לקראת חג הפסח שאל גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" את הרב דוד סתיו, יושב ראש ארגון רבני "צוהר" האם מוצרים כמו אבקת כביסה, שמפו, קרם לפנים ואקונומיקה זקוקים לתווית כשרות לפסח. "הם לא צריכים להיות כשרים ולא כשרים לפסח, מהסיבה שהם לא ראויים למאכל אדם, לכן הם באמת לא קשורים לסיפור", אמר הרב סתיו. "עושים את זה בשביל יחסי ציבור לחברות המסחריות, או כי בקבוצות מסוימות רווח שאם אפשר להחמיר אז למה לא להחמיר. ראיתי גם כבר 'עוף טרף כשר לפסח'. בקיצור, לא צריך את זה ולא צריך להשתגע בעניין הזה. בשמפו, אבקת כביסה ואקונומיקה זה בהחלט מיותר. אין צורך בתווית 'כשר לפסח'".



"גם תרופות שאין להן טעם לא צריכות כשרות לפסח", הסביר הרב, "תרופות שיש להן טעם מתוק או כיפי, אז כמו כל סוכרייה שצרירה כשרות, גם התרופה צריכה כשרות. יש חולים, שבגלל הרצון שלהם להקפיד על הלכות הפסח, הם מקלים ראש בצורך שלהם לשמר את בריאותם ומחפשים כשרות על תרופות שאין להן צורך בכשרות. זה דבר לא נחוץ. מה שאין לו טעם אין שום צורך בכשרות. חולה שנמצא במצב של סכנה, גם אין צורך בכשרות, גם אם התרופה מצריכה כשרות, כי פיקוח נפש דוחה גם את זה".

על מזון לבעלי חיים אמר הרב: "בעיקרון אסור שייראה ויימצא בביתו של אדם חמץ. וחמץ שראוי לאכילת כלב, מאכל לכלבים, שם באמת צריך להקפיד שאכן המזון יהיה כשר לפסח, לא בגלל שלכלב אסור לאכול חמץ, אלא כדי שלא יפזר את החמץ בבית, וכי אני נהנה. אסור לי ליהנות מהחמץ, וכשאני נותן לכלב ליהנות מהחמץ אני גם נהנה מזה ולכן אסור לי לתת לו חמץ. יהודי ששומר תורה ומצוות יודע שאסור לו ליהנות מהחמץ, וכשהוא מאכיל את כלבו הוא וודאי נהנה מהחמץ".

"כל ההבדל בין חמץ למצה הוא בין בצק שתפח ותסס לבצק שלא נתנו לו לתפוח ולתסוס לרמה שמחמיצה את העיסה", הסביר הרב סתיו. גזית אמר שאם מערבבים מים וקמח לבצק, ואחרי כמה דקות אופים אותו על טאבון, מתקבלת פיתה כשרה לפסח, ונתן כדוגמה את הפיתה הדרוזית. "עקרונית זה נכון", הסכים הרב, "אבל צריך לוודא שהיא באמת לא תוססת ולא מחמיצה. ברמה העקרונית, אם העיסה לא מחמיצה ולא מתסיסה, ודאי שהיא כשרה לפסח. המצות לפני 200-300 שנה נראו כמו 'אש-תנור' (פיתה על טאבון), אבל אני לא רוצה לומר את זה כך. ראוי לכל אדם לקנות מצות כשרות לפסח, ולזכור שכאשר יצאנו ממצרים לא אכלנו מצות ממכונה עם נקודות חורים".

"גבי גזית", כל בוקר ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו