מאות בני משפחה, אמנים, שחקנים ויוצרי קולנוע הגיעו הבוקר (רביעי) לחלוק כבוד אחרון לרונית אלקבץ, שנפטרה אתמול אחרי מאבק ממושך במחלת הסרטן, בסינמטק בתל אביב. השחקן מוני מושונוב, ספד לה ואמר: "השפעת בחייך על כל כך הרבה אנשים, היית פה וקול לנשים, משפחות שלמות, שנסיבות החיים לא אפשרו להם להשמיע את קולם וזעקתם. גיבורה של ממש, לא פחדת ממה שיגידו, היית נקייה וישרה עם עצמך. חדורת משימה והגשמת את עצמך. הספקת כל כך הרבה בחייך הקצרים".



"שיחקתי איתה בסרט שקראו לו כלת הים", סיפר מושונוב בדמעות, "והיינו זוג מוזר מאד שם, עם ילדים במצוקה גדולה מאד ולא ידעתי איזה זוג אנחנו ואז היא אמרה לי - תאהב אותי בלי תנאי, קבל אותי כמו שאני. הערה פשוטה לכאורה, שעוזרת מאד לאמנות ולעשייה. גילינו אוצר ביחסים בינינו בסרט הזה ואם היינו יכולים לקחת את הדרישה הזאת שלה לחיים - שנאהב אחד את השני ללא תנאי - אני יודע שזה כמעט בלתי אפשרי.

השחקנית יעל אבקסיס ספדה לה ואמרה: "העולם נדם רונית, את לא. הוא חשק בך לידו שם כי הוא ידע שתלמדי אותו ותדייקי אהבה. את עכשיו מתחילה לעבוד, לעבוד קשה".


מוני מושונוב בטקס האשכבה לאלקבץ. צילום: אבשלום ששוני
מוני מושונוב בטקס האשכבה לאלקבץ. צילום: אבשלום ששוני


השחקנית ציטטה מדבריה של אלקבץ וסיפרה: "נצח של התכתבויות בשנה האחרונה. אני מחכה לראות שאת מחוברת, מאתמול. ואני יודעת שכתבת לי בעצם כתבת לכולם, את אוהבת את כולם. האחרונה, בין האחרונות החודש: 'בהצלחה לכולנו, הכל נלקח מתוך מחשבה עמוקה ובשלה ונתמכת מבפנים ומבחוץ. אז הכל בסדר גמור ונכון וטוב ויהיה עוד, עוד יותר'". לאחר מכן שרה לזכרה הזמרת דיקלה, שהייתה חברתה הטובה וגם שרה בחתונתה עם האדריכל אבנר ישר.

"הקול שלך הוא נצחי"


יוצרת הקולנוע וחברתה הטובה, קרן ידעיה, אמרה כי "כל דמות שיצרת שינו את חיינו לנצח. רונית של כל מי שפגש אותה בחיים או במסך שהיה קטן מלהכיל את העוצמות שלך. רונית, השחקנית הענקית, יוצרת הקולנוע המהפכנית. הכי יפה, כל כך חכמה, כל כך מצחיקה, וכל כך כל כך נדיבה. רונית שינית אותנו לנצח, הארת את הפינות החשוכות. צעקת בשביל כולנו, בשם כולנו צעקה שאי אפשר יהיה יותר להשתיקה. הקול הזה שלך הוא נצחי ולכן את נשארת איתנו פה לתמיד, גם אחרי שאנחנו לא נהיה פה בעצם. את ההשראה שלנו, המוזה שלנו".
 
מרק רוזנבאום, במאי ומפיק קולנוע ישראלי, ספד לה ואמר בקצרה: "מסרב להאמין למה שקרה לי, אני רוצה לדמיין אותה על שטיח אדום בשערי גן עדן. שם מקומה".
 
ארונה הוצב בסינמטק תל אביב מהשעה 11 בבוקר ועד תום הטקס בשעה 13:00. ב-15:00 תיערך הלווייתה בבית הקברות קריית שאול. 

אתמול נפטרה רונית ממחלת הסרטן, עליה שמרה בדיסקרטיות, והיא בת 51. אלקבץ הייתה שחקנית, במאית ותסריטאית מוערכת, זוכת שלושה פרסי אופיר. אלקבץ זכתה להערכה רבה בחו"ל ובצרפת בפרט וניהלה קריירה קולנועית מצליחה גם מעבר לים. אלקבץ הניחה אחריה בעל, אבנר, ושני ילדים, שאלימר ועמרי.
 

אלקבץ ביימה וכתבה את הטרילוגיה עטורת השבחים "ולקחת לך אישה", "שבעה" ו"גט", אשר זכתה לביקורות מצליחות גם בחו"ל.  כיכבה בסרטים המוערכים "ביקור התזמורת" ו"חתונה מאוחרת". אלקבץ, ילידת שכונה ד' בבאר שבע, שיחקה רבות גם בתיאטרון. היא הייתה נשיאת ארגון "אחותי", תנועה חברתית פמניסטית-מזרחית. 




הנשיא לשעבר שמעון פרס ספד לאלקבץ ואמר: "רונית הייתה שחקנית מעולה ואשת תרבות ממדרגה ראשונה. היא הייתה שגרירת תרבות יוצאת דופן של מדינת ישראל. על במות העולם השונות ייצגה רונית את אזרחי ישראל ואת מדינת ישראל בגאווה רבה ביצירתיות וחן. רונית היתה אישיות מיוחדת, היא שילבה כשרון כתיבה ומשחק עם חתימה מיוחדת משלה. יהי זכרה ברוך".



הבמאי עמוס גיתאי, שעבד עם אלקבץ, אמר הבוקר בראיון בגל"צ: "היא דמות יצאת דופן, לא פלא שהיא זכתה בכל ההכרה ובעולם מאוד אהבו אותה. היא מצחיקה, היא כיפית, אתה יכול לבקש ממנה לעשות המון דברים. היא פשוט ספקטקולרית. גם פוליטית - ידעה לומר דברים שצריכים היו להיאמר. שחקנית מאוד אינטיליגנטית, אתה יכול לתת לה מה שאתה רוצה, אתה יכול לאתגר אותה. קשה לי לחשוב שהיא איננה".






השחקן משה איבגי, ששיחק אתה ב"שבעה" התראיין גם הוא לגל"צ ואמר: "מכיר את רונית אלקבץ הרבה מאוד שנים. אני בשוק, לא ידענו על המחלה. זו אבידה גדולה, טרגדיה. הן כאדם והן כאמן. היא הייתה נוף חריג, הביאה משהו אחר - היא הייתה מין 'דיווה'. במשחק שלה היה משהו שונה לחלוטין, הייתה לה נוכחות יוצאת דופן. משהו אחר לגמרי ממה שאנחנו מכירים. המשחק היה בשביל כמו מן קודש".