גבי גזית, שדרן "רדיו ללא הפסקה 103FM", ביקר בבית משפחת חאגוס בקרית גת, דירה אחת בה מצטופפות 21 נפשות. "חזרתי מקרית גת עם דמעות בעיניים", הודה גזית היום (ראשון) בתוכניתו. "הם חיים בתת תנאים, משפחה עם שתי חיילות, שמנסה להשתלב בחברה והמדינה לא נותנת להם. אי אפשר לחגוג את יום העצמאות כששמונה נפשות חיות בחדרון, וישנות על הרצפה. פנינו לשר הפנים אריה דרעי, ולשר הקליטה זאב אלקין, שיפתרו את בעיית המשפחה, אבל לא נראה לי שהם רוצים. אז יש לנו עורך דין שיגיש בהתנדבות עתירה לבג"ץ, והתוכנית הזו תחייב את המדינה לתת לבני המשפחה את המעמד של עולים חדשים. כי בלי הכרה בהיותם עולים חדשים הם לעולם לא יזכו בסל קליטה ולא יוכלו להסתדר. הם לא יוכלו לקבל משכנתא, למשל. מדובר ב-15 אנשים שצריך לתת להם סל קליטה, והמדינה לא תתמוטט מזה".






 



"החלק הראשון של המשפחה הגיע לארץ בשנת 2002 וקיבל מעמד של עולים חדשים", סיפר גזית, "ואז הם רצו להתאחד עם חלק אחר של המשפחה, אבל שר הפנים גדעון סער לא אישר להם עלייה רגילה, אלא במעמד של תיירים. הם לא רצו לחכות את הזמן שאמרו להם ורצו להתאחד עם בני משפחתם. אז האבא, שישבתי אצלו בסלון, אמר לי שלקח הלוואות מבנקים כי רצה לאחד את המשפחה. נכון שהם 'פלאשמורה' אבל אין בעיה עם 'פלאשמורה' במדינת ישראל היום".

הלוחם הגדול למען הפלאשמורה הוא חבר הכנסת אברהם נגוסה ממפלגת "הליכוד", יו"ר ועדת הקליטה של הכנסת, שאמר לגזית: "הנושא מוכר לי והוא מאוד כואב והמשפחה סובלת, היא לא אשמה, אני מבין אותם. הם היו צריכים לעלות כעולים לא כתיירים. במשרד הקליטה הסבירו לי שזו הבעיה. זו בדיוק הדוגמה לנושא העלייה (של הפלאשמורה) שעליו אנחנו מתווכחים, של משפחות שחלק פה וחלק שם. זו המצוקה של הקהילה, של משפחות רבות במדינת ישראל, שבני המשפחה שלהם, הורים, בנים ובנות, אחים ואחיות, נמצאים שם, וממתינים שם בתנאים מאוד מאוד קשים. המשפחה הזו (חאגוס), לא חיכתה עד שהממשלה תזוז, ולקחה על עצמה חובות כדי להעלות אותם".

גזית סיפר: "הבוקר קיבלתי מכתב מלשכת שר הפנים אריה דרעי, שאין ביכולתו להעניק למשפחה סל קליטה. הם כותבים שרשות האוכלוסין לא קובעת את הקריטריונים לזכאות עולי הפלאשמורה, ושמשפחות שאושר להן לעלות לישראל כמחווה הומניטארית, לא עמדו בקריטריונים שקבעה הממשלה. "אלה קריטריונים של משרד הפנים, מתי שנוח לו הוא מקבל ומתי שלא נוח הוא לא מקבל", טען ח"כ נגוסה. "כמיטב ידיעתי, המשפחה הזו מופיעה ברשומות הקהילה ויש להם פה הורים, מה יותר קריטריון מזה? אני דוחף את העניין הזה כבר חודשיים. אני וחברי, ח"כ דוד אמסלם, לא הצבענו יחד עם הקואליציה. המאבק נועד למנוע את הסבל והטרגדיה שעוברות המשפחות. האפליה הזו מאוד כואבת. הלוואי וכל עם ישראל יתאחד סביב הנושא הזה ונאבק מול הבירוקרטיה והאפליה. צריך לתקן את מה שקורה במדינה, שלא תתמוטט אם יעלו לכאן 9,000 הנוספים (בני הפלאשמורה). הגענו להסכמה שהשנה יעלו 1,300. יכול להיות שאותן המשפחות שכבר פה יוכלו להיכנס למסגרת הזו ולהעניק להן גם את סל הקליטה".

"גבי גזית", כל יום ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו