לאחר חקירת שריפת הענק שפרצה היום (שני) ביער ביריה, על ידי צוות חקירה של כיבוי אש, המסקנה היא כי מדובר ברשלנות של מטיילים שהדליקו מדורות ביער וכתוצאה מכך החלה השריפה להתפשט לכיוון הישוב עמוקה.



אחרי כמה שעות, הושגה שליטה מלאה על השריפה, אחרי שכילתה כ-60-70 דונמים. כוחות משטרה וכיבוי אש הגיעו למקום ושוטרי משטרת ישראל פינו את המטיילים מהמקום. לא ידוע על נפגעים או לכודים. נסגרו צירי התנועה מחצור לכיוון עמוקה ומביריה לכיוון עמוקה.

הופעל סיוע אווירי לשריפת חורש, ביער ליד קבר רבי יונתן בן עוזיאל. למקום הוזנקו שישה מטוסים בתקיפה עקיפה, שיטילו על האזור מעכב בעירה.

"אם התגובה לא הייתה מגיעה בזמן זה היה נגמר באסון גדול, פגיעות בנפש ולכודים באזור", כך אמרו קציני כיבוי בדימוס שקיבלו את הפרטים על השתלטות השריפה ביער ביריה, שהייתה תוצאה כפי הנראה של רשלנות מטיילים בשילוב מזג האוויר החם. "גם אחרי ההשתלטות. עיקר המסה בכיבוי הופעלה בתחילת האירוע כדי למנעו התפשטות השריפה לאזורי מגורים ולישובים".

שליטה הושגה על השריפה. צילום: כבאות והצלה מחוז צפון
שליטה הושגה על השריפה. צילום: כבאות והצלה מחוז צפון
 
במקביל לניידות הכיבוי, הופעל כאמור סיוע אווירי שכלל בתחילה שלושה מטוסים לאחר מכן הוזנקו עוד שלושה. המטוסים עסקו בעיקר בפיזור מעכבי בעירה לשריפת חורש ליד קבר רבי יונתן בן עוזיאל. כאמור כבר בתחילת האירוע נסגר כל אזור יונתן בן עוזיאל והתנועה למקום נחסמה. יערן קק"ל אלי חפוטה העריך כי מדובר בשריפת ענק על גבי עשרות דונמים.
 
עדות ראיה של שלום נקבגיס מהדרום, שטייל עם משפחתו ביער מלמדת על סוג של פאניקה: "פתאום ראינו אש מכל מקום מכל כיוון. מזל שלא לקחתי על עצמי שום סיכון, ארזתי במהירות ועפנו משם. כבר כשיצאנו מהאזור ראינו את הכוחות שכיוונו ועזרו להתפנות מהמקום. לא הייתי באירוע של שריפת הכרמל אבל חששתי שאם יש לכודים - זה יכול להיגמר באסון".

בעקבות השריפה כל אזור יונתן בן עוזיאל נחסם לתנועה. יערן קק"ל אלי חפוטה העריך, הערכה ראשונית בלבד, כי מדובר בשריפת ענק של שפרוסה על עשרות דונמים.

שריפה ביער ביריה
שריפה ביער ביריה