לא מעט שרים בממשלות ישראל בשנים האחרונות דיברו על "הצפון החדש" או על "מטרופולין העמק, הגליל והבקעה", ובשנתיים האחרונות נראה שמשהו אכן סוף־סוף התחיל לזוז בערי הצפון. זה מתבטא באתרי בנייה שמתרוממים בכל פינה, אלפי יחידות דיור שמוצעות במחירים זולים יחסית, מסילות רכבת העמק שפזורות לאורך המסלול, אזורי תעשייה של הייטק ולואו־טק, הטבות שמוענקות לתעשיינים ועוד.
 
בתנופת ההתפתחות הזאת נמצאות כרמיאל, עפולה, מגדל העמק וטבריה. בוועידת הגליל האחרונה אומנם דובר על הבאתה לאישור של הקמת "מינהלת פיתוח הצפון", שמטרתה לגבש ולסנכרן את תוכניות הבנייה והתחבורה, אבל בערים הצפוניות החליטו שלא לחכות לתוצאות ולהתחיל לפעול באופן עצמאי. מה שדחף אותן לפעולה הוא ככל הנראה סוגיית יוקר הדיור שנמצאת על סדר היום הציבורי והתקשורתי בשנים האחרונות, וטרם הצליחה לקבל מענה ראוי, כאשר מחירי הנדל"ן ממשיכים להאמיר בכל פינה בארץ. לפי נתוני משרד השיכון, כמחצית מהדירות בישראל עולות מעל 1.4 מיליון שקלים.
 
עפולה, כאמור, היא אחת הערים שנמצאת בתנופת בנייה ופיתוח יוצאת דופן. מספר התושבים בעיר עומד על 49 אלף תושבים, כאשר התוכנית הרשמית היא להכפיל את מספר התושבים בעשור הקרוב. בשנת 2015 היו בעפולה 1,350 התחלות בנייה, והיא מדורגת במקום השלישי בארץ אחרי ירושלים ותל אביב. בימים הקרובים אמור להיחתם בעפולה הסכם שלפיו בכל שנה מחמש השנים הבאות ייבנו עוד 2,000 יחידות דיור בעיר. מחירה של דירת ארבעה חדרים בעפולה נע בממוצע בין 700 אלף שקל למיליון שקל.
 

הבנייה בעפולה מתמקדת בעיקר ברובע יזרעאל, שבו נבנו עד היום כ־2,000 יחידות דיור ומתוכננות עוד 2,500, שכן האזור הזה הוכרז כאזור ברמת פיתוח אקסקלוסיבי. גם בעיר התחתית, בעיקר בדרום העיר, אתרי בנייה רבים. כמו כן, החלה השנה בעפולה בנייה בצפון העיר, שם מתוכננות להיבנות 2,900 יחידות דיור, בתוכן 337 הדירות של פרויקט משרד השיכון של "מחיר למשתכן". עם זאת, על אף תנופת הבנייה, שיעור האבטלה בעיר עומד כיום על כ־6.5%.

פרויקט מיכאלאנג'לו בטבריה. צילום: יח"צ
פרויקט מיכאלאנג'לו בטבריה. צילום: יח"צ

 

מחכים לתיירים


מגדל העמק נחשבת לאחת הערים הכי מסקרנות כיום בצפון בשל הנגישות ממנה ליתר ערי הצפון, ובעיקר הקרבה לחיפה וכעת לרכבת העמק. היא ממוקמת מרחק של כ־35 דקות נסיעה מחיפה וכשעה ורבע מתל אביב. הנקודה הצפונית של כביש 6, מחלף עין תות, נמצאת במרחק נסיעה של 15־20 דקות מעפולה, מגדל העמק ונצרת עילית. מגדל העמק היא גם מרכז תעסוקה אזורי המספק תעסוקה לאלפי עובדים בגליל, והיא מציגה נתוני אבטלה מהנמוכים בארץ. בעיר קיימים שלושה פארקי תעשייה, בהם קריית הייטק משגשגת ברמת גבריאל. שיעור האבטלה בעיר עומד על 5%.
 
אחד הגורמים שעתידים להמשיך את הפיתוח של מגדל העמק הוא רכבת העמק, שצפויה להתחיל את פעילותה בסוף 2016. הרכבת תיסע מחיפה לעפולה ולבית שאן, כאשר אחת התחנות שלה תיבנה בסמוך למגדל העמק. במגדל העמק מתכננים להקים מערך היסעים לתחנת רכבת העמק באמצעות רכבל ותחבורה ציבורית כפרויקט ראשון במעלה. "דרך הנגשת התחבורה הציבורית לצעירים ולתושבים נביא לכאן המונים ונגדיל את העיר", הבהיר ראש העיר אלי ברדה. 



 
מגדל העמק, שבה 27 אלף תושבים, קטנה יותר באוכלוסייתה מזו של עפולה, אך מטרתו של אלי ברדה, ראש עיריית מגדל העמק, היא להכפיל את אוכלוסיית העיר בתוך עשור ל־50 אלף תושבים. נושא הכפלת האוכלוסייה הוא נקודה אסטרטגית בעיר, שבעטיו ניהלה הרשות מאבק קשה במשך למעלה מעשור על הרחבת שטחה המוניציפלי של העיר. בסופו של המאבק הוגדל שטחה המוניציפלי של העיר ב־1,500 דונמים, והוכנו שתי תוכניות לבניית כ־5,000 יחידות דיור שצפויות להגדיל את מספר בתי האב בעיר.

מגדל העמק היא אחת הערים היחידות שעדיין ניתן למצוא בהן דירות במחיר שפוי שנע בין 750־850 אלף שקלים, אבל רק על הנייר. הסיבה: אין דירה אחת פנויה בעיר, וכל הפרויקטים נמכרו מראש מאחר שסטנדרט הבנייה גבוה מאוד. העיר הפכה למרכז תעסוקה אזורי עם שיעור אבטלה מהנמוכים בארץ, מערכת חינוך מובילה (במקום הראשון מבין ערי גליל־עמקים באחוזי זכאות לבגרות), דרכי גישה ותחבורה איכותיות הכוללים קרבה לכביש 6 ותחנת רכבת חדשה. כל אלו גרמו לשלל זוגות צעירים לנהור אליה. 
 
"אני לא מופתע מהנתונים ומהתנופה שהעיר נמצאת בה", הדגיש ברדה. "המיקום של מגדל העמק על שלוחת הרי נצרת ולמרגלות עמק יזרעאל. לצד מערכת חינוך איכותית, אזורי תעשייה ותעסוקה ומחירי דיור אטרקטיביים – כל אלה הם מנועי צמיחה ומנופים לתנופת הפיתוח והבנייה במגדל העמק".

צפויה להתחיל את פעילותה בסוף 2016. רכבת העמק. צילום: חברת נתיבי ישראל
צפויה להתחיל את פעילותה בסוף 2016. רכבת העמק. צילום: חברת נתיבי ישראל

 
גם טבריה, שהייתה רדומה במשך עשרות שנים, מתעוררת לאחרונה לחיים. בעיר יש כיום 47,000 תושבים, כאשר היעד עד שנת 2025 הוא 60 אלף תושבים. מחירי הדירות בטבריה לדירת ארבעה חדרים הם כ־687 אלף שקל עד 881 אלף בממוצע לדירה חדשה מקבלן. בניגוד לערים כמו עפולה, מגדל העמק, נצרת עילית וכרמיאל, התשואה לדירות להשקעה בטבריה היא בין הגבוהות בארץ - בין 6%־9% בהתאמה. על פי נתוני השמאים, צפויים מחירי הדירות בטבריה לזנק בשיעור של 8%־12%.
 
כמו כן, טבריה נמצאת לקראת ביצוע הסכם גג בהיקף של 7,000 יחידות דיור מול משרדי האוצר והשיכון. היא ממוקמת במקום השלישי במספר התחלות הבנייה שבוצעו בשנה החולפת. "העיר נמצאת בתנופת פיתוח ובנייה בקצב שמקביל ל־15 השנים האחרונות", אומר ראש העיר יוסי בן דוד. "ההשקעה מתבצעת לא רק בשכונות החדשות, אלא גם בשכונות הוותיקות. בתשתיות, בסלילת כבישים חדשים, בכיכרות, החלפת מערך התאורה בעיר לתאורת לד חדשה. תנופת הפיתוח כוללת גם הקמת בתי מלון חדשים, פיתוח רצועות חוף ציבוריות ופרויקטים נוספים בתחום אזורי התיירות".
 
תושבי העיר מקווים שחיבור העיר לרכבת ישראל ב־2025 יקפיץ את טבריה, שנחשבה בעבר לאחת מבירות התיירות, בחזרה למקום הטבעי שלה. ממוצע הלינות בעיר בבתי מלון ובאכסניות עומד על 2.4 מיליון בשנה, אך השאיפה היא להגיע ל־3 מיליון לינות בשנה. שיעור האבטלה בעיר עומד על 6.5%. זאת בשעה שבשנת 2014 עמד שיעור האבטלה על 11.6%. 

שלב גמר עבודות בתחנת מגדל העמק כפר ברוך. צילום: ללא קרדיט
שלב גמר עבודות בתחנת מגדל העמק כפר ברוך. צילום: ללא קרדיט

 

הנה באה הרכבת


כרמיאל מצדה אינה עיר תיירות, אבל עדיין נחשבת לעיר חדשה יחסית. היא אומנם רחוקה ממסלול רכבת העמק ההיסטורית, אבל בעוד כשנה תגיע לעיר מסילת רכבת ישראל מכיוון עכו־נהריה, מה שצפוי לשנות את המציאות של תושביה.
 
בכרמיאל יש כיום 351 התחלות בנייה. תוכנית חמש־שנתית מדברת על הקמת שכונה חדשה בעיר, "רמת נבון", עם כ־3,000 יחידות דיור, כולל פרויקט "מחיר למשתכן". לטווח הארוך, יש תוכנית לבניית 8,000 יחידות דיור.
 
שיעור האבטלה בכרמיאל דומה לממוצע הארצי: 5.5%. מחירי הדירות יקרים יחסית לעפולה, נצרת עילית, מגדל העמק וטבריה. מחירה של דירה בת ארבעה חדרים נע בין מיליון שקל ל־1.8 מיליון שקל. במסגרת "מחיר למשתכן", דירת ארבעה חדרים עתידה להימכר בכ־900 אלף שקל. בניגוד לעפולה ולמגדל העמק, בכרמיאל, כמו בטבריה, גידול האוכלוסייה בעשור הקרוב אמור לנוע סביב 25% בלבד, כשכיום מונה אוכלוסיית העיר כ־53 אלף תושבים.

הרכבת תחזק את העיר. אתר בנייה במגדל העמק . צילום: דוברות מגדל העמק
הרכבת תחזק את העיר. אתר בנייה במגדל העמק . צילום: דוברות מגדל העמק
 
"בעוד כשנה מהיום, נסיעה מתל אביב לכרמיאל ברכבת תימשך כשעה ורבע", אמר ראש העיר עדי אלדר. "כביש 6 מתקדם לכיווננו ועתיד להגיע בשנים הקרובות למחלף סומך. ברגע ששני הדברים האלה יתרחשו בפועל, לצד מערכת חינוך מצוינת, תהפוך כרמיאל לעיר האטרקטיבית ביותר בצפון".
 
גם בנהריה, בעכו, במעלות־תרשיחא, בקריית שמונה ובצפת ניכרת תנופת פיתוח ובנייה. אלא שדווקא נצרת עילית הסמוכה, שהייתה עסוקה לאחרונה בהרשעתו של ראש העיר שמעון גפסו, בהגירה השלילית של משפחות יהודיות ועוד, לא הצליחה לאמץ את תהליכי החידוש לפתחה. מעיריית נצרת עילית נמסר בתגובה: "בנצרת עילית מוקמת בימים אלה שכונה חדשה - הר יונה ג' - ומתוכננת שכונה נוספת - הר יונה ד' - שמיועדת לאכלס זוגות צעירים בני העיר. בסך הכל מתוכננות להיבנות בעיר למעלה מ־1,000 יחידות דיור חדשות בתוך שנתיים. הנתונים המדויקים מצויים במשרד השיכון".