הסיפור המרגש הזה כנראה לא ישאיר אף עין יבשה, בין אם אתם חובבי בעלי חיים מושבעים או לא, התיעוד הדרמטי שנדמה שנלקח מתוכנית נשיונל ג'יאוגרפיק בטוח ייכנס אל ליבכם. ארבעת גוזלי העקב עיטי, דורס בינוני המקנן כמעט בכל אזורי הארץ, נאלצו בשבוע הראשון לחייהם להתמודד עם התקפה של דורס גדול ומרשים, האוח. מאז ההתקפה הראשונה, שלא הניבה פירות, נדמה היה שהגוזלים והוריהם יזכו לחיות את חייהם ללא הטרדות. אך לאוח היו תוכניות משלו.



הדורס המאיים חיכה שהגוזלים יגדלו ויעלו במשקלם, כך הוא יוכל לתפוס גוזל שמנמן שהחטיפה של אחד מהם תשתלם לו. ואכן, הוא הצליח, לפחות כך חשב. האוח הגיע אל תחתית המצוק לאחר שתצפת על קן העקבים במשך 20 דקות. כשאמם של הגוזלים נרדמה, הוא יצא למתקפה ו"קטף" את אחד מארבעת הגוזלים שנעמד על שפת הקן באופן בולט. 



אירוע החטיפה הלילי תועד ביום חמישי האחרון במצלמה של פרויקט צילום האונליין של החברה להגנת הטבע, שמצלמת 24 שעות ביממה מקינם של זוג עקבים עיטים, הנמצא על צוק גבוה "אי שם בשטחים הפתוחים של ישראל". בזכות המצלמות, תועדה לראשונה בעולם חטיפת גוזל של דורס יום גדול ע"י אוח עיטי אימתני. ובדיוק כשהמתעדים חשבו שהדרמה הסתיימה, הגיע התפנית בעלילה: הגוזל שנחטף על ידי האוח, חזר ביום שישי בבוקר בכוחות עצמו אל הקן.






כיצד קרה הדבר? למזלו הרב של הגוזל, האוח לא הצליח לאחוז בצורה מספיק טובה, והפיל אותו אל תחתית המצוק מגובה של כ-20 מטרים. למחרת, סיפרו המתעדים, "ניתן היה לשמוע אותו זועק מהקרקע וגם לצפות בהוריו ובאחיו צופים בו בדאגה משפת הקן. שלושת אחיו הנותרים קיבלו מעט מזון במהלך יום שישי מפני שהוריהם היו עסוקים באחיהם הנעדר". עם עליית השמש, החל הגוזל לזעוק מתחתית המצוק, ולבסוף הצליח לטפס אל סדק מוגבה ובכך גם ניצל מטורפים קרקעיים אחרים שהיו יכולים לפגוע בו. כך שלפחות כעת ניתן לנשום לרווחה, המשפחה שלמה שוב. 







פרויקט צילום האונליין הוא שיתוף פעולה בין החברה להגנת הטבע, קרן הדוכיפת, צבא הגנה לסביבה, רשות הטבע והגנים, בית ספר שדה כפר עציון והחוקר גלעד פרידמן מאוניברסיטת תל אביב, העורך מחקר על שני המינים בהנחיית פרופ' יוסי לשם ופרופ' עדו יצחקי. במהלך המחקר שערכו בשנים האחרונות (בהנחיית פרופ' עדו יצחקי ופרופ' יוסי לשם) "נעלמו" מקניהם, באופן מסתורי, לא מעט גוזלים. החשד של החוקרים תמיד הצביע על האוח, אך כעת, הם מציינים כחלק משיתוף הסרטונים בקבוצת הפייסבוק "עופות דורסים בשידור חי‎", כי "כבר לא נותר מקום לספק, בעזרת התיעוד הנוכחי ניתן לראות כי האוח הוא אחד האחראים להיעלמותם של גוזלים מקניהם".



המתעדים סיפרו על אירוע השיבה הביתה של הגוזל וכתבו כי במהלך שעתיים שלמות ביצע הגוזל "עיקוף וטיפוס מרשים לאורך סדקים ומדרגות במצוק עד שהגיע צמוד אל המיקרופון שלנו, וממש זעק אל תוכו. ובדיוק כשהזכר הגיע עם מזון, הגוזל המורעב קפץ בחזרה אל הקן". 



מי שירצה להמשיך ולעקוב אחר המשפחה, יכול לעשות זאת דרך קבוצת הפייסבוק ובה הצילומים המרתקים.