מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא הגיש היום (שלישי) את דוח הביקורת השנתי (66ג') ליו"ר הכנסת, ורמז על הליקויים שנמצאו בו: "על אישי ציבור להימנע מהוצאות מופרזות, אף אם הן במימון חיצוני. ראוי שתיבחן האפשרות לקבוע כללים אשר יסדירו עבור שרי הממשלה את תקרות המימון החיצוני וכך אף לגבי חברי כנסת". המבקר התייחס בדבריו ל"פרשת ביבטורס", לה מוקדש פרק נפרד בדוח השנתי. הנתונים הותרו לפרסום לאחר מכן בשעה 16:00 אחר הצהריים, ושם נחשפו הפרטים.



בין הנושאים שנבדקו בדוח שפורסם ניתן למצוא כי נסיעות בתפקיד של נתניהו ושל בני משפחתו שנלוו אליו, מומנו בידי גורמים חיצוניים ובהם גורמים פרטיים; נסיעות במימון הבונדס; תשלום הוצאות על ידי ראש הלשכה של מר נתניהו; ליקויים בהליך הגשת בקשות לנסיעות שרים לחו"ל ואישורן על ידי הממשלה. הביקורת העלתה כי נסיעותיו של נתניהו ובני משפחתו במימון גורמים חיצוניים בתקופת היותו שר האוצר חרגו מהכללים החלים בנושא, בדוח כותב המבקר כי "הדבר עלול ליצור מראית עין של קבלת טובת הנאה או של ניגוד עניינים. יצוין כי בכל אותם מקרים, בדומה לשרים אחרים באותה תקופה, לא פנה מר נתניהו לוועדת המתנות או לוועדה למתן היתרים כדי שתבחן אם יש בקבלת המימון החיצוני משום קבלת טובת הנאה או מתנה אסורה".



טרם הגשת הדוח, אמר המבקר: "אני רוצה להתייחס לעניין הערכי - נורמטיבי על הנורמות הנדרשות מנבחרי ואנשי ציבור. כאשר מדובר בהוצאת כספים שאינם מכיסם הפרטי. הוא הזכיר כי משרד המבקר פירסם בעבר ביקורת על נורמות לא ראויות לנושא זה וכדוגמה הביא את הביקורת על הסלון האווירי בצרפת, ביקורת על יושבי ראש הכנסת בעבר ואת הביקורת שנעשתה בזמנו על ועידת הנשיא. 




הגשת דוח מבקר המדינה 2016, היום. צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי



ביטחון לאומי וזכויות האזרחים: מה בדוח? 

 

הדוח שהוגש מכיל 53 פרקים העוסקים בביקורת במשרדי הממשלה, מוסדות מדינה וחברות ממשלתנו, בתאגידים האזרחים והביטחוניים ובצה"ל. עוד אמר המבקר כי הביקורת נפרשת על נושאים העוסקים בביטחון הלאומי, שעל פי טבעם מתפרסמים רק בחלקם ומגיעה עד לנושאים הנוגעים בחיי היום יום של כל אזרחי המדינה, כמו איכות החיים ושמירה על זכויות האזרחים והשירות שהוא מקבל מגורמי השלטון השונים.
המבקר הדגיש בדבריו כי חובותיו של הגופים המבוקרים לפעול לתיקון הלקויים שהועלו בדוח זה, במהירות וביעילות, על מנת לשפר את השירות הציבורי בישראל: "לפי מדיניותי, ניתן דגש על מעקב אחר תיקון הליקויים שמועלים בדוחות ומדיניות זו תימשך".
יו"ר הכנסת יולי אדשלטיין הודה למבקר המדינה על הדוח המקיף והמפורט ואילו יו"ר הוועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר הודיעה כי כבר מחר תתחיל הוועדה לדון בפרקים שונים של הדוח.
 

"חשוב מהדוח: מה שלא מפרסמים לציבור"

קודם לכן, התייחסה אלהרר לנתוני הדוח ואמרה: "בעוד זמן קצר יתפרסם לציבור דוח מבקר המדינה על פרשת ביביטורס. הדוח עוסק בהיבטים רבים אבל מה שיותר חשוב זה במה הדוח לא עוסק ומה לא מספרים לציבור. במאי 2015 הועבר חומר החקירה בפרשת ביביטורס ליהודה ויינשטיין היועץ המשפטי הקודם. כפי שכולם יודעים היום, ויינשטיין לא הצליח לקבל החלטה, או שאולי לא רצה לקבל החלטה וגלגל את ההחלטה ליועץ החדש".

קארין אלהרר, יולי אדלשטיין ויוסף שפירא, היום. צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

.
עוד ציינה אלהרר: "חוק מבקר המדינה קובע כי היועמ"ש מחויב בדיווח בתוך שישה חודשים ליו"ר הועדה לביקורת המדינה על החלטתו האם לפתוח בחקירה פלילית או שהחומר חוזר למבקר המדינה. בעקבות כך, פניתי ליועמ"ש הנוכחי בדרישה לקבל דיווח לגביי החלטתו על חקירה פלילית בפרשת ביבטורס. אני יכולה להודיע שאמש התבשרתי על ידי לשכת היועמ"ש כי בזמן הקרוב והמידי אקבל עדכון על ידי המשנה לפרקליט המדינה האמון על התחום הפלילי.

לדבריה, "אני סמוכה ובטוחה כי היועמ"ש יעשה את עבודתו במהרה ובצורה עניינית. לאזרחי ישראל מגיע לדעת שראש הממשלה חף מכל התנהלות פלילית. אזרחי ישראל חייבים לדעת שהגורמים האמונים על שלטון החוק עושים את עבודתם ללא משוא פנים, מקפידים על החוק בחרדת קודש ונותנים דין וחשבון לציבור.  במידה ותתקבל החלטה שאין כאן היבט פלילי, אדרוש ממבקר המדינה לפרסם לציבור את כל החלקים שלא נכנסנו לדו"ח שיפורסם היום. אני רוצה להדגיש, אין כאן עניין פרסונלי. יש כאן נושא עקרוני וערכי בעל עניין ציבורי חשוב - כולם שווים בפני החוק, גם אם מדובר בראש ממשלת ישראל".