רכבתם על האופניים על המדרכה? תתכוננו לשלם קנס של 250 שקל. החל מה-1 במאי תחל המשטרה לבצע אכיפה נגד נסיעת אופניים על מדרכות בתל אביב ועבירות תנועה נוספות שיבצעו רוכבי אופניים. האכיפה תהיה במסגרת מבצע מיוחד שיקיימו משטרת מחוז תל אביב, העירייה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והוא יכלול גם קמפיין הסברה נרחב נגד הנסיעה על המדרכה."הקמפיין נובע מהצורך בהסדרת המרחב הציבורי, הרחקת הולכי הרגל משבילי האופניים ומתן אפשרות לרכיבה בטוחה לצד צמצום הפגיעה ברוכבים ובהולכי רגל", ציינו היום (ראשון) בעירייה.



מבצע ההסברה החל היום לאורך רחוב אבן גבירול, במקטע שבין שאול המלך לארלוזורוב, והוא כולל שילוט חוצות, סרטון הסברה והטבעה של גרפיטי ירוק על המדרכות. במהלך הקמפיין יתבצעו פעולות הסברה של שוטרים, פקחים ודיילים, שיחלקו לרוכבי האופניים ולהולכי הרגל דפי מידע על כללי הרכיבה הנכונה ואמצעי האכיפה שיינקטו במידת הצורך.



האכיפה, אשר תחל לאחר חול המועד פסח, תבוצע על ידי שוטרים נגד רוכבי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים, שירכבו על המדרכה ולא בשביל האופניים המסומן לכך. במקביל, תבוצע אכיפה נגד עבירות חמורות, שבגינן קנס שנע בין 100 ל-1,000 שקל: נסיעה ברמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה, שימוש בטלפון נייד בעת רכיבה וכן הפרעה להולכי רגל במעבר חצייה.



בין העונשים שניתן יהיה להחיל: קנס כספי, הוצאת אוויר מהאופניים והחרמת סוללה (לילדים מתחת לגיל 16 שרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד לחוק).


במקביל, גם תתבצע הסברה לקהל הולכי הרגל במטרה להעלות את המודעות להליכה במדרכה ולא בתוך שביל האופניים. זאת בכדי לשמור על ביטחונם של משתמשי הדרך. פקחים מטעם העירייה ייצמדו לשוטרים על מנת ללמוד את נושא האכיפה. בשלב זה החקיקה בכנסת עדיין הושלמה ואין להם סמכויות אכיפה.



בתל אביב סלולים כ-130 קילומטרים של שבילי אופניים, אבל החשש הוא שבאזורים רבים, בהם אין שבילים רצופים, או שכלל אין שבילים, רוכבים יאלצו לרכב על המדרכה.



"אין לנו היכן לרכב ומאלצים אותנו לרדת לכבישים הסואנים בעיר. זה לא פחות מסוכן", התלונן איתי, רוכב אופניים בעיר, "יש שבילים שסומנו במדרכות, אבל לא תמיד הם רציפים וגם עליהם עוברי אורח נוהגים ללכת. צריך מהלך כולל ושיהיה לנו היכן לרכב. אחרת, המדינה תרוויח מהקנסות, אבל לא יהיה פתרון כולל".



עם זאת, מצדדי האכיפה מזכירים שהיא נחוצה לנוכח פגיעות בהולכי רגל. באחד המקרים, הולך רגל בשדרות שאול המלך נהרג לאחר שנפגע מאופניים חשמליים והיו מקרים נוספים של הולכי רגל שנפצעו. 16.1% מכלל הנסיעות לעבודה, ללימודים ולצבא בתל אביב מבוצעות באופניים, לעומת 10.6% בשנת 2012.



בעירייה ציינו שיימשך העידוד למעבר לרכיבה על אופניים ושנה יושקעו כ-30 מיליוני שקלים בסלילת שבילים נוספים ובהרחבת מערך התל אופן, שכב הורחק לערים סמוכות – רמת גן וגבעתיים. "בשנים האחרונות אנו פועלים ומשקיעים רבות בעידוד הרכיבה על אופניים בעיר כאמצעי חלופי לשימוש ברכב הפרטי במיוחד לנוכח העדר פתרונות מספקים של תחבורה ציבורית. הצלחתנו במימוש החזון והשינוי המבורך בתרבות הנסיעה לוותה במציאות חדשה ותופעות בלתי נסבלות כמו נסיעה פרועה של אופניים חשמליים המסכנים את הולכי הרגל", ציין ראש העירייה רון חולדאי, "קיימת חשיבות רבה לטפל ולהבטיח את בטיחותם של הולכי הרגל במדרכות. מעבר להשקעה האדירה בתשתית שבילים המופרדת לרוכבי האופניים אנו משקיעים מאמץ רב להסדרת הנושא בחקיקה ומקווים שבקרוב אף יתאפשר לפקחים העירוניים לבצע אכיפה יעילה בנושא".



מפקד משטרת מחוז תל אביב, ניצב צ׳יקו אדרי, אמר לקראת תחילת מבצע האכיפה כי ״פעילות המשטרה ביחד עם העירייה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בתחום אכיפת נסיעה חוקית ובטוחה באופנים חשמליים נועדה בראש ובראשונה להגן על שלום הציבור וחיי אדם, למנוע פגיעה בגוף בנפש וברכוש ולתת שרות איכותי לכלל משתמשי הדרך".



סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי הוסיפה ש"הפתרון לבעיות התחבורה במרחב העירוני הצפוף טמון במערכת תחבורה אלטרנטיבית המתבססת גם על נתיבי אופניים, אולם פעמים רבות "הג'ונגל" על המדרכה מסכן חיי אדם של הולכי רגל כמו גם של רוכבי אופניים. חלמנו שנגיע ליום שבו אחוז ניכר ממשתמשי הדרך יעבור לרכיבה על אופניים כמו בכל בירות העולם המתקדמות ומשהצלחנו, אנו נדרשים לאזן בין השימושים במרחב הציבורי. כעירייה אנו פועלים לקבל את סמכויות האכיפה על מדרכות העיר לידינו, ועד אז אנו משתפים פעולה עם המשטרה לטובת אכיפת הסדר הציבורי".



גלי וולנר, מנהלת אזור תל אביב והסביבה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים סיכמה "הולכי רגל מהווים כ-30% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים. לצד זאת, על רקע השימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים, ניתן להצביע בשנים האחרונות על התרחבותן של תאונות בהן מעורבים רוכבי אופניים והולכי רגל גם יחד. תאונות אלו מתרחשות בעקבות החיכוך של שני משתמשי דרך אלו. אני מברכת על שיתוף הפעולה של עיריית תל-אביב-יפו ומשטרת ישראל, לקיום הפיילוט. אני סבורה כי באמצעות שילוב מאמצים ניתן לצמצם תאונות אלו, בין היתר, על ידי העלאת המודעות ולקיחת אחריות של שני הצדדים במרחב המשותף".