מאות אלפי ישראלים יצאו לחגוג היום (חמישי) את יום העצמאות ה-68 למדינת ישראל ברחבי הארץ. חלקם בחרו בביקורים באתרי המורשת השונים, אחרים הסתפקו במורשת אחרת - המנגל, ויש כאלו שאפילו שילבו בין שתי האופציות. 

מעל ל-75 אלף אנשים הגיעו למוזיאונים ולאתרים ההיסטוריים, שנפתחו בחינם לכבוד המועד החגיגי. בין היתר, נרשם עומס כבד במיוחד במוזיאון העפלה וחיל הים בחיפה, בבית העצמאות בתל אביב, ביד לשריון בלטרון, בגבעת התחמושת בירושלים, במוזיאון ראשון לציון ובמחנה המעפילים בעתלית. בחלק מהאתרים נפתחו בסמוך אזורים מיוחדים בהם יוכלו להמשיך המשפחות הישר אל טקס ה"על האש". 
מאות אלפים נוספים הגיעו לשטחים הפתוחים ברחבי הארץ - בפרט ליערות ולחופים, ערכו שם פיקניקים ובילו את החג. 

מחכים בתור למוזיאון ההעפלה וחיל הים בחיפה. צילום באדיבות המועצה לשימור


ממנגלים ביערות. צילום באדיבות קק"ל

 
שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב מסרה: "אתרי המורשת הם לא רק סיפורה ההיסטורי של ישראל, הם גם היסודות לעתידה של המדינה. ככל שנהיה מחוברים לעברנו, נשמר את מורשתינו ונתפאר בה כך נתחזק כעם וכאומה. לכן, משרד התרבות בראשותי משקיע משאבים ומאמצים רבים בהנחלת ערכי מורשת על ידי פיתוח והנגשת אתרי המורשת לציבור הרחב. יום העצמאות הוא חג סמלי במיוחד לבלות בו באתרי המורשת ואני מברכת את עשרות אלפי האזרחים שהגיעו להנות מהאתרים עם משפחה וחברים. אני מתחייבת שמשרדי ימשיך לטפח את אתרי המורשת עבור הציבור הרחב בכדי שיהפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות והנוף הישראליים. חג עצמאות שמח!"
עמרי שלמון, מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת מסר כי: "פתחנו 68 אתרי מורשת, כגילה של המדינה. זה חלק מתוכנית רב שנתית המיועדת לטפח, להעצים ולעודד את הפעילות באתרי המורשת. התכנית כוללת, בין היתר, קיום אירועי תרבות באתרי מורשת, תיעוד העשייה התרבותית באתרים, ריענון התצוגות ופעולות שימוש, כגון, מחשוב אוספי המוזיאונים ועוד".