כוחות צה"ל פוצצו בשבוע שעבר במהלך תרגיל צה"לי של חיל האוויר חמישה טון של חומר נפץ באזור לכיש, כולל פצצות שהכילו זרחן. לפי הדיווח של רשת ב' בנושא, בעקבות הפיצוץ, מאות דונמים של יער ושטח חקלאי נשרפו ומאמצי הכיבוי עלו מאות אלפי שקלים. בדיווח נמסר כי המשטרה הצבאית חוקרת את האירוע.



עוד דווח כי כוחות הכיבוי לא ידעו כי בפצצות שהושלכו יש זרחן והגיעו לזירה לא אמצעים מיוחדים לכיבוי דליקות הנגרמות על ידי חומרים כימיים דליקים במיוחד. הדליקות המשיכו להידלק שוב שוב, זאת בשל אופיו של הזרחן הניצת במגע עם אוויר.


על פי עדויות מהשטח, זרחן שדבק בנעלי הכבאים וגלגלי רכבי הכיבוי העביר הלאה את השריפה. ארבעה מטוסי כיבוי השתתפו בכיבוי הדליקה הגדולה והיא נמשכה למעלה משלושה ימים. מקרים דומים קרו בעבר ובדיווח ברשת ב' נמסר כי בכוונת מצ"ח להגיש תלונות נגד קצינים שאחראים על מטווחים שהופכים לדליקות ענק. מצה"ל לא נמסרה תגובה בנושא.
 

השריפה בביריה: רשלנות של מטיילים

בתוך כך, חקירת שריפת הענק שפרצה השבוע ביער ביריה הסתיימה. צוות חקירה של כיבוי אש, עלתה מסקנה היא כי מדובר ברשלנות של מטיילים שהדליקו מדורות ביער וכתוצאה מכך האש התפשטה לכיוון הישוב עמוקה.



שליטה הושגה על השריפה. צילום: כבאות והצלה מחוז צפון
שליטה הושגה על השריפה. צילום: כבאות והצלה מחוז צפון


עם ההודעה על הדליקה, כוחות משטרה וכיבוי אש הגיעו למקום ושוטרי משטרת ישראל פינו את המטיילים מהאזור. רק כמה שעות לאחר שפרצה, הושגה שליטה מלאה על האש שכילתה כ-70 דונמים. באירוע לא היו נפגעים או לכודים.