מפגש מרגש התקיים הערב (שני) בין מדליקי המשואות בטקס שיתקיים בערב יום העצמאות בהר הרצל בירושלים, ובין שרת התרבות והספורט, מירי רגב. באופן סמלי, הפגישה התקיימה בהיכל העצמאות בשדרות רוטשילד בתל אביב, שם הכריז ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון על הקמת המדינה.
 
"השנה יש ערך מוסף לטקס הדלקת המשואות, משום שאני מאמינה כי בחירתכם תגרום לאנשים נוספים לרצות לעשות מעשה טוב אחד למען האחר וכך כולנו בחברה הישראלית נהפוך לאנשים טובים יותר", ציינה רגב בדברי ברכתה למדליקי המשואות, שהגיעו מלווים בבני משפחותיהם.

מדליקי המשואות היום העצמאות בפגישה עם השרה רגב. צילום: אבשלום ששוני
מדליקי המשואות היום העצמאות בפגישה עם השרה רגב. צילום: אבשלום ששוני


מדליקי המשואות בטקס הממלכתי בהר הרצל, שיעמוד השנה בסימן גבורה אזרחית, נבחרו בתחילת החודש שעבר. הרשימה כוללת בין היתר את רונה רמון, פעילה ציבורית התומכת בחינוך וקידום של בני נוער בישראל. רמון היא אלמנתו של אלוף משנה אילן רמון ז"ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון שנספה באסון מעבורת החלל "קולומביה"; ואמו של סרן אסף רמון ז"ל, שהמשיך בדרכו של אביו כטייס בחיל האוויר ונהרג בתאונת אימונים. היא הקימה את "קרן רמון" אשר שואפת להקנות לדור הישראלי הצעיר "מצוינות אקדמית, מנהיגות חברתית ותעוזה פורצת דרך", ופועלת לקידומם של בני-נוער וילדים בכל רחבי הארץ. 
 
גם האב גבריאל נדאף יהיה בין מדליקי המשואות. נדאף הוא כומר יווני-אורתודוקסי, מראשי העדה הארמית ומהפעילים הבולטים לגיוס נוצרים דוברי ערבית לצה"ל. נדאף פועל על-מנת לשלב את בני עדתו בחברה הישראלית, וסובר כי תרומה לחברה תוך השוואת החובות והזכויות של בני המיעוטים במדינה היא מפתח להשתלבותם; וממשיך לדגול בעמדה זו גם אל-מול איומים והתנגדות קשה. בנו של נדאף משרת בצה"ל אף הוא וספג בשל כך איומים וגינויים.

מירי רגב ומדליקי המשואות. צילום: אבשלום ששוני
מירי רגב ומדליקי המשואות. צילום: אבשלום ששוני


בין מדליקי המשואות נמנה גם הרצל ביטון תושב בת ים בן 57, נהג אוטובוס בחברת "דן" זה כ-30 שנה. בינואר 2015 עלה מחבל לאוטובוס בקו 40 שבו נהג. המחבל תקף את ביטון ונוסעים נוספים תוך שימוש במברג ובסכין, מתוך מגמה לגרום לנזק גדול ככל הניתן. בעודו דקור, המשיך ביטון בנסיעה, טלטל את האוטובוס מצד לצד בניסיון לנטרל את פעולת המחבל ולעצור את התקדמותו אל תוך האוטובוס. רק לאחר שהנוסעים ברחו מהאוטובוס יצא ביטון מתא הנהג, זינק על המחבל וריסס אותו בגז פלפל. במהלך המאבק עם המחבל נדקר שוב, אך הוסיף לרדוף אחריו עד שהתמוטט.



בנוסף ידליק משואה אבי טויבין, אשר סיכן את חייו כשהציל ממוות את החותרת יסמין פיינגולד שנלכדה תחת סירה שהתהפכה בירקון. טויבין שרכב על אופניו בפארק הירקון, הבחין בקרבת המים בהתקהלות של עוברי אורח המביטים בסירה הפוכה במרכז הנהר. לאחר בירור הוא הבין כי מתחת לסירה לכוד אדם, ללא היסוס הוא פשט את בגדיו, נכנס לנהר ושחה אל-עבר הסירה. הוא הצליח לשחרר את פיינגולד מהסירה ובמאמץ גדול משה אותה מהמים, הביאה אל הגדה וביצע בה פעולות מצילות חיים.



אחת מנציגי צה"ל ומג"ב היא שוטרת סמ"ר בחובה אליסון ברסן, שהיא תושבת עפולה, עולה חדשה, חיילת בודדה, וילידת צרפת שעלתה לישראל בגפה בשנת 2012. לפני כשנתיים החלה טירונות לוחמות מג"ב, ובסיום הטירונות שובצה כלוחמת במג"ב איו"ש. לפני כחצי שנה (30-10-15), במהלך פעילות מבצעית בצומת תפוח, זיהתה אליסון שני גברים יורדים מאופנוע, ובסכינים שלופים מגיעים לעבר לוחם מג"ב שעמד במחסום. הלוחמת ביצעה במהירות ירי מדויק לעבר המפגעים ונטרלה אותם. הלוחם נפצע באורח קל בלבד, הודות לערנותה ולדריכותה של סמ"ר אליסון, שפעלה בקור רוח, באומץ מעורר גאווה ומתוך שיקול דעת מקצועי ללא רבב, כיאה ללוחמת משמר הגבול. תגובתה המהירה הצילה את חייו של הלוחם, ושל אזרחים נוספים ששהו במקום.