סקר מיוחד שנערך עבור ״מעריב־השבוע״ לרגל יום העצמאות ה־68 למדינת ישראל, מעלה כי רוב אזרחי המדינה גאים להיות ישראלים וסבורים שישראל היא עובדה קיימת ומדינה שטוב לחיות בה. עם זאת, הם די חוששים מאפשרות של מלחמה. ואף על פי שהם נותנים ציון נמוך לפוליטיקאים, הם היו רוצים לצאת לארוחה או לפאב עם שמעון פרס ולבילוי עם גל גדות (חילונים) או איילת שקד (דתיים).



בפרוס יום העצמאות 2016 מסתבר שֺ־84% מאזרחי המדינה גאים להיות ישראלים. יותר ממחצית מהם (54%) גאים מאוד וזאת לעומת 16% בלבד המצהירים כי אינם גאים בישראליותם. מתוכם הצהירו 3% שהם "בכלל לא גאים". בקרב הדתיים 81% גאים מאוד להיות ישראלים לעומת 50% אצל החילונים.



הדבר המרכזי הקושר את הישראלים למדינתם הוא המשפחה (39%). אחרים מצביעים על קשר היסטורי או על התנ"ך כמה שקושר אותם למדינה (21%). אחרים הצביעו על העצמאות המדינית, השפה, חברים ואחוז אחד אפילו קושר עצמו למדינה בשל מזג האוויר.



בקרב הציבור קיים קונצנזוס על כך שמדינת ישראל היא מקום טוב לחיות בו. 76% סבורים כי אכן טוב לחיות בישראל. 28% מהם אמרו שטוב מאוד לחיות במדינה ו־48% אמרו ש"די טוב". לעומתם 24% מאוכזבים ומקטרים על כך שלא טוב לחיות במדינת ישראל. מתוכם 4% אף אומרים שבכלל לא טוב לחיות כאן. באותו הקשר הציון הממוצע שאזרחי המדינה נותנים לשביעות הרצון מהחיים בישראל הוא 7 מתוך 10.



כאן באה בסקר השאלה אם ישנם ישראלים השוקלים לרדת מן המדינה. מסתבר שרוב גדול, 69%, כלל לא מעלים על דעתם אפשרות כזאת, לעומת 28% שאומרים כי ישקלו מהלך כזה בסבירות כזו או אחרת. הסיבה העיקרית לשקול ירידה היא מצב כלכלי אישי (63%). אחר כך, בסדר יורד: הסכנה לדמוקרטיה, תהליך ההתחרדות, החשש ממלחמה ומצב ביטחון הפנים.



רוב מוחלט בציבור, 73%, מאמין כי ישראל אחרי 68 שנות עצמאות היא עובדה קיימת, לעומת 21% הסבורים כי קיומה של המדינה נתון בסכנה ממשית.


באופן מפתיע, רוב הישראלים דווקא רואים בנושאים הכלכליים את הבעיה הדחופה ביותר שבפניה ניצבת ישראל ולא בסוגיה הביטחונית. 27% סבורים כי יוקר המחיה והפערים הכלכליים הם הבעיה המרכזית, לעומת 18% המצביעים על גל הטרור ו־15% שרואים באיומי חמאס וחיזבאללה את הבעיה המרכזית שעמה מתמודדת המדינה. שר האוצר משה כחלון יכול להיות מרוצה מכך שרק 8% רואים במחירי הדיור בעיה מרכזית.



באותו הקשר, 52% מהישראלים פסימיים לגבי אפשרות שיפור המצב הכלכלי והפערים החברתיים במדינה בעשור הקרוב, לעומת 42% שהם דווקא אופטימיים. כך גם לגבי המצב הביטחוני. 54% פסימיים לגבי שיפור המצב בעשור הקרוב, לעומת 42% שאופטימיים. מה שמסביר אולי מדוע 48% די חוששים מאפשרות של מלחמה שתפרוץ בטווח הקרוב ועוד 15% חוששים מכך מאוד. זאת לעומת 28% שלא כל כך חוששים ועוד 6% שבכלל לא חוששים.


לתמונת החששות נכנס גם נושא החרם או הבידוד הבינלאומי שיוטל על ישראל. 32% חוששים במידה כזו או אחרת מפני אפשרות החרם והבידוד, אך רובו של הציבור, 64%, אינו חושש.



יום העצמאות לא משפר את התחושות של הישראלים כלפי הפוליטיקאים. הציון הממוצע שהציבור מעניק להם הוא 4.4 מתוך 10. גם ביצועיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיני הציבור אינם משביעי רצון והוא מקבל את הציון 4.7.



גל גדות. 23% מהישראלים היו רוצים לבלות איתה. צילום: רויטרס



אחת השאלות המסקרנות בסקר הייתה "עם איזה פוליטיקאי היית רוצה לסעוד צהריים או לבלות בפאב?". כאן הפופולרי ביותר הוא הנשיא התשיעי שמעון פרס (12%), שמוביל לפני נתניהו ויאיר לפיד (10% כל אחד). אחריהם ממוקם נפתלי בנט עם 8%. יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון משתרכים אי שם בתחתית הרשימה עם 2%, ממש כמו אחמד טיבי. עוד מתברר כי אף אחד לא היה רוצה לבלות במחיצת השרים יובל שטייניץ או יריב לוין.



לעומת זאת, 23% מהישראלים היו רוצים לבלות במחציתה של הוונדר וומן, גל גדות, המובילה בהפרש ניכר על פני דוגמנית העל בר רפאלי (15%). במקום השלישי דורגה איילת שקד עם 11%. פילוח התוצאות מלמד כי עם גדות היו רוצים לבלות בעקר גילאי 30־44, בר רפאלי זוכה לרוב אצל צעירים עד גיל 29 ואילו איילת שקד מובילה בקרב דתיים, חרדים וגילאי 60 ומעלה.



עוד מלמד הסקר כי לשלוח משלחות סיוע לחו"ל ולעשות על האש נתפסים כמעשה הכי ישראלי. התכונה הישראלית הכי אהובה היא עזרה הדדית וסחבקיות, שחיתות היא הדבר שהכי מרגיז את ישראלים, ואילו המאכל הלאומי הוא הפלאפל, שגובר על החומוס.



את הסקר ערך מכון פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר בקרב 501 משתתפים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. הסקר נערך ביום ראשון וטעות הדגימה המירבית בו עומדת על 4.3%.