נתונים מדאיגים: במפגש שהתקיים היום (רביעי) במשכן נשיאי ישראל, קיבל לידיו הנשיא ראובן ריבלין את הדוח השנתי של עמותת "עלם" הפועלת למען בני נוער במצבי סיכון ומצוקה מראשי העמותה. נתוני הדוח נאספו מכ-20 אלף בני נוער להם סייעה העמותה במהלך השנה האחרונה והם מהווים מראה חברתית נוקבת למצבה של החברה הישראלית.



נתוני הדוח חושפים כי 75% מבני הנוער המקבלים סיוע מעלם מכלל התרבויות והעדות בחברה הישראלית, דיווחו כי סבלו מגילויי אפלייה וגזענות בשל מוצאם או מראם החיצוני. בתוכם 98% מבני הנוער יוצאי אתיופיה המסתייעים בעמותה, כ-12 אלף במספר, דיווחו כי הרגישו מופלים לרעה.



עוד עולה מהדוח כי לא פחות מ-80% מבני הנוער במצבי סיכון צורכים אלכוהול באופן קבוע. 16 אלף בני נוער המקבלים סיוע מהעמותה שותים אלכוהול לפחות שלוש פעמים בשבוע באופן מופרז. מדובר בעלייה של 10% לעומת שנה שעברה. כמחצית מבני הנוער מצביעים על צריכת אלכוהול כבעיה מרכזית עמה הם מתמודדים. בעלם מדגישים: "רבים מבני הנוער נוטים יותר מבעבר לצרוך שתייה בהיחבא - במקלטים, במבנים נטושים או בבתים פרטיים ולפיכך חשופים יותר למצבים בעלי אופי סיכוני, בכלל זה ניצול מיני של נערות והתנסות בצריכת סמים".



"מחפשים פתרון של 24 שעות ביממה לצעירים חסרי בית"


שתי סוגיות חיוביות בטיפול הרשויות שמציינת עלם הן התקדמות משמעותית במהלך השנה האחרונה בהעלאת נושא צעירים וצעירות חסרי בית על סדר היום הלאומי - הקמתה של ועדת משנה לטיפול בצעירים וצעירות חסרי בית בראשות ח"כ מירב בן ארי (כולנו) והקצאת משרד הרווחה תקציב של 22 מיליון שקלים לצורך הרחבת המענים לצעירים חסרי בית ולטובת פיילוט לתכנית סיוע בשכר דירה עבור 200 צעירים וצעירות. "המטרה המשותפת של כולנו הינה מציאת פיתרון 24 שעות ביממה לצעירים וצעירות חסרי בית בישראל. במהלך השנה סייענו באופן ישיר ל-531 צעירים וצעירות חסרי בית במרכזי היום של עלם והמקלט לצעירות חסרות בית, המופעלים בשיתוף הקרן לידידות", ציינו בעמותה.



עלם מדגישה את פעילותה בתחום הגברת השיח על מין ומיניות בקרב בני הנוער ואת שדולת חברי הכנסת למניעת אלימות ברשת בראשות ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני), שהוקמה השנה וכנס בנושא שהתקיים באוניברסיטת בן גוריון בשיתוף עלם. "סוגיית המין והמיניות, לרבות קיום יחסי מין, זהות מינית ומגדרית, פגיעות מיניות וחשיפה לחומרים פורנוגרפיים, מעסיקה את בני הנוער במידה רבה מאד. נגישות הנוער לתכנים מיניים והחשיפה של פרשות הטרדות מיניות חדשות לבקרים מדגישים את הצורך בשיח על מיניות בריאה ונורמטיבית". בעמותה מדגישים: "באופן טבעי זהו גם השיח השולט ברשתות החברתיות ומוביל במקרים רבים גם לפגיעות מיניות ברשת".