יומו הראשון של חול המועד פסח, בשילוב של מזג האוויר השרבי, הוציא מהבית למעלה מ-250 אלף מטיילים פקדו היום (ראשון) את הפארקים ואת יערות קק"ל ברחבי הארץ ועוד כ-180 אלף מטיילים את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ביום הראשון של חול המועד פסח. התפר שבין החג הראשון לימים החמים יותר של חול המועד הצפויים בתחזית מזג האוויר להמשך החג, הוציאו לטבע כמעט חצי מיליון ישראלים ביום אחד. בתוך כך שלושה מקרי חילוץ נרשמו במהלך היום, ביניהם מקרה של צעיר שנפל כשניסה לקפוץ מהקיר בעין עקב שבשדה בוקר ונפגע בגבו לאחר שהחליק מהמקפצה שהייתה בגובה של כארבעה מטרים. הפצוע הועלה על קרש גב ואלונקה ופונה למסוק של מד"א שהטיס אותו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה.



המקרה השני שטופל היה של מטייל שנפל מגובה בנחל תמרים שבאזור ים המלח. יחידת חילוץ מגילות של משטרת מחוז ש"י שהגיעה למקום החלה לבצע פעולות לקראת חילוצו והוא חולץ כשהוא בהכרה מלאה ומצבו הוגדר קל. יחידת חילוץ העלתה אותו בעזרת חבלים כ-80 מטר כלפי מעלה, מהמקום אליו נפל. צוות רכוב של יחידת החילוץ פינתה אותו לאחר מכן באמבולנס מהאזור.

מטיילים במעיין חרוד


בשמורת הטבע עין פרת הסמוכה לישוב ענתות, נפצע מטייל מדרדרת אבנים ומעץ שקרס. המטייל פונה במצב בינוני לבית החולים. קיימת עדיין סכנת דרדרת בשמורת הטבע, ולכן, לאחר הערכת מצב של משטרת ישראל הוחלט לפנות את המטיילים משמורת הטבע ולסגור אותה עד לאחר שרשות הטבע והגנים תבצע בדיקה קפדנית וכוללת לשמורת עין פרת וכי לא תהווה סכנה לשלום הציבור.



במקרה נוסף שאירע בצפון הארץ, מטייל שבר ככל הנראה את רגלו בעת שטייל ביהודיה, וחולץ ע"י היחידה המשטרתית של מחוז צפון.



ברשות הטבע והגנים דיווחו כבר בשעות הבוקר על עומסים של מטיילים בעיקר בשמורת טבע עין גדי, גן לאומי קיסריה, שמורת טבע עיינות צוקים, גן לאומי אשכול (הבשור) וגן לאומי גן השלושה (הסחנה). מאוחר יותר התמלאו במטיילים גם שמורת טבע מג'רסה, גן לאומי מעיין חרוד וגן לאומי אשקלון. עומס כבד במיוחד נרשם בחניון הלילה של גן לאומי נחל אלכסנדר – חוף בית ינאי.



ברשות הטבע והגנים חוזרים ומדגישים כי יש לשמור על כללי הטיול הנכון, להצטייד במים, כובעים וקרם הגנה ולהישמע להוראות הפקחים באתרים ובמסלולים השונים. גם יערני קק״ל נראו פרוסים במוקדי יער מרכזיים, מחלקים שקיות אשפה ומבקשים מציבור המטיילים לשמור על הניקיון ועל כללי הזהרות באש.



לדברי מנהלת אגף קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים, רעיה שורקי, "היום הראשון של החג נפתח בתנועה ערה במיוחד של מטיילים. כבר משעות הבוקר עשרות אלפי מטיילים פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים ובעיקר את אתרי המים והחוף. האתרים הפופולריים ביותר בקרב משפחות עם ילדים הם הגן לאומי קיסרה שבו מופע סוסים מרהיב, הגן הלאומי אשקלון עם תערוכת ״מבשרים בחוצות אשקלון״ המתארת את העיר במקורות היהודיים וגן לאומי ממשית עם השוק הנבטי המפורסם שמביא ריחות ומראות מתקופה קדומה".



הכוכבת המסתמנת של פסח השנה היא הכנרת. למעלה מ-20 אלף נפשו לחופי האגם הלאומי במהלך היום. מרשות הכינרת נמסר על תפוסה מלאה בחופים צאלון, לבנון, חלוקים, כורסי, אמנון, צינברי, שיקמים וברינקי שנסגרו לכניסת נופשים במהלך היום. הציבור התבקש להגיע לחופים דוגית, חוקוק ושיזף. החופים יסגרו ויפתחו לסירוגין במהלך כל ימי החג.



חילוץ המטייל בעין עקב. צילום: זיו שרצר, יחל"צ הר הנגב


חילוץ מטייל ביהודיה. צילום: יחידת חילוץ גולן


בדרך לטיול מבלים בפקקים


העומסים בפארקים הביאו עמם גם עומסים בכבישים, וממוקד התנועה של משטרת ישראל נמסר על עומסי תנועה בצירים הבאים: מצפון - כביש 65 ממחלף עירון עד אום אל פאחם, כביש 6 ממחלף עירון עד מחלף עין תות, כביש 70 מצומת כליל עד צומת גוליס, כביש 75 מנצרת צפון עד נצרת דרום, כביש 71 מנבות עד יששכר. במרכז: כביש 2 אזור מחלף חבצלת לצפון ומגשר השלום עד מחלף ינאי.

מזג האוויר החמים ימשיך ללוות אותנו גם בהמשך השבוע, ומסתמן כי הימים הבאים יהיו נוחים יחסית לטיולים. מחר יהיה מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב אך יוסיף להיות חם מהממוצע בעונה. בבוקר הרוחות יתחזקו ויתכן אובך. ביום שלישי יהיה מעונן חלקית עד מעונן בעננות בגובה רב והטמפרטורות יעלו, תנאי שרב ישררו ברוב אזורי הארץ. ביום רביעי הטמפרטורות עשויות לרדת במקצת.