המחסור החריף במצנתרי מוח בישראל בחודשים האחרונים הוביל למאבק חריף עוד יותר בין המצנתרים לבין הקרדיולוגים בבתי החולים. זאת על רקע כוונת משרד הבריאות לגבות את המחסור ולאפשר לקרדיולוגים לעסוק בצנתורי מוח בישראל. 

"לא חסרים מצנתרי מוח בישראל. אין צורך ביותר ממה שיש כרגע. זה הכל מסע תקשורתי ויחצ"ני מתוזמן היטב מטעם הקרדיולוגים, שרוצים להיכנס לתחום. הם רוצים לפלוש לתחום שאינם מבינים בו", מאשימים נציגים של מצנתרי המוח. לגרסתם, מדובר בסכנת נפשות. 
"מצנתר מוח אחד על פי המקובל בעולם, אמור לשרת אוכלוסייה של מיליון איש לאור נדירות האירוע הזה. במקרים דחופים יכולים להגיע גם במסוק", מסביר ד"ר מתי בקון, מנהל מחלקת הצנתורים בבית החולים שיבא. לפי חישוב זה, למדינה ישראל דרושים בישראל לא יותר משמונה־תשעה מצנתרי מוח בלבד שנמצאים במרכזים רפואיים מצפון המדינה ועד דרומה.

ארגון הקרדיולוגים מצדו טוען שהמרחק ממרכזים כאלה שבהם יש מצנתר מוח אחד, עשוי לגבות חיי אדם וגורם למקרים קשים של נכות לצמיתות, שאותם אפשר למנוע על ידי צנתור מידי מצד קרדיולוגים שהוכשרו לכך. 

 

"לא חסרה לנו עבודה"

"ומה אם מצנתר המוח באותם מרכזים חולה או יוצא למילואים או כל בעיה אחרת? מי יטפל באדם שזקוק לצנתור מוח במקרה כזה?", שאלו אתמול בכירים במערך הקרדיולוגי.  
נציגי איגוד מצנתרי המוח בישראל פנו לאחרונה בעניין זה בכתב ליושב ראש המועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית בישראל, פרופסור יורם שפירא. “ההחלטה להכניס רופאים מתחומים אחרים, אינה שמה את טובת החולים בראש מעייניה”, הדגישו במכתבם. 
אלא שפרופסור רונן רובינשטיין, מזכיר איגוד הקרדיולוגים בישראל, מתייחס בביטול לטענות מצנתרי המוח. "לא חסרה לנו עבודה. אנחנו רצים מספיק בלילה אחרי התקפי לב של אנשים. אלפי אנשים בישראל עוברים שבץ מוחי ואנחנו נספק להם מענה מיידי ללא המתנה, מה שיכול למנוע מוות או נכות לכל החיים" אמר אתמול. 
בנוגע למצנתרי המוח הוא אומר: "מדובר בקבוצה קטנה מאוד של מצנתרי מוח ולכן נוצר צורך בתגבור, זה צורך שמשרד הבריאות מכיר בו כמשימה לאומית. שלא תהיה פה אי הבנה: קרדיולוגים יודעים לצנתר וכל מי שמסוגל לתרום לבריאות הציבור בזה שהוא מוכן לסייע בצנתורי המוח זה מבורך".