שרת המשפטים, איילת שקד, (הבית היהודי) אשר תצעד היום (חמישי) במצעד החיים בפולין, התראיינה בגלי צה"ל והתייחסה לדברי סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, אמש בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכון משואה שעוררו סערה ובהם אמר: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום ב2016". הבוקר הוא הסביר את הדברים ואמר: "לא התכוונתי להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים מתקופת הנאצים. מפחיד אותי זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום".  



"סגן הרמטכ"ל לדעתי התבלבל", אמרה השרה, "הוא קצת מבולבל, הדברים שלו מעידים בעיקר על חוסר הבנה, שלא לומר זילות השואה, ביום השואה חשוב לדבר על האירוע עצמו. אתמול הלכתי עם ניצול שואה בן 91 והוא מספר איך ירו באביו בתחילת המלחמה, איך אמו נשרפה באושוויץ ואיך ירו באחותו ביום האחרון כשבעלות הברית היו בפתח המחנה. בימים כאלה צריך לדבר על דברים כאלה ולא על דברים אחרים".



"אין שום דבר בעולם שצריך להשוות לסיפור הזה"


שרת המשפטים חזרה שוב ואמרה: "הוא כנראה מבולבל, ביום השואה צריך לדבר על השואה, אין שום דבר בעולם שצריך להשוות לסיפור הזה, צריך לדבר על הניצולים ועל הסיפורים שלהם".



על החוויה האישית שלה במסע: "אנחנו מבקרים בקרקוב עם ניצולי שואה, שומעים את הסיפורים שלהם, חשוב לתעד הכל, לזכור ולא לשכוח. אני חושבת שאין מילים, כשכתבתי את הנאום ניסיתי למצוא את המילים הנכונות וזה די קשה, אבל הכי חשוב כאן זה ללכת יחד עם הניצולים ולשמוע אותם".



"שאלה פתוחה וכואבת שנשארה זה איך יכול להיות שבעלות הברית לא הפציצו את המחנות, כשנמצאים בבירקנאו מבינים את זה, זה לא שטח גדול, זה שטח קטן ולבעלות הברית הייתה עליונות אווירית ואף מטוס לא ביצע הפצצה על תאי הגזים והקרימטוריום. התשובה היא שאין לנו על מי לסמוך אלא על עוצמתנו ועל כוחנו", אמרה שקד.



תגובות המערכת הפוליטית


בתוך כך, דברי סגן הרמטכ"ל הביאו לתגובות במערכת הפוליטית. שר החינוך, נפתלי בנט, כתב בפייסבוק: "רגע לפני שמכחישי השואה יהפכו מילים שגויות אלו לדגל. רגע לפני שחיילינו יושוו לנאצים חלילה בהכשר מגבוה. סגן הרמטכל שגה. ועליו לתקן מיד".

 

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג: "סגן הרמטכ"ל הוא מפקד אמיץ. המופרעים שיתחילו לצרוח עכשיו נגדו צריכים לדעת - כך נשמעים מוסר ואחריות. אנחנו לא ניבהל מזעקות וניבולי פה ונמשיך לגבות את צה"ל ומפקדיו. תמיד".





יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה לדברים ואמרה: "דבריו של סגן הרמטכ"ל משקפים את עומק המשבר החמור שישנו בין הדרג הפיקודי בצבא לבין הדרג הפוליטי, שחותר תחת ערכי צה"ל, מעודד התלהמות ומפקיר אותם מול גורמים ממרידים". גלאון הוסיפה: "התנהלות הדרג הפוליטי מסכנת את ישראל פעמיים, פעם אחת את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית ופעם שנייה את יכולתה להגן על עצמה".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) צייצה בטוויטר כי "במקום לרדוף את סגן הרמטכ״ל, שמצפונו ערכים ושמייצג את צה״ל כצבא מוסרי שבודק את עצמו, יותר חשוב שנקשיב לדברים שזעק מנהמת ליבו".


ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני): "לפני שמתנפלים, כרגיל, על סגן הרמטכ״ל, יש להאזין בקשב רב לדבריו. זהו ניתוח עצוב, אך אמיתי להלכי הרוח של הציבור הישראלי, המשתקפים גם באירועים צבאיים מבצעיים. יש להביט באומץ במציאות הזאת ולהלחם בה, ולא 'להרוג את השליח'".

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר: "אני חושב שהמסר הוא נכון, המקום והזמן הם לא נכונים. הכוונה של סגן הרמטכ"ל היא ברורה. בטקס יום השואה כשכל העם מתכנס, אנחנו צריכים להיזהר מזה יותר מעמים אחרים ואנחנו נזהרים". עוד הוא אמר: "בתוך טקס כזה, בעיניי הייתי בוחר הזדמנות אחרת, אבל שלא נתבלבל, יאיר גולן הוא קצין מצוין, מקצועי וערכי והדבר הזה מפריע לו וגם לי".