מדינת ישראל מתייחדת עם ששת המיליונים: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו הערב (רביעי) בטקס הממלכתי ב"יד ושם", בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נכבדים נוספים וניצולי שואה שהגיעו להשתתף בטקס הרשמי. הטקס השנה עומד בסימן: "הכל אסור לנו והכל אנו עושים - המאבק לשמירה על כוח האדם בזמן השואה".

ראשון הדוברים היה נשיא המדינה ראובן ריבלין, שהאשים את מדינת ישראל כי אינה עושה די למען ניצולי השואה החיים בישראל: "השנים הללו הן שעת רצון לערוך חשבון נפש, ניצולי השואה לא זכו לכבוד המגיע להם. גם היום מדינת ישראל אינה עושה הכל כדי לדאוג לניצולי השואה". הנשיא פנה לניצולי השואה ואמר: "אני מבקש מכל אחד מכם, סליחה ומחילה. לא עשינו די". 

"השואה לעולם תמיד תציב אותנו כקטגור נצחי על בימת האנושות. נגד האנטישמיות, הגזעניות והלאומנות. כנגד האדישות היחסיות של הרוע. חביב אדם, כל אדם שנברא בצלם אלוהים. זוהי חובה קדושה - שום היהודי איננו רוצה להימלט ממנה בכל זמן ובכל מצב", הוסיף הנשיא. 

נתניהו: "האו"ם מתמכר לשקר" 


ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בחריפות במהלך נאומו בטקס את ארגון אונסק"ו של האו"ם וכינה אותו: "ארגון שמתמכר לשקר". נתניהו אמר: "רק לפני שבועיים קבע ארגון אונסק"ו של האו"ם - שלהר הבית - הר המוריה - אין שום קשר לעם היהודי. שימו לב מה שקורה כאן. ארגון עולמי שמופקד על שימור ההיסטוריה משכתב כלאחר יד עובדת יסוד בהיסטוריה האנושית. זוהי בורות מרצון. וחמור מכך - זוהי התמכרות לשקר והפצתו ברחבי העולם עד שיתקבל כעובדה. בדיוק כך נהגו שונאי ישראל לדורותיהם". 

"זוהי בורות מרצון". נתניהו ביד ושם. צילום: מרק ישראל סלם
"זוהי בורות מרצון". נתניהו ביד ושם. צילום: מרק ישראל סלם


ראש הממשלה התייחס להסתה בעולם הערבי והאשים באנטישמיות גם את העולם המערבי: "לפני 71 שנים, מוגר השלטון הנאצי בגרמניה. אבל האנטישמיות ושקריה, אלו לא מתו עם היטלר בבונקר בברלין. כי כיום מליוני בני אדם בעולם המוסלמי קוראים ושומעים כזבים איומים על העם היהודי. אומרים להם שהיהודים הם צאצאים של קופים וחזירים. אומרים להם, ואני מצטט שהיהודים שותים בגביע את דם אויביהם. והשקרים הללו ואחרים מתפשטים ברשתות החברתיות, באמצעי הפצה שהיטלר וגבלס לא היו מעלים בדמיונה". 
 
נתניהו הוסיף כי "ההסתה מקורה באסלאם הקיצוני ובעולם הערבי, אבל בשנים האחרונות מצטרפת אליה הסתה בעולם המערבי - חברי פרלמנט בריטים ובכירים בשבדיה".