אמו של סמל א', החייל החשוד בהריגה שירה במחבל מנוטרל בחברון, שלחה הערב (חמישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה שיפעל למניעת המשך מעצרו של בנה. "אני פונה אליך היום כי הגיעו מים עד נפש. אני כותבת לך בידיים רועדות ובגרון חנוק. המשפחה שלי מתפרקת ואני מבקשת ממך לסייע", כתבה האם. "הבן שלי, קיבלנו אותו במתנה מאלוהים והוא מאיר את הבית כולו - עם החיוך הכובש, עם החום והחמלה, עם הרגישות והתבונה. זה בן הזקונים שלי. וכבר שלושה שבועות שהוא לא כאן". 

"אני שואלת אותך אדוני ראש הממשלה, כאב לחייל, האם ראוי שלוחם מצטיין שנטרל מחבל בזירת פיגוע מחשש שיפעיל מטען, כאשר הוא זז על הארץ, לבוש מעיל בחום של 35 מעלות, אחרי שדקר כמה חיילים ומסביב צעקות "זהירות, מטען" - האם ראוי שלוחם כזה יהיה בעמר -סגור או פתוח- כמעט חודש ימים?", טענה.  
האם פנתה ישירות אל נתניהו וציינה כי היא ומשפחתה חוששים מההליך המשפטי המתנהל: "אדוני, חזרנו עכשיו מדיון נוסף בבית הדין הצבאי והזדעזענו לראות ולשמוע שהתביעה הצבאית מתכוונת להאשים את הבן שלנו בהריגה. הריגה למען השם על נטרול מחבל. האם יעלה על הדעת שלוחם מצטיין בצה"ל, מסור וערכי, יואשם במשמרת שלך בהריגה לאחר שירה במחבל?. אני מבקשת לשתף אותך: יש לנו חשש כבד מאוד במשפחה מהליך לא הוגן, הליך לא נקי, שאינו חף מהשפעות חיצוניות. יש לנו חשש מהפיכתו לשעיר לעזאזל, בגלל מעורבותם של גורמים בכירים מאוד שהמרגע הראשון גזרו את דינו בחוצות, מבלי להמתין לתוצאות החקירה, מבלי לקחת בחשבון את הנסיבות בשטח".

"זה מכאיב לנו, זה ממוטט אותנו, זה לא הוגן ולא תקין. מה קרה לנו, אדוני ראש הממשלה, איך הגענו למצב שבו מתכוונים להעמיד חייל בצה"ל לדין על הריגת מחבל? האם יצאנו מדעתנו? אני לא נכנסת עכשיו לחומר הראיות ולטיעונים השונים, די לקרוא מה כתבו עד כה שני שופטים בבתי הדין הצבאיים כדי להבין שמה שנאמר על בני בימים הראשונים רחוק שנות אור מהמציאות". 

תמיכה בחייל החשוד. צילום: אבשלום ששוני

"רוב הציבור מחבק ותומך"

"אני מבקשת ממך עכשיו, כאם ללוחם, עשה בבקשה כל מה שאתה יכול כדי שהילד שלי יחזור הביתה. אנחנו רוצים אותו בבית - לא מגיע להיות עוד דקה אחת במעצר מסוג כזה או אחר", כתבה. היא התייחסה לתחילת הפרשה והוסיפה: "אדוני ראש הממשלה, בשיחה שלך עם בעלי, לפני כמה ימים. אמרתי לו שאתה מבקש שנסמוך על מערכת המשפט הצבאית. אנחנו סומכים על השופטים, אל חוששים שהתביעה הצבאית הלכה רחוק מדי ולא מוצאת את השלבים בסולם כדי לרדת ממנו. אני מזכירה לך, אדוני, בני נחשד בתחילה ברצח. הזדעזענו כולנו, זו הייתה תעודת עניות למערכת, שהעזה לכתוב חשד כזה נגד חייל שנטרל מחבל. הימים חלפו, העובדות התבררו, מסתבר שהנסיבות בשטח היו שונות בתכלית ממה שפורסם בתחילה, ולכן אני חוששת. גם סעיף הריגה לא ראוי שיופיע בכתב אישום נגד לוחם מצטיין בצה"ל שהיה בטוח שהוא מציל את חבריו ואת עצמו מפיצוץ קטלני". 
"כדאי לחשוב לעומק על ההשלכות של התנהלות מסוג זה נגד לוחם: מה חושבות עכשיו אימהות לחיילים בצה"ל, שנמצאים בזירות השונות, שדרוכים בחזית? אנחנו בעיצומו של גל הטרור, אנו זקוקים וזקוקות לצבא חזק, נחוש, שבוטח במפקדים, שסומך על ההנהגה, חיילים שידעו שלא יופקרו ברגע האמת, שאף אחד לא יגיד עליהם שסרחו, שהתבהמו, כאשר חשו שהם ממלאים את תפקידם ומצילים חיים. ואני חייבת לומר לך, אדוני ראש הממשלה, אני חשה שהבן שלי הופקר. וזו לא תחושה רק שלי כאמא שלו, זו תחושה של רוב עצום בציבור הישראלי שכל כך מחבק אותו, שכל כך מנסה לתמוך בו, אני חשה את זה בכל מקום. 
אז אנא ממך אדוני, עצור את השפל הערכי, אסור שהבן שלי יואשם בהריגה - ואני מבקשת שתעשה כל שביכולתך כדי להחזיר אותו הבייתה. כל דקה בלעדיו, כל יום שהוא לא איתנו, כל שבת שהוא במעצר - אנחנו הולכים ונחלשים. אני לא מסוגלת לתאר את המשפחה שלנו סביב שולחן הפסח בלי א' שלנו בבית, יחד איתנו.חג פסח שמח אדוני ואנא עזור לנו". 
 

הפגנות בעד החייל ברחבי הארץ

במוצאי שבת הקרובה יתקיימו ברחבי הארץ מחאות למען שחרור החייל החשוד. המחאות יתקיימו על ידי ארגון "נלחמים בשקר הפלסטיני" והן יתקיימו החל מהשעה 20:00 באלעד, אור יהודה, אור עקיבא, בת ים, ירושלים, מצפה רמון, מושב ישרש, מעלה אדומים, מעלות, נתיהו, עמונאל, עכו, ערד, פתח תקווה, קריות, קרית ארבע, קרית גת, ראשון לציון, רחובות, תל אביב.

כזכור, מעצרו של החייל הוארך היום בחמישה ימים נוספים, אז אמורה הפרקליטות הצבאית להגיש נגד החייל כתב אישום, שבהצהרת התובע הובהר כי יכלל בו סעיף הריגה. .  בסיום הדיון שהתרחש מוקדם יותר אמר אביו של החייל בקול שבור: "אנחנו רוצים את הבן שלנו בבית. המדינה אובססיבית נגד הבן שלנו שהגן על המדינה, על התושבים, והמדינה נגדנו ונגד כל חיילי צהל", הוא זעק והוסיף: "איך אפשר להאשים חייל בהריגה? לאן הגענו? הוא הגן ועשה מה שצריך לעשות. הוא מתמודד מול מערכת ענקית- משרד הביטחון. תחזירו לנו את הילד הביתה, הוא לא עשה כלום ורק הגן". 

החייל החשוד עם אביו בבית הדין הצבאי. צילום: אבשלום ששוני


בחודש שעבר, ראש הממשלה נתניהו שוחח עם אביו של החייל לבקשת משפחת החייל ואמר לו כי הוא יכול לסמוך על בדיקת צה"ל: "אני סומך על צה"ל, על הרמטכ"ל ועל הבדיקה ב-100% ואני חושב שגם אתה צריך לסמוך על המפקדים ועל הבדיקה. עם ישראל חייב להישאר מלוכד ומאוחד סביב הצבא משום שיש לנו רק צבא אחד ויש לנו עוד הרבה מבחנים גדולים לפנינו. רציתי לומר לך את זה מלב אל לב".

"את כל מה שיש לכם להציג – תעשו במסגרת הבדיקה", אמר נתניהו והוסיף: "היא אמיתית, מקצועית והוגנת. אני מבקש ממך להבין את זה, שלא תחשוב לרגע שלא יתנו את הבדיקה האובייקטיבית וההגונה ביותר לבן שלך. אני מבקש שתעביר את זה לכל המשפחה". ביום התפוצצות הפרשה, אמר ראש הממשלה כי "מה שהתרחש בחברון אינו מייצג את ערכי צה"ל. צה״ל מצפה מחייליו לנהוג בקור רוח ובהתאם להוראות הפתיחה באש".