שוב אין שקט במערכת החינוך: היום (ראשון) מתחילות הפגנות הורים כנגד אי הרחבת בתי הספר של החופש הגדול לכיתות ג'-ד' וכנגד יוקר הקייטנות בגני הילדים, מחאה שתכנונה נחשף, לראשונה ב"מעריב". מחאות ההזדהות נערכות בכניסה לבית הספר היסודי "קשת" באשדוד ואחר הצהריים במזכרת בתיה ובאלפי מנשה. "על פי התוכנית של שר החינוך לשעבר שי פירון, הבת שלי שלומדת בכיתה ה' הייתה צריכה השנה להיות כבר בקייטנה של בית הספר, אני לצערי כבר פספסתי ואאלץ לעבוד שעות נוספות כדי לממן לבתי קייטנה עירונית, אבל אני נלחמת בשביל שאר המשפחות קשות היום", מסרה ל"מעריב אונליין", אושרית אלישע, אם חד הורית ויו"ר הוועד הבית ספרי ונציגת פורום ועדי ההורים היישוביים. יש לציין כי באשדוד, הוזלו הקייטנות העירוניות, והמחאה היא מול משרד החינוך בלבד, כנגד ההבטחה להרחיב את תוכניות בתי הספר של החופש הגדול שלא קוימה.



ביישוב מזכרת בתיה כבר הכינו את הקרקע למחאה גדולה שתכלול גם את מחירי הקייטנות לגיל הרך. ההורים יפגינו בשעה 17:00 ברחבת מתנ"ס היישוב, כשהם נושאים שלטים הקוראים להורדת יוקר הקייטנות ביישוב ובמקביל דרישה ממשרד החינוך להרחבת הקייטנות.



הפגנת ההורים באשדוד. צילום: אושרית אלישע



"כורעים תחת הנטל הכלכלי"


"ההורים כאן כורעים תחת הנטל הכלכלי של קייטנות הקיץ והרשויות המקומיות ומשרד החינוך מתעלמים ממצוקות ההורים", טוען קובי שטיינברג, יו"ר הנהגת ההורים במזכרת בתיה ונציג פורים ההורים היישובים. "אצלנו עולה 2,395 שקלים ליום מלא בקייטנות גנים עירוניות, סכום שהוא אחד מהיקרים ביותר בארץ".



במקביל, החלו הורים בכל רחבי הארץ להצטלם בימים האחרונים עם ילדיהם, מחזיקים שלטים הקוראים להרחיב את הקייטנות ובמהלך השבוע מתוכננות כאמור הפגנות הורים ברחבי הארץ. "הממשלה צריכה לעמוד בהחלטותיה ולהעניק את בית הספר של החופש הגדול גם בכיתות ג' וד' ובגנים", טוען אחז אגם, יו"ר פורום הגנים בתל אביב: "אני אצטרך להיפרד השנה מקרוב ל-8,000 שקלים על הקייטנות בקיץ, לשלושה ילדים במערכת החינוך".



"למה אני צריכה לשלם לשבועיים בסביבות ה-2,000 שקלים לקייטנה במקום לקבל מסובסד ממשרד החינוך?", שואלת נטלי רונן כנפו מירושלים, אם לילד בכיתה ג' וילדה בגן חובה: "אם משרד החינוך מוצא לנכון להוציא ילדים במדינה שלמה לחופש לחודשיים, שימצא פתרון מתאים. אנחנו הורים עובדים וגם כך קשה לגמור את החודש במדינה הזאת, אז זה עוד נטל".



ההפגנה באשדוד. צילום: אושרית אלישע



התוכנית מקצרת משמעותית את החופש הגדול


ל"מעריב" נודע כי במהלך השבוע, יעשה פורום וועדי ההורים הישוביים ניסיון לבצע תיאום מהלכים עם מרכז השלטון המקומי. כזכור, לפני כשנתיים הופעלו לראשונה קייטנות משרד החינוך "בתי הספר של החופש הגדול". התוכנית, שמאריכה בפועל את שנת הלימודים בשלושה שבועות נוספים ומקצרת משמעותית את החופש הגדול, מאפשרת לכל הורי הילדים בכיתות א' וב' לרשום את ילדיהם למסגרת קיץ חווייתית וחינוכית, בעלות בסיסית של עד 450 שקלים לילד, בהתאם לאשכולות סוציו-אקונומיים. בשנה שעברה היא הייתה אמורה להתרחב לכיתות ג' וד' ובקיץ הנוכחי להגיע לגני הילדים ולילדי כיתות ה'.



מלשכת שר החינוך נמסר: "עם כניסתו של שר החינוך החדש, נפתלי בנט, למשרד החינוך הוא קבע סדרי עדיפויות חדשים: חינוך איכותי מעל לכל. השר בנט החליט לתת בראש ובראשונה מענה לשתי הבעיות החריפות ביותר במערכת החינוך: צמצום מספר התלמידים בכיתה והוספת סייעת שנייה בגני הילדים. יצוין, כי בעיות אלו סבלו מהזנחה וחוסר מענה במשך שנים רבות, ואף שר לא העז להרים את הכפפה".



"השר בנט לא הסכים לקבל עוד מצב שבו בכיתה לומדים 40 ומעלה תלמידים, וסייעת אחת נאלצת לטפל ב-35 ילדי גן. לאור זאת, החליט להוסיף סייעת שנייה לכל גני הילדים בגילאי 3-4 (4,600 סייעות נכנסו לגנים מידית), ולהקטין את הצפיפות בכיתות (ממוצע התלמידים החדש בכיתות א' עומד על 28 בלבד). העלות הכוללת של צעדים אלו כמיליארד שקלים מידי שנה לתקציב החינוך", נמסר מלשכת שר החינוך.