שלושה שבועות לאחר ששירות ביטחון הפנים בלבנון הכריז על חשיפת רשת מסוכנת של סחר בבני אדם במדינה והציל 75 נערות ונשים שנמכרו לתעשיית המין, מתבררת בימים האחרונים שיטת הפעולה של אותם סוחרי נשים. על פי הדיווח בלבנון, 18 חשודים, מתוכם שמונה נשים, נעצרו במעורבות בהפעלת הרשת בעיירה ג’וניה שמצפון לביירות, במהלך כמה פשיטות של המשטרה על דירות פרטיות ועל מועדוני לילה.



רוב הנערות והנשים שהפכו לשפחות מין בניגוד לרצונן הן סוריות, חלקן קטינות, שנמלטו מאימת מלחמת האזרחים בארצן. “הם הרסו לנו את החיים”, סיפרה סוהא (27). “עברנו עינויים גופניים ופסיכולוגיים כל הזמן. איימו עלינו שיפיצו תמונות עירום וסרטונים אם נסרב לקיים יחסי מין עם גברים”.
 
סוהא (שם בדוי) נמצאת כעת בידיה הבטוחות של עמותה לבנונית לסיוע לקורבנות אונס. לדבריה, כאשר הייתה בידי החשודים, היא העבירה את רוב שעות היום בחדר חשוך עם מיטה ומעליה שוט. את מה שעבר עליה ועל עשרות מחברותיה היא מכנה “עבדות מינית”. “היה עלינו לקיים יחסי מין עם 15 עד 20 גברים ביום”, היא מתוודה. “לעתים מספרם הגיע ל־40. במשך כל השנים הללו הרגשתי שאני פסולת. לא הרגשתי שאני בגוף שלי, שכן הוא היה רכושם של אחרים ששלטו בי. רכושם של הלקוחות ששכבו איתי”.
 

סוהא נקלעה לתעשיית הזנות לאחר שהגיעה ללבנון בגיל 18, תוך הבטחה שתשמש מלצרית באחת המסעדות בבירת לבנון. עם הגעתה הבינה שנפלה קורבן לסחר בנשים. “הייתי בהלם”, היא מספרת. “הרוכש הכה אותי ואמר ששילם עלי 3,000 דולר, וכי עלי לשלם את החוב הזה”. היא הצליחה להימלט מהמקום שבו הוחזקה לפני ארבעה חודשים, וכנראה שהיא זו שחשפה בפני כוחות הביטחון הפנימיים את הטרגדיה שעוברת על אותן נערות. “אם הנערה מסרבת לקיים יחסי מין לא טבעיים, היא נקשרת לשולחן ומעונה במלקות שוט בשעות הבוקר המוקדמות”, מספרת הצעירה. האיש האחראי לעינויים הוא קצין לשעבר במודיעין הצבאי הסורי, שנמלט בינתיים לסוריה. הוא כונה בתקשורת הלבנונית באותיות ע”ר.
 
“לעתים ע”ר השתמש גם בצינור כדי לענות את הנערות”, מוסיפה סוהא. “בימי הקור העזים הוא היה שופך מים קרים עליהן, מכה אותן בבטנן ובראשן בנעליו”. יתר 
 
הנערות היו חייבות לצפות בעינויים הללו כדי ללמוד לקח. באחד המקרים, נערה שכבה למשך חודש ימים במיטה בשל המכות שספגה. כמו כן, מי שנכנסה להריון נאלצה להפיל את העובר באמצעות תרופות או במרפאה. העובר היה נלקח ונטמן בגינה האחורית של בית הבושת.
 
חשיפת הפרשה עוררה סערה בלבנון, וכמעט מדי שבוע מתבררים פרטים מבהילים נוספים, בין היתר טענות של פוליטיקאים מקומיים נגד קצינים במשטרת המוסר שלפיהן הם “עשו הנחות לראשי הרשת”, ששניים מהם נמלטו. בנוסף, נסגרה מרפאתו של רופא נשים שהודה כי ביצע 200 הפלות לנערות, אך הרופא לא נעצר. תושבי הבתים בשכונת שי מוריס בלבנון סיפרו כי שמעו את צרחות הנערות, וכאשר הגישו תלונות במשטרה, ע”ר – איש המודיעין הסורי – היה יורד למחתרת. סוהא עצמה סיפרה כי בתחילת אפריל הצליחו כמה נערות להימלט מבית האימה בזכות כמה לקוחות, לאחר ששמעו את מה שעובר עליהן.
 
“הסרסורים היו בוחרים את הנערות בסוריה”, מספר דובר משטרת לבנון, סנ”צ ג’וזיף מסללם. “בעיקר כאלו ממשפחות במצב סוציו־אקונומי קשה שאיבדו את ההורים שלהן, כדי שאיש לא ירדוף אותן. מספרן של היצאניות וקורבנות הסחר בנשים עלה בצורה דרסטית לפני חמש שנים, עם תחילת המלחמה בסוריה”. לדבריו, נערות רבות חשבו לשים קץ לחייהן. “הסרסורים שכנעו אותן כי יש להם שליטה בלתי מוגבלת בלבנון, והם יכולים לעשות מה שהם רוצים”, סיפר מסללם. “הדבר גרם להן לחשש גדול, שכן הן חשבו שאין להן מושיע”.
 
“לחלק מהנערות הובטחו נישואים, ולאחרות הובטחו מקומות עבודה לפני הבאתן ללבנון”, מספרת מאיה עמאר, מתאמת עמותת “כפא”, שלקחה על עצמה יחד עם עמותות אחרות לטפל בקורבנות לאחר שחרורן. 
 
על פי החוק הפלילי החדש שנחקק ב־2012, בלבנון מצפה עונש של בין חמש ל־15 שנות מאסר למעורבים בסחר בנשים. “החוק מעניש את הקורבנות”, אומרת עמאר. “לצערי, גם לאותן נערות שעברו עינויים צפוי עונש מאסר, בשל עיסוקן לכאורה בזנות. השלטונות מתעלמים לעתים ממקרים אחרים, פחות קיצוניים, של בתי בושת בלבנון. לדוגמה, אותן נערות מרוסיה וממזרח אירופה שמנפיקים להן על ידי מנגנוני הביטחון אשרות ‘שחקניות’, והן בפועל מועסקות בבתי הבושת”. 

סקירת עיתונות מאלג'יריה: מחרז כוכב עליון  

לאחר שריאד מחרז (25), כוכבה האלג’יראי של מוליכת הפרמיירליג לסטר סיטי, קטף שלשום את תואר שחקן העונה בפרמיירליג מטעם ארגון השחקנים, העיתונים בארצו חגגו. “הערבי והאפריקאי הראשון שזוכה אי פעם בתואר השחקן הטוב ביותר בפרמיירליג”, זעקה הכותרת הראשית של עיתון “א־שורוק” (“הזריחה”) האלג’יראי. “מחרז הוכתר מלך באנגליה”. בידיעה צוין כי מדובר גם בשחקן הראשון במועדון השועלים האנגלי שמקבל את הכבוד הגדול. שרת התקשורת באלג’יריה, הודא פרעון, וכל שחקני הנבחרת היו בין המברכים של מחרז. עמודים מיוחדים באתר העיתון נפתחו לברכות.
 
עיתון “אל־פג’ר” (השחר”) ציטט את מחרז, שאמר: “ההישג שלי הוא הודות למאלי מוחמד קוליבאלי, המנהל הספורטיבי של מועדון סרסיל הצרפתי. הייתי רזה, חלש ונמוך, והוא האמין בי למרות שכל הסקאוטרים התעלמו ממני. הוא דאג לפיתוח הגוף שלי”. בעיתון הספורט “אל־הדאף” נכתב כי זכייתו של השחקן הבינלאומי האלג’יראי בפרס הייתה נוכח “הסיוע בהישגים שהאופטימים ביותר לא ציפו למועדון האנגלי”.
 
שלשום כבש מחרז את השער הראשון ב־0:4 על סוונסי והעלה את מאזנו ל־17 שערים, לצד 11 בישולים.
 
מחרז נולד באחת השכונות העניות בפריז, ומילדותו דחף אותו אביו המנוח להצלחה. “הוא שיחק כדורגל כל הזמן, כמעט כל היום”, העיד עליו אחד מחבריו. אביו של מחרז, אחמד, נפטר כשהיה נער בן 15. הקשר האלג’יראי הגיע ללסטר לפני שנתיים, כאשר היא עוד הייתה בליגת המשנה. הוא נרכש אז תמורת 400 אלף ליש”ט מלה־האבר הצרפתית – סכום שנראה כיום מגוחך בעולם הכדורגל המקצועי.