בעקבות שידור התחקיר אודות רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל, המונצח במיליוני שקלים לפי חוק המדינה, שבה ועלתה שאלת שימור זיכרונם של גדולי האומה. יעקב שרת, בנו של ראש הממשלה משה שרת ז"ל, שהלך לעולמו לפני 51 שנים, זעם היום (ראשון) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" על כך שהמדינה לא מקדישה מספיק משאבים להנצחת אביו. "אנחנו נלחמים על המורשת של אבינו, ופרשת גנדי רק העצימה את הבעיה, שהיתה קיימת עוד לפני גנדי", אמר יעקב שרת לגבי גזית בתכניתו. "המדינה מנציחה את מורשתם של ראשי ממשלה ונשיאים ללא שוויון. יש אפליה מובהקת. מתוך כל ראשי הממשלה עד היום, רק לשלושה הכנסת חוקקה חוקי הנצחה אינדיבידואליים, לדוד בן גוריון, מנחם בגין ויצחק רבין, והשאר מקופחים. לשלושת אלה יש חוקים, כי היו להם שדולות חזקות, כמו שלרחבעם זאבי היתה שדולה חזקה, שחוקקה חוק להנצחתו, למרות שלא היה ראש ממשלה ולא נשיא. למשה שרת, ללוי אשכול ולגולדה מאיר לא נמצאו השדולות שיפעלו למענם, לכן הם מופלים בצורה מובהקת".




"כאשר הממשלה בראשות אריאל שרון בכל זאת שמה לב לכך שיש אפליה, התקבלה החלטה להקציב 300 אלף שקלים בשנה לעמותות הפעולות להנצחת אלו שאין להם חוקי הנצחה", ציין שרת. "זאת במקום לתקן את העוול ופשוט לחוקק גם להם חוקי הנצחה מקבילים. זו היית החלטת ממשלה, שהיא ברת שינוי, כי איננה חוק של הכנסת. במרוצת השנים שהתברר שהעמותות האלה לא מוציאות את כל הכסף או לא מוציאות בכלל, כי אין להן מה להנציח, אין להן תוכניות הנצחה. לעמותה שלנו, של משה שרת, יש מה להנציח. שרת הותיר אחריו מורשת ענקית. העמותה שלנו יצאה נשכרת מזה שעמותות אחרות לא פעלו, והסכומים שלנו עלו משנה לשנה".

שרת הסביר היכן נעוצה הבעיה: "אלה סכומים לא קבועים ואי אפשר לתכנן עבודה כאשר אתה לא יודע מה תקבל בשנה הבאה. ובשונה מעמותות אחרות, העמותה שלנו לא פועלת מתוך תוכניות אקראיות, אלא עוסקת אך ורק בהוצאת כתבים מוארים היטב, ברמה האקדמית, של החומרים שמשה שרת השאיר אחריו. למעשה אנחנו פועלים כהוצאת ספרים, אבל הוצאת ספרים לא יכולה לעבוד בלי תוכנית ובלי תקציב ברור ומובהק משנה לשנה. ב-2013 קיבלנו 580 אלף, בשנה שלאחר מכן מחצית. השנה שוב מאיימת עלינו גזירה, כל מיני גזירות, שהן לא נחלת גופי ההנצחה המאושרים שיש להם חוק".
אפליה נוספת עליה הצביע היא שלדבריו "גופי ההנצחה של בן גוריון, בגין ורבין, קיבלו קרקע חינם, לא משלמים ארנונה ושכר דירה, העמותה שלנו משלמת שכר דירה וארנונה, למרות שהכספים שאנחנו מקבלים קטנים לאין שיעור מאלה שהם מקבלים. אין פה צדק. מבקר המדינה, בדו"ח מפורט, דן בשאלת ההנצחה של ראשי ממשלה ונשיאים ועמד על זה לפני שנתיים, הוא כתב על זה, ושום דבר לא השתנה. במקום חוקי הנצחה נפרדים, היה צריך להיות חוק הנצחה כללי, שיכלול סעיף גמיש לפיו יוחלט אם יש מה לעשות או אין מה לעשות". גזית תהה האם כל ראש ממשלה או נשיא ראוי להנצחה במכון או יד לזכרו. "אני לא בטוח שיש ראשי ממשלה שראויים", אמר.

עריכת תוכן, 103FM: אסף נבו