איש העסקים נוחי דנקנר, לשעבר בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי, יפנה לאחר חג הפסח את הווילה בהרצליה פיתוח שבה הוא מתגורר עם רעייתו אורלי, במסגרת הסדר החובות עם הבנקים. כך נודע ל"מעריב־סופהשבוע". לפי ההסדר שייחתם סופית בימים הקרובים, יפנה דנקנר את הווילה עד סוף חודש מאי ובתוך שנה ממועד זה הוא מחויב למכור אותה למרבה במחיר. בימים אלה הוא מנהל משא ומתן למעבר לדיור חלופי בהרצליה או בתל אביב. שוויה של הווילה בהרצליה פיתוח נאמד ב־45־50 מיליון שקל. היא משתרעת על שני דונמים, מתוכם אלף מ"ר בנוי, כולל בריכת שחייה. דנקנר מפנה את הווילה אף על פי שמחציתה נמצאת בבעלות רעייתו והיא אינה משועבדת לבנקים.



הסכם העקרונות עם דנקנר נוגע לחובות אישיים בהיקף 510 מיליון שקל. מדובר בערבות אישית לחברת טומהוק ולפירעון חלקו בחובות גנדן שבאמצעותה הוחזקה השליטה באי.די.בי. חלק הארי של החוב (150 מיליון שקל) הוא לבנק הפועלים, 130 מיליון שקל לבנק לאומי, 100 מיליון שקל לבנק דיסקונט והיתרה לבנק המזרחי טפחות, בנק איגוד וקרדיט סוויס. המשא ומתן עם הבנקים נמשך תקופה ארוכה, כי הוא נוהל בנפרד מול כל אחד ואחד מהם. ההסדר אושר סופית בדירקטוריונים.


"שילם מחיר אישי כבד כשנאלץ לפנות את ביתו"

פריסת החובות תבוצע במתכונת הבאה: 70 מיליון שקל יוחזרו בתוך שנה, 30 מיליון שקל במועד חתימת ההסדר, 10 מיליון שקל בתוך חצי שנה ממועד החתימה ו־30 מיליון שקל לאחר שנה. עוד מתחייב דנקנר לפרוע בפריסה לשמונה שנים 40 מיליון שקל נוספים, ובסה"כ 180 מיליון שקל. החובות יהיו צמודים לריבית הפריים. יתרת החוב בסך של 330 מיליון שקל תוחזר במשך השנים לפי כושר ההשתכרות שלו. על פי ההסכם, 60% מהכנסותיו העתידיות של דנקנר יועברו לבנקים ו־40% יישארו בבעלותו.



אחת לשנתיים יתחייב דנקנר להגיש הצהרת הון כדי לדווח על מצבו העסקי האקטואלי. הוא נחוש לעמוד במלוא התחייבויותיו ולמלא את חלקו בהסדר בלי להידרש למחיקת חובות, למרות לוח הזמנים הארוך להסדר. דנקנר עסוק בשבועות האחרונים בטיפול במיזמי השקעות בשיתוף גורמים מסין ואנשי עסקים בינלאומיים. הוא עדיין מחובר למערכת העסקית, וההערכות הן שעם סיום ההליכים המשפטיים נגדו, כושר ההחזר יאפשר לו לעמוד בהתחייבויותיו.



בעל השליטה לשעבר באי.די.בי השלים באחרונה את ההתמודדות המשפטית להוכחת חפותו באישום על הרצת מניות אי.די.בי ב"הנפקת החברים". הסדר החובות מול הבנקים ואובדן השליטה באי.די.בי מראים שלפחות במישור הכלכלי הוא כבר שילם את המחיר. בנקאי בכיר שהיה חלק מההסדר הביע את שביעות רצונו מעקרונותיו. "הוכח שניתן להגיע להסדר חובות בהסכמה בלי לבצע מחיקה. אנחנו מאמינים שדנקנר יפרע את מלוא חובותיו, למרות הפריסה ארוכת טווח. הוא גם שילם מחיר אישי כבד כשנאלץ לפנות את ביתו".