שקד אברהם, נער בן 16.5, ממושב מנוחה שליד קרית גת, הובהל ביום רביעי בשבוע שעבר לבית החולים קפלן ברחובות לאחר שהוכש על ידי נחש צפע ארצישראלי. שקד הגיע למיון כשהוא סובל מלחץ דם נמוך, קוצר נשימה ונפיחות משמעותית בידו הימנית.



המקרה אירע ליד המכולת השכונתית, ואביו של שקד, בני, הנתקל מדי יום בנחשים במהלך עבודתו כאחראי מטעים בחווה חקלאית. זיהה מיד כי מדובר בהכשה והצוות הרפואי בבית החולים קפלן העניק לו טיפול רפואי מידי הכולל זריקת אנטי סרום והועברה ליחידה לטיפול נמרץ כללי להמשך מעקב סימני נשימה ובדיקות דם. מדובר במקרה ההכשה הראשון השנה בקפלן ונראה כי הנחש הגדול היה מלא בארס בשל יציאתו מהמחבוא בו היה לאורך החורף כולו. 



שקד, הלומד בכיתה י' בתיכון חדש בקרית גת, סיפר כי הוא וחבריו נפגשו ליד המכולת השכונתית והוא מעד על שדה קוצים והרגיש דקירה חזקה בידו הימנית. "בהתחלה לא ייחסתי לזה חשיבות כי הייתי בטוח שמדובר בקוץ שחדר לתוך היד והלכתי הביתה. החל לרדת דם באזור ההכשה וכאב לי מאוד. היד החלה להתנפח והרגשתי סחרחורת", הוא מתאר. "כשהגעתי הביתה סיפרתי לאבא על הדקירה מהקוץ והוא הביט ביד ואמר מיד: 'הוכשת ע"י נחש, דחוף לבית חולים!'. הזמינו אמבולנס לקפלן וכאן בטיפול נמרץ הרופאים המדהימים הצילו את החיים שלי".



בני, אביו של שקד, עובד כאחראי מטעים בחווה החקלאית 'טוב ומיטיב' ונתקל מדי יום בנחשים והיה גם בצוות חילוץ והצלה בצבא. "לא זכור לי מקרה הכשה כזה במושב ב 30 השנים האחרונות. זיהיתי מיד לפי שני החורים שמדובר בהכשה ומיהרנו לקפלן. הצלחנו ללכוד את הנחש לאחר מכן באזור ההכשה. אני מבקש להודות בחום ומכל הלב לצוות טיפול נמרץ האדיר והמיוחד בקפלן, המלאכים בלבן, על שהצילו את חייו של שקד". הוא היה מאושפז מספר ימים בטיפול נמרץ ובהמשך הועבר למחלקת ילדים.



שקד אברהם ואביו בני בבית החולים. צילום: באדיבות המשפחה
שקד אברהם ואביו בני בבית החולים. צילום: באדיבות המשפחה



ד"ר גליה קארפ, רופאה בכירה ביחידה לטיפול נמרץ כללי בבית החולים קפלן, אמרה כי שקד הגיע לחדר המיון לאחר שהוכש ע"י נחש צפע. "הוא הגיע עם לחץ דם נמוך, הקאות, קוצר נשימה וסימנים להפרכת קרישה כתוצאה מהתפשטות מקומית של הארס ביד ימין אשר התנפחה וכאבה", היא תארה. "הוא קיבל מיד טיפול רפואי הכולל זריקת אנטי סרום והועבר ליחידה לטיפול נמרץ כללי להמשך מעקב סימני נשימה ובדיקות דם. לשמחתנו, הוא התאושש יחסית מהר בזכות הטיפול המידי ולשביעות רצון הרופאים", היא מתארת.



ד"ר קארפ אמרה כי אין ספק שהערנות של בני, אביו של שקד, וההגעה המידית לחדר המיון מנעו התדרדרות במצבו ואף סכנת חיים, וכך צריך לעשות במקרים אלו. "ההשלכות של אי הגעה מהירה לבית החולים עלולות להיות מסכנות חיים, לכן במקרה של חשד להכשה יש להפסיק כל פעילות ולהגיע מיד לחדר המיון הקרוב", היא סיכמה.



בצוות היחידה לטיפול נמרץ ילדים בקפלן הסבירו כי במקרה של הכשת נחש יש לנקוט משנה זהירות. "אזור השפלה והדרום מאופיין בנחשים רבים, בפרט במקומות עם שטחים פתוחים כגון מושבים, קיבוצים ואזורים חקלאיים. יש להקפיד על ערנות רבה, לא לצאת בלילה לסביבה חשוכה עם קוצים, ובפרט במקומות בהם ישנם מקורות מים וקרירות בעונה זו", הם ציינו.



ישנם 'דגלים אדומים' שמרמזים כי מדובר בהכשת נחש:


  • שקיעה במצב ההכרה,
  • תחושת מחנק הולכת וגוברת,
  • תחושת בלבול
  • סימנים מחמירים באזור ההכשה, כולל: אודם, בצקת, שינוי בגוון הצבע