה. הוא הבטיח הטבות וג'ובים לפעילים במערכת הבחירות וספקי שירותים שונים, אשר סייעו לו ופעלו למען בחירתו, כאשר חלקם פעלו למענו ללא שכר והיו כאלה שבשכר מופחת.


"עבירות מרמה והפרת אמונים"

עוד נאמר כי מהחקירה עולה שזינגר הבטיח לפעילים ולנותני שירותים, כי ימונו לאחר הבחירות לשמרה בעירייה, או במוסד הקשור אליה, או שייבחרו לביצוע פרויקטים בהתקשות עם העירייה ומוסדותיה. כן עולה מהחקירה, כי לאחר היבחרו, זינגר ובוץ, אשר שימש כיד ימינו בכל תקופת הבחירות, על מנת לעמוד בהבטחות ולאתר מקומות תעסוקה והתקשרויות לפעילים ולספקים. "בחלק מהמקרים, אכן נשכרו שירותים של אותם פעילים על ידי העירייה, או שהתקבלו כעובדים בעירייה ובמוסדותיה", צוין עוד בהודעת המשטרה.



ממצאי חקירת חשד נוסף במסגרת הפרשה, מעלים לדברי המשטרה, כי בכיר במחלקת הפיקוח בעירייה פעל לכאורה בניגוד עניינים, בכך שטיפל מתוקף תפקידו בעניינו של קבלן ויזם בעיר, לרבות בסוגיות הנוגעות לאכיפה הדרושה בהקשר לענייניו. זאת, בעת שבין השניים היה קשר בגין רכישת נכס פרטי, שהיה בבעלותו של הבכיר בעירייה על ידי הקבלן. עוד נטען, כי ממצאי החקירה מעלים שהקבלן הציע שוחד לפקח העירייה בעת שהגיע לבצע פעולות אכיפה בפרוייקט שניהל ברמת גן.



"בסיומה של החקירה, עמדת המשטרה היא, כי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים על ידי זינגר, בוץ והבכיר במחלקת הפיקוח", ציינה המשטרה בסיכום הודעתה והודיעה שתיק החקירה יעבור בימים הקרובים לפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) אשר ליוותה את החקירה, לעיון והחלטה.


"ריח חריף של שוחד"

שגריר ישראל באונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, שהתמודד מול זינגר בבחירות והגיש את התלונה במשטרה, אמר אתמול: "מדובר בהמלצה לכתב אישום חמור ביותר של מרמה והפרת אמונים, עם ריח חריף של שוחד. זינגר רץ מהר בכיוון של קודמו צבי בר ונראה שהוא סוגר את הפער ביניהם במהירות. כמגיש התלונה וחושף השחיתות בפרשה, זהו רגע בהחלט של סיפוק, לא בגלל מפלתו של יריב שפגע בי קשות, אלא בזכות העובדה שטחנות הצדק עובדות כמו שצריך, בזכות צוות מודיעין וחקירות נפלא של יאח"ה והרבה אנשים טובים שסייעו לי באיסוף הראיות להגשת התלונה".



ליעד אילני, חבר מועצת העיר שהוביל את המאבק בישראל זינגר בחודשים האחרונים: "אינני מופתע מהמלצת המשטרה. לצערי אני מכיר מקרוב את הנפשות הפועלות שעל פועלן אני מתריע מזה חודשים. זהו יום שחור עבור תושבי רמת גן אך כעת נפתחת עבורנו הזדמנות לנקות את העיר מהשחיתות שרומסת אותה בשנים האחרונות. יש לי אמון מלא במערכת המשפט שתמצה את הדין עם שליחי ציבור שסרחו. אמשיך להילחם למען התושבים ולמען שלטון החוק, זו שליחותי ולשם כך נבחרתי. לרמת גן מגיע יותר. הרבה יותר".



בא כוחו של זינגר, עו"ד ינון סרטל, אמר: "ראש העירייה מברך על סיומה של החקירה, אשר החלה לפני כשנה וחצי ולוותה בפרסומים רבים וטענות חסרות שחר בדבר חשדות לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, עבירות מס, השתלטות גורמי פשיעה על העירייה ועוד ועוד. הודעת דוברות המשטרה מלמדת, כי טעונת אלה התבררו בחקירה כחסרות שחר".



"בכל הנוגע לטענה בדבר ראיות לביצוע עבירות של הפרת אמונים, חשוב לזכור, כי הגורם היחיד המוסמך להכריע בשאלת העמדה לדין הנה הפרקליטות ולא המשטרה ואנו סמוכים ובטוחים שלאחר שזו תבחן את הראיות ווככל שיידרש גם תשמע את טענותיו, יוחלט על ידה, כי גם בחשד זה אין ממש ודין התיק להיסגר. כפי שפעל עד עתה, ימשיך ראש העירייה גם בעתיד לפעול לרווחת תושבי העיר רמת גן ולשגשוגה של העיר בהתאם למנדט שניתן לו על ידי תושביה". 



באי כוחו של בוץ, עוה"ד ד"ר גיל עשת ואלעד רט, אמרו: "אנו מברכים על סיום חקירת המשטרה. מתחילת הדרך עמד בוץ על כך שלא נפל כל רבב במעשיו. מן העבירות החמורות בגינן נחקר בתחילת הדרך כל שנותר בהמלצת המשטרה הוא חשד להפרת אמונים. אנו משוכנעים, שלאחר שהפרקליטות תלמד את חומר החקירה ותשמע את טיעונינו, יוסר ממרשנו גם החשד הזה".


תשתית ראייתית נגד ראש מועצת זיכרון יעקב לביצוע עבירת איומים

בתוך כך, היום הסתיימה יחידה ארצית של המשטרה סיימה חקירת חשד לביצוע עבירת איומים ועבירות נוספות על ידי ראש המועצה המקומית זכרון יעקב ואחרים. מממצאי החקירה עולה כי ראש המועצה איים על איש עסקים מתחומי המועצה שיפגע בו באמצעות מניעת קידום ענייניו, תוך פגיעה באינטרסים הכלכליים שלו במועצה, זאת על פי החשד על רקע התנגדותו לפרויקט שביקשה המועצה להקים. במסגרת החקירה נחקר ראש המועצה באזהרה וכן נחקרו מעורבים נוספים, חלקם באזהרה.



בסיומה של החקירה עמדת המשטרה היא כי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירת איומים על ידי ראש המועצה ואחרים. תיק החקירה יועבר בימים הקרובים לפרקליטות חיפה לעיון והחלטה.