ועידת האו"ם למדיניות עולמית בתחום הסמים תתכנס ביום שלישי הקרוב בוושינגטון ותמליץ על שינוי כיוון משמעותי ביחס הבינלאומי לשימוש בסמים. חברת המשלחת הישראלית לוועידה, ח"כ תמר זנדברג, טוענת כי ישראל צריכה ליישר קו עם המגמה העולמית שבה נוקט האו"ם, והיא להפסיק לרדוף אחרי המשתמשים ולמקד את המאמצים במניעה וטיפול.

זנדברג, המשמשת גם יו"ר הוועדה למלחמה בסמים של הכנסת ומובילת המאבק ללגליזציה בישראל, היא חברת הכנסת הראשונה שהתראיינה בגלוי בנוגע לכך שעישנה קנאביס, והיא היוזמת של ארבע הצעות חוק בתחומי הלגליזציה ואי ההפללה. היא משמשת יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול. זוהי הפעם הראשונה שבה תומכת לגליזציה תגיע לוועידה זו כנציגה רשמית של ישראל.
ח"כ זנדברג מסרה כי "אני גאה להגיע לוועידה החשובה ביותר בעולם לנושא מדיניות סמים במסגרת המשלחת הרשמית של ישראל. הגיע הזמן להסיר את מעטה השמרנות הקיצונית שמונע מאיתנו לראות את המציאות נכוחה, והיא שמשתמשים תמיד יהיו, ברוב המכריע של המקרים לא מדובר בפושעים, אלא באנשים נורמטיביים או כאלה הזקוקים לטיפול וסיוע. ישראל צריכה לישר קו עם המגמה העולמית, להפסיק לרדוף אחר המשתמשים ולמקד את המאמצים במניעה וטיפול".
 

הפללה ואכיפה

הוועידה הגדולה מסוגה בעולם מקדמת מדיניות בינלאומית בתחום הסמים, ושמה הרשמי הוא UN General Assembly Special Session. במסגרת הוועידה תאושר הצהרת מדיניות אשר מעידה על שינוי כיוון משמעותי בתחום, כאשר הוועידה תמליץ על מעבר ממדיניות שבה הדגש הוא על הפללה ואכיפה לדגש על טיפול ובריאות כדרך הנכונה והאפקטיבית ביותר להתמודדות עם בעיית הסמים בעולם. זו הפעם הראשונה מזה שני עשורים שבה יערוך האו"ם כינוס מיוחד של האסיפה הכללית על מנת לדון במדיניות הסמים העולמית. הפעם האחרונה שבה התכנס פורום זה היתה בשנת 98', וכבר אז הראו הנתונים כי המלחמה להורדת שיעור משתמשי הסמים נכשלת.

ב-2011 פורסם דוח מיוחד של האו"ם שניסחו בכירים, ובהם מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן, שבו נכתב כי "המלחמה הגלובלית בסמים נכשלה וגרמה לתוצאות הרסניות ליחידים וחברות ברחבי העולם". בדוח הומלץ "להפסיק את ההפללה, הדחיקה לשוליים והדבקת אות קלון של משתמשי סמים שאינם עושים נזק לאחרים". ב-2014 קראה אותה הקבוצה, הכוללת מלבד אנאן גם מנהיגי מדינות לשעבר באירופה ובאמריקה הלטינית, ללגליזציה נרחבת והסדרה חוקית של סוגים רבים של סמים כדרך התמודדות עם הנושא, לאור כישלון המלחמה הבינלאומית בשימוש בסמים.
נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התבטא לפני כשבועיים בנושא כשאמר שהתמכרות לסמים היא בעיה רפואית ולא פלילית, זאת במסגרת השתתפותו בכנס בנושא התמכרות להרואין ולתרופות מרשם אופיאטיות. בבית הלבן הסבירו כי הכוונה היא להגדיל את הסיוע למכורים ולא רק לאסור על שימוש סמים ולכלוא סוחרי סמים. המשמעות היא כי המדיניות המרכזית בעולם משתנה, ותחום הסמים הופך מבעיה חוקית ועבריינית, למחלה והתמכרות אשר יש לטפל בהם בדרכים רפואיות וחברתיות.