כוחות הנדסה חשפו בשבוע שעבר מנהרת טרור של חמאס שחדרה לשטח ישראל, כמעט שנתיים לאחר מבצע צוק איתן, שבו יצא צה"ל למבצע הריסה של 32 מנהרות טרור. לשם כך השתמשו בצה"ל בטכנולוגיה חדישה וייחודית. מאז נחשפה המנהרה, הוטל על העניין צו איסור פרסום גורף מחשש לפגיעה בביטחון החיילים, והיום (שני) הוסר הצו מעל הנושא. צה"ל הזרים דרומה כוחות גדולים לטיפול במנהרה, שנמצאה בין קיבוץ סופה לחולית. תמונות ראשונות של המנהרה ההתקפית של חמאס הותרו לפרסום והגיעו ל"מעריב אונליין".



מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל
מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל



תוואי המנהרה נמצא בדרום עוטף עזה ומאז שנמצאה כוחות גדולים למדו את התוואי שלה וביצעו בדיקות נוספות בשטח כדי לבדוק את עומקה ואת אורכה. מדובר בפעילות מבצעית מורכבת ורגישה מאוד שמתבצעת בגבול הרצועה, מן הרגע שצה"ל גילה את המנהרה. המנהרה החדשה התגלתה בגלל שילוב של כמה אמצעים הפזורים בשטח, יחד עם מידע מודיעיני שנאסף ועבודות חישוף שמתבצעות באופן שוטף בגזרה. שר הביטחון הגיב הערב לנושא וטען כי חמאס לא יחדל מהניסיונות.

דברי אלוף פיקוד דרום בעקבות חשיפת המנהרה

מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל
מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל


פעולות לחשיפת המנהרה בעוטף עזה

גורם בכיר בפיקוד הדרום התייחס למנהרה שנמצאה ואמר ש"מצאנו מנהרה לפני שבוע. זה פרי ראשון וסנונית ראשונה של מאמץ החמאס מאז צוק איתן. אנחנו צריכים ללמוד את המנהרה ולהפוך את הגילוי שלה לשיטה כדי שבחודשים הקרובים נאתר עוד מנהרות". עוד אמר הגורם בפיקוד הדרום, כי "מדובר במנהרה עמוקה מאוד עם יכולות שלא נראות בעולם. אנחנו מחפשים חללים גם לפי דיווחים של תושבים בעומקים של 40-30 מטר. היכולות והמאמצים שאנחנו משקיעים הביאו אותנו לגילוי המנהרה הזו בניגוד למנהרות טרום צוק איתן שאותן גילינו באקראי".

מדובר צה"ל נמסר היום כי "לפני מספר ימים איתרו כוחות צה"ל, במאמץ מבצעי ומודיעיני, מנהרת טרור התקפית אשר חדרה לשטח מדינת ישראל מדרום רצועת עזה. המנהרה נוטרלה באופן מבוקר. כוחות של צה"ל מאבטחים במעטפת הגנה מורחבת את יישובי עוטף רצועת עזה להבטחת שלום התושבים. איתור מנהרת הטרור הוא פרי מאמצי הגנה וסיכול נרחבים, ממושכים ואיכותיים של כוחות צה"ל, בשיתוף שירות הביטחון הכללי המתקיימים מאז סיום מערכת 'צוק איתן'. מדובר במנהרת טרור שנחפרה על ידי ארגון הטרור חמאס במטרה לבצע פיגועים בשטח ישראל נגד אזרחי ישראל וכוחות הביטחון ולפגיעה בריבונות ישראל. צה"ל ימשיך ויפעל לאיתור מנהרות טרור, באמצעים שונים העומדים לרשותו לסיכול פיגועים נגד אזרחי ישראל.