רשויות החוק מנעו אתמול מהעבריין ריקו שירזי לצאת מהכלא כדי להשתתף בהלוויית בנו, העבריין שי שירזי, שחוסל במוצאי שבת. הנימוק לכך היה החשש מניסיון חיסול של שירזי האב מחוץ לכותלי הכלא. גבי גזית עימת היום (שני) ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" בין אשר הרפז, לשעבר סגן ראש מפלג תשאול ביחידה המרכזית של המשטרה בתל אביב ועורך הדין הפלילי ששי גז, שאמר: "המדינה נבחנת באופן בו היא שומרת על אסיריה ועל צלם אדם. לוקחים להם את החופש, אבל הם נשארים בני אדם. זו בכלל לא שאלה של אסירים, אלא של איך אנחנו נראים, לעצמנו ולעולם. מדינה שלא מוציאה אדם להלוויה של בנו יחידו, צריכה להתבייש. היא יכולה להרשות לעצמה להוציא כל אדם להלוויית בנו, זה לא אירוע חגיגי, אלא אירוע עצוב ביותר".



גזית שאל האם במקרה שאחד מבני משפחתו של גז היה נופל קורבן, חלל, לאחד מהפושעים, גז היה חושב אותו הדבר. "אני בטוח שכן", השיב עורך הדין. "איך אנחנו נראים? באיזו מדינה אתה רוצה לחיות? משטרת ישראל הגדולה לא יכולה להוציא מישהו בגלל ביטחון? עשינו דברים הרבה יותר ביטחוניים, אנחנו מלווים נשיאים. היא לא יכולה בגלל שמישהו בזמן כזה יכול לעשות משהו? אני אומר את זה כאזרח מודאג, שהמשטרה פוחדת מאיזו לוויה ועושה לעצמה חיים קלים".



הרפז השיב לדבריו: "משטרת ישראל רוצה לשמור על חיי אזרחיה. היא מביאה לבית המשפט מידע שמסביר את המסוכנות שבהוצאת שירזי. היא שוקלת את האפשרויות כדי להעמיד את הסיכוי הכי קלוש שאזרחים ייפגעו אם הוא יילקח לבית הקברות. המשטרה כנראה הצליחה לשכנע את בית המשפט ביכולת של אנשים אחרים מעולם הפשע לפגוע או לנסות לפגוע". עו"ד גז הקשה: "אתה לא רוצה לומר לי שהמשטרה לא יכולה להרים פרויקט כזה. אתה רוצה לחיות במדינה שהמשטרה בה מודה שהיא לא יכולה להרים אירוע כזה? הרי זו התשובה הכי קלה. הם באים לבית המשפט עם מידע מודיעיני ואף שופט לא ייתן בחיים. הבעיה היא לפני בית המשפט, באמת יש תנאים מסוימים, אתה יכול להביא אותו עד הבית, אתה יכול להפגיש אותו, לא לעשות את כל הסיפור".




"ומה היה קורה אם באמצע הלוויה היה מגיע עבריין ויורה על שירזי בנשק אוטומטי ומהירי היו נפגעים אזרחים", שאל גזית. הרפז הוסיף: "יש גם אפשרות שיירו טיל לאו וזה כבר קרה בנתניה". "בכל דבר יש סיכונים", ענה עו"ד גז, "הסיכוי שדבר כזה יקרה הוא כל כך קטן. דווקא באותו יום, תחת עינה הפקוחה של המשטרה, ינסו דבר כזה? הרי יש להם הזדמנויות אחרות. כדי להגיד שיש סיכוי צריך דמיון מפותח". "זו ההזדמנות היחידה שלהם לבוא במגע עם שירזי שבכול ימות השנה יושב בכלא", ציין גזית והרפז הוסיף: "שום קצין משטרה לא ייקח את האחריות שאזרחים חפים מפשע יפגעו, וזה על חשבון קיום מצוות".



גזית הדגיש שכאשר אדם בחר בדרך הפשע לחייו, הוא צריך לקחת בחשבון שישלם גם מחירים מהסוג הזה. עו"ד גז טען: "האם אתה רוצה חברה שהיחס שלה לאסיריה הוא תת אנושי, מחר תגיד לי שהוא לא מקבל מים כי יש סכנה שיורעל? הבעיה היא ששעת הלוויה קבועה וידועה והעניין ממוקד", סיכם הרפז, "הפיתרון הוא להביא אותו בהפתעה לשבעה, שיקיים את המצווה, זו ברירת המחדל".