עונת הרחצה בישראל תיפתח מחר באופן רשמי, אבל ככל שזה תלוי במצילים שבחופי הרחצה, היא תימשך רק בבוקר, זאת בשל עיצומים שנוקט ארגון המצילים הארצי. ממחר ועד להודעה חדשה יעבדו המצילים רק עד לשעה 14:00 בצהרים, בכל ימות השבוע. זאת, בהמשך לסכסוך העבודה והמבוי הסתום במשא ומתן להסדרת יחסי העבודה במערך ההצלה.



בהסתדרות, בה מאוגד ארגון המצילים, אומרים: "המשא ומתן עלה על שרטון בין היתר על רקע הפערים בצורות ההעסקה בין דורות המצילים ובפרט תנאי העסקתם של מצילי דור ב', הדרושים שיפור משמעותי במהרה, תוך התחשבות במקצוע חשוב זה כמציל חיים. כבר למעלה משנתיים מתנהל מו"מ בניסיון להסדיר את יחסי העבודה במערך ההצלה ברחבי הארץ, אך הממונים על השכר באוצר ובמרכז השלטון המקומי, ממשיכים להתבצר בעמדותיהם, ומונעים את ההתקדמות בשיחות".



יו"ר הסתדרות המעו"ף, ארנון בר-דוד, אמר למעריב אונליין: "לפני 16 שנים נחתם הסכם שמבדיל בין המצילים שהועסקו עד אז למי שגויסו מאז, מי שאנחנו מכנים דור ב'. אבל כיום הם מהווים כבר מחצית מהמצילים בארץ, כ-200 מתוך 410. בשנתיים האחרונות אנחנו מנסים לתקן את העיוות שההסכם הישן יצר בשטח אבל כל הצעותינו נדחו. לא נקטנו בעיצומים עד כה מתוך התחשבות בציבור אבל דבר לא השתנה במהלך החורף. פערי השכר בין המצילים לוותיקים מגיעים לשני שליש פחות, לעיתים פערים של 50% ומעלה בשכר". בר-דוד מבהיר: "מדובר במצילים שעובדים את אותן השעות ובאותם התנאים". לטענה לפיה המצילים בלאו הכי עובדים רק בעונת הרחצה הוא משיב: "מצילים עובדים בעונה 12 שעות ביום, שבעה ימים בשבוע ומייצרים לעצמם מאגר שעות עבודה גדול, ובפרט דווקא מצילי דור ב' שגם מועסקים מחוץ לעונת הרחצה ברשויות המקומיות בתפקידים שונים".



במכתב ששלח בשבוע שעבר בר-דוד לראשי הערים תל אביב וחיפה, למנכ"לי העיריות ולממונים על השכר באוצר ובמרכז השלטון המקומי ומרכז המועצות האזוריות, הוא מזהיר כי על הרשויות להיערך מבעוד מועד לקראת הצעדים על מנת לשמור על שלום ציבור המתרחצים. "נוכח החשש והסכנה שברחצה בחוף ללא מציל וכן עקב הפעלת האמצעים הארגוניים, עליכם לדאוג הלכה למעשה לכך שמתרחצים לא יכנסו למים ללא מציל" כתב והוסיף: "התנהלות השלטון המקומי ופקידי האוצר הביאה אותנו בלית ברירה למאבק. כולי תקווה כי הם יתעשתו". עיריית תל אביב כבר יצאה היום באזהרה למתרחצים בחופי העיר והדגישה כי שירותי ההצלה בחופים המוכרזים יינתנו בין השעות 13:45-07:15 ולפיכך "הציבור מתבקש לא לרחוץ בים לאחר סיום שעות מתן שירותי ההצלה. הרחצה בים ללא פיקוח מצילים מסוכנת ביותר ואסורה בהחלט".



ממרכז השלטון המקומי נמסר לנו בתגובה: "לצערנו למרות התקדמות משמעותית ומרחיקת לכת במשא ומתן עם המצילים בחרו המצילים וההסתדרות המייצגת אותם להחריף את השביתה. אנחנו מצרים על עוגמת הנפש שנגרמת לתושבים בשל כך".



משרד הפנים מדגיש כי המצילים מועסקים על ידי הרשויות המקומיות, מה שלא הפריע למשרד לצאת בהכרזה המסורתית על פתיחת עונת הרחצה. על פי נתוני המשרד, 143 חופי רחצה יפתחו לטובת הציבור בעונת הרחצה הנוכחית. בהתאם לחוק, עונת הרחצה תימשך עד 31.10.15 (לאחר חופשת הסוכות). משרד הפנים, שכאמור אינו אחראי על המצילים, מדגיש: "כ- 90% ממקרי הטביעה בחופים התרחשו בהיעדר מציל, בחוף אסור לרחצה או לאחר סיום שעות שירותי ההצלה, וכן בעקבות כניסה במצב שיכרות לים. משרד מתריע כי ללא מציל אסור להיכנס לים. בימים אלה, כבכל עונה, משרד הפנים פועל לתקצוב הרשויות המקומיות בסך 7.5 מיליון שקלים לרכישת ציוד הצלה לחופי הרחצה". שר הפנים, אריה דרעי, בעצמו אומר לקראת פתיחת עונת הרחצה, וללא כל קשר לשביתת המצילים: "שלומם של המתרחצים הוא החשוב ביותר. אני קורא לציבור להתרחץ רק בחופים מוכרזים, בשעות ההצלה ולהישמע להוראות המציל. תיהנו ותשמרו על חייכם".





החופים – מזוהמים מתמיד


עוד סוגיה כאובה בה השלטון המרכזי הוא רק רגולטור ומתריע בשער והשלטון המקומי הוא זה שחיצי הביקורת מופנים, אליו היא סוגיית הניקיון בחופים. מדד החופים של המשרד להגנת הסביבה, האחרון שנערך מיד לאחר חג הפסח, עולה כי רק 34% מהחופים במדד שנערך אחרי פסח (בתאריך 28.4) נמצאו נקיים עד נקיים מאוד (לעומת 61% בתקופה המקבילה בשנה שעברה, גם כן אחרי חופשת הפסח), בעוד ש-33% מהחופים נמצאו מלוכלכים או מלוכלכים מאוד.



חופים מלוכלכים. צילום: איריס ארבל ודרור אריאלי
חופים מלוכלכים. צילום: איריס ארבל ודרור אריאלי



לשם השוואה, רק במדד הקודם מלפני פסח והעלייה בטמפרטורות שאפשרה למתרחצים לשוב לחופים (בדיקה מה-13.4) נמצאו 44% מהחופים שנמדדו נקיים עד נקיים מאוד. מפקחי המשרד להגנת הסביבה נתקלו במהלך חופשת פסח ולאחריה כמויות פסולת לא מבוטלות, לרבות אוהלים, משטחי עץ, ספות ושקיות מלאות פסולת שהשאירו אחריהם הנופשים.



הרשויות החופיות המלוכלכות ביותר לקראת פתיחת עונת הרחצה 2016 הן אילת, ג'סר א-זרקא וגן רווה. החופים בקטגוריית "מלוכלך מאוד": ג'סר א-זרקא, מנחל תנינים ועד קיסריה; חוף חברת החשמל באילת (מגבול חוף הדקל הצפוני עד לתחנת השאיבה של מפעלי המלח); וחוף השמורה הדרומית (מגדר המכון הבין-אוניברסיטאי עד למסוף טאבה). לעומת זאת, הרשויות החופיות הנקיות ביותר במדד הן בת-ים, אשדוד ותל-אביב. החוף הנקי ביותר בישראל הוא חוף בת ים - מהעיר ועד לראשון לציון.



מהמרכז השלטון המקומי נמסר בתגובה: "בניגוד לשנים קודמות השנה הזו, המדינה לא תקצבה סיוע עבור הרשויות לטובת ניקיון החופים. הרשויות המקומיות עושות כל שביכולתן נוכח התקציב המצומצם לשמור על ניקיון החופים".