ארגון זכויות האדם בצלם הודיע אתמול כי יפסיק להפנות תלונות למערכת אכיפת החוק הצבאית, כדי שלא לתרום עוד למצג השווא שבעבודתה, לטענתם.

בדוח שפרסם היום מסביר בצלם כי ההחלטה התקבלה בסיומו של הליך חשיבה ממושך ובהתבסס על ידע שנצבר ממאות התלונות שהגיש הארגון למערכת אכיפת החוק הצבאית ועשרות תיקי מצ"ח שנבחנו.
 
"ניסיון זה הביא את הארגון להכרה כי אין עוד תוחלת בקידום צדק והגנה על זכויות האדם, באמצעות מערכת שתפקודה נמדד ביכולתה להוסיף ולטייח בהצלחה את הפרת הדין ולהגן על הפוגעים", נמסר מבצלם.
 

לצד זה מסר הארגון כי "ימשיך לתעד את הפרות זכויות האדם שמבצעת ישראל בשטחים ולדווח עליהן, אולם יפסיק להגיש תלונות, לתאם מפגשים בין חוקרי מצ"ח לבין קורבנות ועדי ראייה פלסטינים, ולהשיג מסמכים שונים עבור רשויות החקירה".
 
בדוח שפרסם הארגון מצויים נתונים על התלונות שהעביר לפרקליטות הצבאית מתחילת העשור הקודם. מאז תחילת האינתיפאדה השנייה בסוף שנת 2000, פנה בצלם לפרקליטות הצבאית בדרישה לחקור 739 מקרים בגדה המערבית שבהם פלסטינים נהרגו, נפצעו או הוכו בידי חיילים, שרכושם נפגע או שחיילים השתמשו בהם כבמגנים אנושיים.
 
ניתוח של התשובות מעלה כי ברבע מהתיקים (182) לא נפתחה חקירה כלל; במחציתם (343) נסגר תיק החקירה בלא כלום; ורק במקרים נדירים ביותר (25) הוגשו כתבי אישום נגד החיילים המעורבים. 13 תיקים נוספים הועברו לדין משמעתי. 132 תיקים נמצאים בשלבים שונים של טיפול, ו־44 נוספים לא אותרו על ידי הפרקליטות הצבאית.
 
"חקירות מצ"ח נערכות באופן רשלני, אשר אינו מאפשר לחוקרים להגיע לחקר האמת", נמסר מהארגון, "במקום ראיות, החקירות מתבססות באופן כמעט בלעדי על עדויות של חיילים ושל פלסטינים. למרות זאת, מתיקי החקירה ניכר כי חוקרי מצ"ח מתקשים בגבייתן ובמקרים רבים הן נגבות רק חודשים ארוכים לאחר האירוע. במהלך גביית העדויות מתפקדים החוקרים בעיקר ככתבנים, שאינם חותרים לחקר האמת, גם כאשר מתגלות סתירות בעדויות החיילים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: צה"ל מחויב לשלטון החוק, ומערכות אכיפת החוק בצה"ל פועלות באופן מקצועי ויסודי. בשנים האחרונות מספר ועדות ממלכתיות בדקו לעומק את מערכת אכיפת החוק בצה"ל וקבעו כי מנגנוני הבדיקה והחקירה בצה"ל ודרכי פעולתם מתיישבים עם כללי המשפט הבין לאומי. החלטות המערכת הצבאית כפופות לביקורת חיצונית, לרבות של היועץ המשפטי לממשלה ובית המשפט העליון, וזכו ככלל לגיבוי ולאישור לאורך השנים. צה"ל מקפיד לבדוק ולחקור כל מידע וכל פנייה שמגיעה אליו, לרבות מארגון 'בצלם' ומגופים רבים אחרים, וימשיך לפעול בשקיפות במטרה להגיע לחקר האמת".