תלמידים יהודים עוברים מזרמי החינוך הדתיים והחרדיים לחינוך הממלכתי יותר מאשר בכיוון ההפוך. כך עולה ממחקר שעורך מרכז טאוב לחקר מדיניות חברתית בישראל מאז שנת 2000.



במהלך המחקר, הנערך זו הפעם השלישית בעשור האחרון, עקבו החוקרים נחום בלס וחיים בלייך אחר תנועת תלמידים בין בתי הספר השונים החל מגיל הגן עד כיתה י"ב. השניים מצאו כי תלמידים רבים יותר עוברים מהחינוך החרדי לבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים־דתיים, וכי תלמידים מהחינוך הממלכתי־דתי עוברים לבתי ספר מהחינוך הממלכתי יותר מאשר אלה שעשו את הכיוון ההפוך.



במחקר שנערך בשנת הלימודים הקודמת, 2014־2015, נמצא כי כ־14,700 אלף תלמידים וילדי גנים עברו מהחינוך הממלכתי־דתי לחינוך הממלכתי, לעומת כ־7,000 תלמידים (כמחציתם) שעברו מהחינוך הממלכתי לממלכתי־דתי. באותה שנה עברו כ־1,300 תלמידים וילדי גנים מהחינוך הממלכתי לחינוך החרדי, אך במקביל עברו כ־2,900 תלמידים מהמוסדות החרדיים לממלכתיים.



"מדובר פה בתופעה מתמשכת", מסביר בלס, "שבה כל שנה עוברים בממוצע אלפי תלמידים מהחינוך הממלכתי־דתי ומהחינוך החרדי לחינוך החילוני. חשוב לציין כי מספר המעברים בין הזרמים הוא בסופו של דבר מצומצם – בין 1% ל־3% מהתלמידים. העובדה שאין הרבה מעברים מעידה כי ההורים רוצים שילדיהם יתחנכו בהתאם לאופי הבית ולאידיאולוגיה שיש בו. עם זאת, כשיש מעברים הם הרבה יותר משמעותיים ממסגרות דתיות למסגרות דתיות פחות".



המחקר המתמשך גם בודק את ההרכב הדמוגרפי של אוכלוסיית התלמידים בישראל, במיוחד בקרב ילדי הגנים, במטרה להבין כבר היום מה יהיה ההרכב הדמוגרפי של האוכלוסייה הבוגרת בעתיד. מהמחקר עולה כי בקרב ילדי הגנים הולך ומצטמצם חלקם היחסי של הילדים החרדים והערבים, ואילו חלקם של הילדים היהודים החילונים עולה. המחקר בדק ומצא כי החל משנת 2008 יש עלייה רציפה בחלקם של ילדי החינוך הממלכתי - מכ־35% עד ל־40% ב־2015.



בה בעת, באותן שנים נרשמה עלייה קלה של 1% במספר ילדי החינוך הממלכתי־דתי וירידה של 3% במספר ילדי החינוך במגזר הערבי ובמגזר החרדי. לדברי בלס, "נתונים אלה מצביעים על תהליכים של חזרה בשאלה והתרחקות מהדת בקרב משפחות לא מעטות בציבור החרדי".