השרב הכבד ועומסי החום הקיצוניים הורגשו היטב היום (ראשון) בכל הארץ ובכמה מקומות נשברו שיאי החום העונה. מתחילת השרב הכבד, בשבת בבוקר, טופלו על ידי מד"א 442 בני אדם בשל אירועים הקשורים לעומסי החום הכבדים. למעלה מ-31 בני אדם התייבשו, כ-196 בני אדם שהתעלפו, 212 בני אדם שחשו חולשה ושלושה בני אדם שסבלו ממכות חום.



גבר בן 30 פונה לבית החולים במצב קשה עקב מכת חום. הגבר נמצא מחוסר הכרה על גג בניין בלוד חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים "אסף הרופא" בצריפין. פרמדיק מד"א, משה שוהם גלבשטיין, שהגיע למקום סיפר: "יחד עם כוחות כיבוי אש ומשטרה עלינו לגג הבניין שם אותר הגבר כשהוא בהכרה מעורפלת, הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני על הגג והוא חולץ לרחוב בסיוע מנוף גבהים של לוחמי האש ופונה במהירות לבית חולים כשמצבו קשה". במקרה נוסף, צעיר כבן 20 מחצור הגלילית שסבל אף הוא ממכת חום פונה במצב בינוני.



לצד החום הכבד, על פי נתונים של חברת החשמל נשבר היום שיא צריכת החשמל בחודש מאי. השיא נמדד היום בשעה 15:26 ועמד על 11349 מגוואט, כאשר השיא הקודם של חודש מאי עמד על 11332 מגוואט ונרשם ב-27.5.2015. 



החזאי התורן בשירות המטאורולוגי בבית דגן, אסף רייצפלד, מסר שבתל אביב נמדדו 40 מעלות, בנתב"ג – 41, בבאר שבע – 43, באילת ובבקעת הירדן – 46 ובירושלים – 36.



השרב הכבד יימשך גם מחר, אבל תהיה ירידה קלה של שלוש עד שש מעלות במישור החוף ובשפלה. ביתר האזורים לא צפוי שינוי, עומס החום הקיצוני יימשך וייתכן שאף תהיה עלייה קלה בטמפרטורות. בתל אביב התחזית היא ל-35 מעלות, בירושלים – 37, בנתב"ג – 34 ובאילת – 44.



רייצפלד ציין שהחל מיום שלישי תורגש הקלה משמעותית בעומסי החום הכבדים וצפויה ירידה של שש עד שמונה מעלות, אבל עדיין יהיה מעט חם מהממוצע. ביום רביעי תחול ירידה נוספת בטמפרטורות וכבר יהיה קר מהממוצע וגם בחמישי צפוי מזג אוויר דומה.



מוצאים מפלט בחופי תל אביב. צילום: אבשלום ששוני
מוצאים מפלט בחופי תל אביב. צילום: אבשלום ששוני



בתוך כך השרב הכבד הבריח היום המונים לחופי הרחצה. "בשעות הבוקר המוקדמות הגיעו תושבים ותיקים ואחר כך ראינו תיירים רבים. לפני הצהריים החלה נהירה של תלמידים מבתי הספר שמילאו את החופים. רבים נכנסו למים. הים היה שקט והמים ציננו את החום הכבד", סיפר מנחם (קיגן) כהן, מציל ותיק בחופי הרחצה בתל אביב, "לפנות ערב החלה בריזה קלה והיה מעט נעים יותר. הים הפך למקום המפלט של כולם".



החום הכבד גרם בשעות הצהריים לשיבושים בתנועת הרכבות באזור הדרום. ברכבת ישראל ציינו שבשל עומס החום הוטלה הגבלת מהירות מקרית גת דרומה ונוצרו עיכובים מסוימים בכמה מהקווים.



ברכבת הסבירו שהמסילה היא ממתכת ומושפעת מעומסי החום. לכן, חטיבת התשתיות מנחה במקרים כאלה על הגבלת מהירות, שתכליתה לשמור על נסיעה בטוחה ויציבה של הרכבות על המסילה וזאת לצד מניעת חיכוך משמעותי יותר בין הרכבת למסילה.




שריפות ברחבי הארץ


בשירותי החירום נמשכה היום ההיערכות המיוחדת, עליה הוכרז עם תחילת השרב בסוף השבוע. עומס החום הכבד גם גרם לעשרות שריפות ברחבי הארץ. כוחות כבאות והצלה מתחנת יו"ש הוזעקו לטיפול בשריפה שפרצה סמוך לחממות באזור. הכבאים הצליחו למנוע את התפשטות האש המשתוללת והשתלטו על השריפה.



עשרות כבאים טיפלו משעות הצהריים בשריפות שפרצו בהרי ירושלים. שישה צוותי כבאות והצלה פעלו בשריפת חורש וצמחייה סמוך ליישוב לוזית. בשל האש המתפשטת במהירות למקום הוזעקו שבעה צוותים נוספים ובאוויר ריחפו ארבעה מטוסי כיבוי. השריפה שהתפשטה במהירות פגעה בחורש, צמחייה ובלולים ביישוב. לאחר פעולות משולבות מהקרקע והאוויר הושגה שליטה על השריפה והאש נעצרה בסמוך לקו הבתים ביישוב.



"לוחמי האש מתחנת בית שמש וכוחות הסיוע מירושלים וממחוזות נוספים, פעלו לכיבוי השריפה הגדולה. הכבאים פעלו באומץ רב ובחום כבד בלהבות ענק והצליחו למנוע פגיעה ביישוב", ציין טפסר ראובן יצחק, מפקד כבאות והצלה בית שמש.



שריפה באזור ירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
שריפה באזור ירושלים. צילום: מרק ישראל סלם



גל השריפות על רקע השרב הכבד נמשך. שבעה צוותי כיבוי בסיוע מטוסים הוזעקו לטיפול בשריפה גדולה שפרצה סמוך ליישוב מטע. במקביל, פרצה שריפה גדולה גם באזור אבו גוש, סמוך לכביש 1. הכבאים הצליחו למנוע את התפשטות האש באבו גוש, אבל במטע האש המשיכה להשתולל ונשלחו צוותים נוספים לתגבור מערך הכיבוי.



באותה העת פרצה שריפה גם באזור הר סנסן ליד צור הדסה. גם שם הושגה שליטה על האש. שריפת חורש נוספת פרצה בצהריים בוואדי בין שועפאט לרחוב אליהו מרידור בפסגת זאב. בשירותי הכבאות ציינו שנבדק חשד שהשריפה פרצה בשל השלכת בקבוקי תבערה מכיוון שועפאט.



בהמשך דווח עוד על שריפות שפרצו בקיבוץ הראל ובעג'ור. לפנות ערב, לאחר שעות ארוכות של פעולות כיבוי מורכבות, הושגה שליטה על כל השריפות.



אחר הצהריים פרצה גם שריפת קוצים ועצים גדולה במחנה 21, סמוך לכפר יונה. בשל גגות אסבסט באזור, ניתנה הנחייה להסתגרות תושבים בשכונת אלונים. במקביל, גם נוצר חשש שהאש המתפשטת תגרום להתפוצצות תחמושת. אבל הכבאים הצליחו למנוע את התפשטות האש לעבר הבונקרים והמבנים הצבאיים האחרים ולפנות ערב הוסרה ההנחיה להסתגרות התושבים בשכונת אלונים בכפר יונה.



באזור הדרום פרצו שריפות קוצים בשל החום הכבד באזור רהט, בתל שבע, בכביש 40 – בין צומת גורל לשוקת. ביער כיסופים פרצה שריפת חורש ושריפה נוספת פרצה ביער זרועה ולמקום הוחשו צוותי כבאות מתחנת נתיבות וקק"ל.



בשעות הערב כבאי ואזרח נפגעו באורח קל משאיפת עשן בשריפה שפרצה סמוך לימק"א בטבריה. יושבי ועובדי המסעדה שבסמוך פונו מהמקום וכוחות כבאות והצלה השיגו שליטה על האש.