אנטנות סלולריות המשדרות באמצעות גלי הרדיו RF מוגדרות על פי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים אפשריים לאדם. הסכנות בחשיפה תכופה לקרינת RF הן פגיעה במערכת העצבים וכן בתהליכים תאיים שיכול להוביל לתופעות של כאבי ראש, בעיות זיכרון, נדודי שינה, הפרעות לב ואף לסרטן. לאחרונה הוצבה חווה סלולרית כזו במרכזן של שלוש שכונות ברום הכרמל שבחיפה: גולדה, דניה ורמת בגין. האנטנה נמצאת כ-500 מטרים בקו אווירי מאחד מבתי הספר המובילים בעיר.



תושבי השכונות הללו פתחו היום (שני) במאבק בלתי מתפשר נגד החווה שהותקנה באזור מגוריהם, במטרה לגרום לעירייה לקבל את בקשתם ולאפשר את הסרתה. הם טוענים כי מדובר במעשה שבוצע ללא בדיקת השלכות הבריאותיות שלו, ומביעים זעם על התנהלות העירייה. דודי מייבלום, ממובילי המאבק, סיפר ל"מעריב אונליין" על תחושות התושבים: "שוב אנחנו רואים חוסר שקיפות בהתנהלות עירית חיפה מול תושבי העיר. במקום לטפל בבעיית האנטנות במרחב הציבורי בעיר, בוחרת העירייה לטאטא את המפגעים ממקום אחד למקום אחר ופוגעת כל פעם באוכלוסיות נוספות בעיר". 



"על חשבון חיי התושבים"


רויטל גולדשמיד, תושבת השכונה, הוסיפה: "בו בזמן שבצידו הצפון-מזרחי של הכרמל מתקיים מפרץ פטרוכימי על חשבון חיי התושבים. בינתיים ברום הכרמל הוצבה חוות אנטנות המסכנת את תושבי השכונות הסמוכות". אביהו האן, יו"ר סיעת הירוקים של חיפה טען התושבים לא יודעו על הקמת החווה: "האנטנה הזו הוקמה בחטא באישון לילה ללא שיתוף התושבים, ללא דיון מעמיק בוועדת המשנה לתכנון ובניה וללא בדיקה של ההשלכות הציבוריות והבריאותיות של תושבי השכונות. המיקום של האנטנה בעייתי ביותר".



מאיגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "האתר הסלולארי המדובר שייך לחברת פלאפון והינו בעל כל ההיתרים הדרושים - היתר הקמה מהמשרד להגנת הסביבה והיתר בנייה לאחר בדיקת האיגוד מההיבט של בטיחות קרינה. איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה ערך בדיקה פרטנית באזור ונמצא כי המרחק האווירי בין האנטנה לבין בתי המגורים עומד בתקנים - מדובר במרחק של למעלה מ-240 מטרים מהבתים לפי כיוון האנטנה וגובהה. מרחק זה הינו גורם משמעותי ביותר בנושא חשיפה לקרינה. הקרינה מאתר זה צפויה להיות נמוכה משמעותית מהסף המומלץ ע"י המשרד להגנת הסביבה.


האתר אמור להחליף מספר אתרים ברמת גולדה הפועלים היום בבתי מגורים (מסוג של מתקני גישה- אנטנות שאינן דורשות היתרי בנייה) ואשר יסולקו לאחר הפעלתו. הפעלתו של האתר חשובה היות והמרחק בינו לבין הבתים מספיק רחוק ומבטיח כי רמת הקרינה בבתים נמוכה משמעותית מהסף המומלץ ע"י המשרד להגנת הסביבה".



עד למועד פרסום הכתבה לא נמסרה תגובת עיריית חיפה.