ניצולי שואה וראשי ארגונים ועמותות הפועלים לרווחת ניצולי השואה קיבלו בספקנות את התוכנית הממשלתית לסיוע חירום מיידי לניצולים שהציג אתמול שר הרווחה, חיים כץ. עיקרי התוכנית: הרחבת הזכאות לגמלת סיעוד ולשעות סיעוד עבור הניצולים המבוגרים בעלות של 128 מיליון שקל לשנה הנוכחית. בישראל חיים כיום 194,468 ניצולי שואה. 65,134 מתוכם מקבלים גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי.



התוכנית שהציג השר כץ נועדה, לדבריו, לסייע לשיפור רווחתם של כ־20,400 ניצולים שמתוכם יותר מ־3,200 כלל לא מיצו עד היום את הזכויות המגיעות להם בשל כשלים בירוקרטיים. אלא שמסיבת העיתונאים שכינס כץ כדי לבשר על התוכנית חסתה בצלו של ויכוח מר על סמכויות ביצועיות בינו לבין משרד האוצר, החולש על הרשות לזכויות ניצולי השואה.



במסיבת העיתונאים אמר שר הרווחה: "נדהמתי לגלות שלמשרדי לא היה שביב של מידע על היקף הניצולים בארץ. לצערי, המידע היה שמור בסוד שהיה מנת חלקה הבלעדית של הרשות לזכויות ניצולי השואה. הפקידות שהייתה אמונה על הנושא לא הייתה מוכנה לחלוק את הנתונים עם משרד הרווחה ולא עם הביטוח הלאומי בטענה מגוחכת של צנעת הפרט".



מהרשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנו מצרים על כך ששר הרווחה עושה שימוש ציני בניצולי השואה לצורך עשיית רווח פוליטי וכותרות בתקשורת. הרשות תמשיך לטפל בניצולי השואה בחרדת קודש. הרשות מעבירה נתונים לכל גוף ציבורי שמבקש להעניק סיוע לניצולים".



קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, אמרה ל"מעריב־סופהשבוע": "מפתיע שהשר מדווח על תוספת שעות סיעוד שתינתן דרך הקרן לרווחה (שפועלת תחת מרכז הארגונים) כשהקרן עצמה כלל לא שותפה עדיין בתוכנית הזאת. יכול להיות ששר הרווחה הגה אותה עם אנשי משרדו, אבל ראשי הארגונים לא היו שותפים לה, ואני מצרה על כך".



ניצול השואה נפתלי פירסט (83) נשמע פסימי. "בכנות", הוא מודה, "היחס שלי להבטחות שרים הוא זלזול. אף ששר האוצר לשעבר לפיד היה יוצא דופן מהבחינה של שר שכן הזיז דברים לטובת הניצולים. אני לא מסכן, אבל אני מכיר הרבה חברים שורדי שואה. אנשים פשוט מקופחים שמוצאים את עצמם מול בירוקרטיה, לא מול בני אדם. ואני מתבייש במדינה. מדינת ישראל מזלזלת בניצולי שואה כבר כמעט 70 שנה".



גם הניצול משה העליון (91), חבר הנהלת הקרן לרווחת נפגעי השואה, אומר דברים דומים. "יש אי תיאום בין משרדי הממשלה, דברים נופלים בין הכיסאות. אני לא יכול לתת ציון אחד למדינה על הטיפול שלה בניצולים, כי אנחנו בקרן, בכל הנוגע לקבלת התשלומים לסיוע לניצולים ממשרד האוצר, מקבלים אותם כמו שעון. אם שר הרווחה גם הוא נרתם למשימה ומתחייב, חובת ההוכחה היא עליו ולא נותר לי אלא לקוות שהוא יעמוד ביעדים שהציב לעצמו".