תוכנית מנע שיוזם בימים אלה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, בשיחות עם סגל הפיקוד הבכיר שלו, אמורה לצמצם לכאורה באופן משמעותי את מעורבותם של ראשי רשויות בביצוע עבירות של שוחד מרמה והפרת אמונים בתקופת כהונתם. על פי התוכנית המוצעת, מתכוון המפכ"ל להצמיד לכל ראש רשות לתקופת הכשרה, קצין בכיר מאגף החקירות והמודיעין של המשטרה כדי שילווה אותו בהתנהלות היומיומית וידריך אותו כיצד להימנע מביצוע עבירות בתחום טוהר המידות, שחיתות ועבירות פליליות נוספות במסגרת הפעילות של הרשות.



עוד מתכוון המפכ"ל, על פי התוכנית, כי ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, ניצב מני יצחקי, ירצה בפני ראשי הרשויות, יסביר להם על החבל הדק שעובר בין ניהול תקין והתנהלות על פי דין לבית עבירות פליליות. כידוע, בשנים האחרונות, עלו המקרים בהם נחקרו ראשי רשויות ואף הוגשו נגדם כתבי אישום פליליים כאשר הסתבכו בביצוע עבירות של שוחד, קבלת טובות הנאה, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים.



היריבות הפוליטית יוצרת מערכת הבחירות מולידה אחריה גם להגשת תלונות כמעט על כל פעולה שמבצע ראש רשות נבחר, וזאת כמובן על ידי יריביו וחברי האופוזיציה בתקופת כהונתו בין היתר. כמו כן, מוגשות תלונות גם על ידי יזמים, תושבים וכאלה שחשים נפגעים מהתנהלות הרשות או מהעבודה שנשללה מהם הזכות החוקית להתמודד לכאורה במכרזים או בהתקשרויות עם הרשות בביצוע עבודות או באיוש משרד בעירייה, וזאת תוך מתן העדפה לפעילים פוליטיים או להתחייבויות טרום בחירות.



"לא משוחתים, פועלים מחוסר ידיעה"


בשיחות עם סגל הפיקוד הבכיר, ציין רנ"צ אלשיך כי הוא מזהה מקרים שבהם ראשי רשויות נגרים לביצוע עבירות וזאת מבלי שידעו שהתנהלותם גובלת או חוצה את הגבול הפלילי. "בהחלט ישנם ראשי רשויות מושחתים, אבל לא כולם מושחתים. יש כאלה שמבצעים את העבירות מחוסר ידיעה", אמר המפכ"ל.



בשיחות שקיים בימים האחרונים, התייחס המפכ"ל גם לחשש שעולה לכאורה מניגוד עניינים בעקבות הקשר שעלול להיווצר בין הפוליטיקאים ונבחרי הציבור לבין קציני המשטרה לאגף החקירות והמודיעין שלה. הוא הבהיר כי ככל שהמשטרה תציב את הגבולות בפני ראשי הרשויות, הסיכוי הוא גדול שהם ימנעו מביצוע העבירות שאליהן הם נגררים כעת. לדבריו, יש לזה מחיר, אולם הוא עומד בקנה אחד עם מיגור עבירות השחיתות ברשויות המקומיות.  



על מנת להתמודד עם הקושי הזה עלתה אפשרות שנציגי משרד הפנים הם שיקיימו את המפגשים לאחר שיודרכו ע"י ציני החקירות במשטרה. התכנית תועבר לשמיעת עמדת משרד הפנים.



גורם בכיר במשטרה אמר כי "ריבוי התלונות ביחידות הארציות בלהב 433, גורם לעתים למצב שבו ראשי רשויות מסיימים קדנציה ויותר והמשטרה לא מספיקה להגיע לחקירות בעניינם, לניסיונות לדרוש תצהירים. מצמצמים אולי את מספר תלונות, אבל גם כך העומס הוא עצום. התוכנית ראויה אבל צריך להיות זהירים ביותר".