שרת המשפטים, איילת שקד, בוחנת אפשרויות שונות לשינוי פקודת הסמים כך שלא תתקיים הפללה של צרכני סמים קלים, כגון הקנביס. בין היתר, בוחנת השרה את האפשרות כי במקום רישום פלילי, יישאו המשתמשים בקנס מנהלי, בדומה לקנסות הניתנים כיום בעבירות תעבורה. כך, לא יישאר מי שייתפס צורך סמים קלים עם הסטיגמה המתלווה לרישום הפלילי. עם זאת, מי שיחזיק ברשותו קנביס בכמות שאינה לשימוש עצמי ומי שימכור סמים קלים צפוי לעונשים הקבועים בחוק.
 
כיום, פקודת הסמים, שנוסחה לראשונה בשנת 1973, מגדירה שימוש עצמי כהחזקה של עד 15 גרם. העונש על כך עומד על עד שלוש שנות מאסר. זאת לעומת החזקה שלא לצריכה עצמית, שהעונש עליה יכול להאמיר ל-20 שנות מאסר. על פי השינוי שבוחנת שקד, מי שיימצא אצלו הסם בכמות המספיקה לצריכה עצמית, לא יופלל ויסתפק בקנס בלבד, בסכום של כמה מאות שקלים. 
 
מלשכתה של שרת המשפטים נמסר כי "השרה שקד בוחנת אפשרויות שונות לעניין אי הפללה של צריכת סמים קלים כמו קנאביס, ובכלל זה גם הפיכת הרישום הפלילי לקנסות מנהליים. סמים הם דבר שלילי ועם זאת יש לבחון את עניין הפללת מי שצורך לעצמו סמים קלים".
 

חברת הכנסת תמר זנדברג, יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים, בירכה על השיקולים של שקד ומסרה: "שקד לוקחת צעד אמיץ הבוקר ומתחילה לבחון ברצינות את הצורך ברישום פלילי על שימוש בקנביס לשעות הפנאי. יש לי הצעת חוק בנושא, ואת השינוי הדרמטי בשיח הציבורי שהובלנו בשנים האחרונות קשה לפספס. לשרת המשפטים יש סמכות להחיל אי הפללה באופן מיידי.
 
"אני מבטיחה להעניק את הגיבוי הדרוש אל מול הגורמים השמרנים שעדיין מבקשים להפליל אזרחים נורמטיביים, בתקווה שגם מדינת ישראל תצטרף בקרוב למדינות המתקדמות שלא מעמידות לדין אזרחים על שימוש בקנביס בשעות הפנאי. זה אפשרי וזה קרוב".